Avid gebruikers op dit forum?

Hallo daar , ik vroeg mij af of het mogelijk is om je shortcuts zo in te stellen zodat je Avid en FCP zo veel mogelijk op elkaar lijken , of zit er teveel veel verschil tussen beide programma's om dit effectief te kunnen doen ? Dit omdat ik op me werk net begin met Avid montage's en voor thuis een PM G5 systeem met dus FCP wil gaan gebruiken omdat wel blijkt dat Avid op een Mac eigenlijk alleen goed kan werken als je niets anders doet met je Mac, en dat ben ik dus niet van plan, maar het zou wel lekker zijn als ik aan mijn oefeningen thuis ook wat kan hebben op me werk waar ik dan dus weer achter een pc met Avid plaats neem, ik kan op me werk overigens een eigen gebruikers acount aanmaken als ik dat zou willen ivm de shortcuts .

[quote:166a75716e="~;-)"]DV420 of DV422 (ligt aan project eisen) of 1:1 met digibeta. Interne 160 GB schijf voor de software, Interne Maxtor HD van 250GB voor het videomateriaal. Ik gebruik verder nog Lacie externe schijven van 250GB en 320 GB (allemaal triple interface). Alles 7200 RPM. De externe schijven hebben een buffer van 8MB of 16MB (zeg ik nu uit mijn hoofd). Die laatste gebruik ik telkens met maar 1 schijf aangesloten. Je kunt ze eventueel doorschakelen, maar voorlopig is dat voor mijn projecten niet echt nodig geweest.

Grotere schijven probeer ik niet uit, dit omdat kennissen van mij behoorlijk wat problemen hebben gehad met de 512GB schijven. En zo groot zijn mijn projecten nu ook weer niet dat ik zo’n grote volume op 1 schijf nodig heb.

groet,

Richard.[/quote:166a75716e]

De 1:1 resoluties, doe je dat via Fire wire of via de interne maxtor? Triple interface, sorry nog nooit van gehoord. Onzettend bedankt voor al je info, ik heb hier echt veel aan.

Gr,
Ronald

[quote:40d647cad3="djdata"]Hallo daar , ik vroeg mij af of het mogelijk is om je shortcuts zo in te stellen zodat je Avid en FCP zo veel mogelijk op elkaar lijken , of zit er teveel veel verschil tussen beide programma's om dit effectief te kunnen doen ? Dit omdat ik op me werk net begin met Avid montage's en voor thuis een PM G5 systeem met dus FCP wil gaan gebruiken omdat wel blijkt dat Avid op een Mac eigenlijk alleen goed kan werken als je niets anders doet met je Mac, en dat ben ik dus niet van plan, maar het zou wel lekker zijn als ik aan mijn oefeningen thuis ook wat kan hebben op me werk waar ik dan dus weer achter een pc met Avid plaats neem, ik kan op me werk overigens een eigen gebruikers acount aanmaken als ik dat zou willen ivm de shortcuts .[/quote:40d647cad3]

Ja zeker je kan je eigen keyboard indelen in FCP, er zijn toch wel een paar knoppen die niet indeelbaar zijn in FCP waardoor er altijd iets aan verschil blijft bestaan maar het meeste krijg je gelijk. FCP is echter een programma wat toch wel wat anders is in de manier van werken, ik moest als Avid editor toch even een boek lezen voordat ik een groot project aan kon met FCP, dus om nou te zeggen dat ze naar het indelen van je keyboard je gelijke programma’s hebt, eh nee. Allebij fantastische programma’s, wel verschillend om mee te werken.
De andere kant van het verhaal is dat de techniek maar een heel kleinbestanddeel van je vaardigheid als editor is, dus oeffenen met monteren kan op met elk montage programma, alleen mijn mening is dat je of met FCP of met Avid beter af bent dan andere programma’s.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Gr,
Ronald

