Avi DV beter van kwaliteit dan Qt DV

Kan iemand mij uitleggen waarom ik ondervind meer pixels te zien bij een gecaptured van zelfde MiniDV camera op mac met Final Cut Pro. Op pc zag ik zelden pixels... werkte op zelfde resolutie. Is er een manier om dit te verhogen. Bestandsgrootte maakt me niet veel uit. Ook bij uitvoeren vind ik dit vooral bij titels.

Alvast bedankt, ik werk met Final Cut Pro HD.

Als je in de QuickTime Player bekijkt dan zie je vaak pixels, dit gebeurt vaak om het afspelen van het bestand makkelijker te maken voor de computer. In QuickTime Player kan je deze instellingen per bestand veranderen. Dit doe je door in het 'properties' venster (Apple-J) de 'video track' te kiezen en dan naar het 'Quality' schermpje te gaan. Hier kan je kiezen voor 'High Quality', 'deinterlace' en 'single field'.

In principe moet het weergeven in FCP wel hoge resolutie zijn. FCP laat dit afhangen van de performance van je machine, maar in FCP’s ‘System Settings’ is er een tabje playback en daar een quality setting… Misschien help dit?

Officieel moet avi DV en QT dv hetzelfde zijn qua kwaliteit, het is namelijk een norm.

Als je met FCP iets captured, maar je eigenlijk een binaire copy van wat er op de tape staat. Er wordt dus niets gesampled (hetgeen een kwaliteits verschil zou kunnen opleveren) of veranderd. De eenen en nullen worden zoals ze op de tape staan in de file gezet.

Om er een QT (of AVI) formaat van te maken, moet de data op een bepaalde manier in de file gezet worden, maar wordt niet veranderd. Vergelijk boeken in een boekenkast. Als je de indeling van je boekenkast anders maakt (op jaartal, of op schrijven, of op onderwerp) verander je de inhoud van de boeken niet. Er kan dus geen kwaliteitsverschil zijn tussen het bronmateriaal.

Waar zie je de blokjes in FCP? Als je aan het ‘capturen’ bent. Dat kan heel goed, want dan krijg je een lage resolutie preview op je scherm. Apple doet dit om geen problemen te krijgen met langzamere machines. Wel een beetje bizar dat die niet uitgezet wordt op een G5 2.5, die kan een winterslaap doen tussen elke twee frampjes.

Beantwoord dat je vraag een beetje?

Wel in Final Cut Pro zie ik geen pixels... Neemt ook maar een deel van het scherm in, maar mijn bewerkte of niet bewerkte film die ik afspeel in quickime (dit is goed te merken bij titels) spelen af met storende blokjes. Kan je eens uitleggen hoe ik die afspeelkwaliteit in qt aanpas... Geraak er niet wijs uit.

In QT player, appeltje-J, selecteer movie track, uit tweede popup hi-quality, vink het bovenste checkboxje aan en voila, web blokjes (Uit mijn hoofd dit hoor, zit hier op een saaije XP-doos te werken. Hoop dat ik het goed heb)

yes this is where I'm talking about. Danku 1000X :P