Ja ok duidelijk Digilux , ik heb tot nu toe alleen met sx en digi's gemonteerd en begin dus pas nu met non lineair monteren, hier op mijn werk is dat dus Avid en thuis omdat ik een Mac liefhebber ben dus FCP het lijkt er dus op dat ik feitelijk 2 systemen naast elkaar zal moeten gaan leren onder de knie te krijgen, ik hoop maar dat dat niet teveel verwarring gaat geven in de toekomst, en wellicht komt er ook wel weer een goed draaiende versie van Avid voor OSX dan kan ik het altijd nog naast elkaar installeren natuurlijk. Ik had al begrepen dat beide programma's voor en nadelen ten opzichte van elkaar hebben, maar het blijkt ook iedere keer wel weer dat er nog weinig mensen echt thuis zijn op FCP , vooral omdat het alleen voor mac is natuurlijk, de tijd zal me leren wat ik het betere/lekkerdere systeem vind om op te werken.

Laat maar weten wat je beslist, Succes, Ronald

Nou ja beslist heb ik al thuis dus FCP en op me werk AVID , ik zie geen andere opties, en lijkt me ook niet echt nodig eigenlijk.

OK dank je voor de input ;-)

Ok thanks Richard, helemaal begrepen.

Dj Data indien je toch verder wilt met FCP hier een onmisbare site: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fcp_homepage_index.html

Gr,
Ronald

Perfecte tip idd ik had m al, onmisbaar he ;-). maar even goed bedankt natuurlijk he, top

Van het zelfde, fijn weekend ;-)

Hoi,

ik probeer al een tijdje avid (de gratis versie) op me mac te zetten, maar het lukt me voor geen meter. Ik las op het forum dat er problemen waren met andere programma’s, en dat het misschien daarom niet werkt. Hebben jullie e.v.t wat tips…

Groetjes,

Marc

Misschien is het een ide om een gebruikers acount aan te maken specifiek voor avid waar je dus verder niets anders op installeerd en wellicht wat er standaard instaat in zo'n account ook al weg haald , tis maar een idee.

je bedoeld: dat ik nog een account aan maak en dat met opstarten de gene kies die ik wil gaan gebruiken bijv: Marc Prive en een Avid? En dat gewoon in systeem voorkeuren??

Zo juist een nieuwe account aangemaakt, en nog krijg avid niet geopend!!? iemand nog andere tips voor Avid free??

Ik ben hem aan het downloaden, ik zal het even voor je proberen om avid free op mijn systeem te installeren en ik laat je weten of dat wel of niet lukt. Het donwloaden gaat langzaam dus ik laat van de week wel even iets van me horen.

Ps kom je met imovie niet uit de voeten? Volgens mij heb je meer aan imovie dan aan avid free.

Groetjes,
Ronald

ik hoop dat avid wat meer sporen heeft, kan je weer wat meer trucjes uit halen!! Of hebben je een beter advies.... Imovie is wel leuk maar zo basic en ik denk dat ik wel wat aan wat nieuws toe ben..

Groetjes Marc

Als je aan wat nieuws toe bent moet je niet naar avid free, deze heeft niet zoveel mogelijkheden, finalcut express is een programma met super veel mogelijkheden, en zeer betaalbaar voor wat je er voor krijgt. Een andere optie is dv express van Avid maar deze is weer wat duurder. Voor veel mensen blijft avid de keuze omdat bijna alle omroepen en produktie bedrijfen met avid werken, indien je op je werk niet met avid te maken hebt, dan valt deze reden dus eigenlijk weg. Finalcut Express voor 299 eurie is echt een leuk programma,

Groet,
Ronald

Ik ga dit topic even bumpen omdat Avid mij net vertelde dat zij binnen 1 week versie 1.8.1 van haar Avid Free gaat uitbrengen. Deze is Tiger-compatible! :D

Avid alleen als het moet maar ben niet zo into het als FCP.

(niet omdat het slechter is dan FCP ofzo, dat is trouwens ook een non discussie)

FYI: Avid Free DV 1.8.1 is uit en werkt met Tiger. Gewoon naar de Download-pagina gaan, daar staat dan versie 1.8.1 bij.