Azerty-toetsenplank ombouwen naar QWERTY?

Om wat was ik vandaag blij met mijn nieuwe tweedehands MacBook Pro (i5 13"). Er moet nog een harde schijf in die groot genoeg is om mijn muziekverzameling van ruim 400 GB te houden, maar dan is het leven ook perfect.

Dacht ik.

Na het machientje aan alle kanten getest te hebben (draadloos, batterijconditie, alles) en afgerekend, klapte ik 'm op weg naar huis in de trein open. En toen viel me pas op dat hij een AZERTY-toetsenbord heeft.

Nou ben ik een blindtyper dus ik heb er maar heel deels last van - bijvoorbeeld voor de karakters boven cijfers en hier en daar een haakje of een kram. Ik ga 'm ook niet terugbrengen naar de verkoper, want de prijs was erg goed.

Maar toch: heeft iemand ervaring met het verwisselen van de toetsen en - belangrijker - kan iemand me vertellen waar ik een vervangend stelletje QWERTY-toetsen kan aanschaffen?

Lijkt me moeilijk. Door de azertytoetsen te vervangen door qwertytoetsen krijg je nog geen qwertytoetsenbord.
Je gaat volgens mij een erg rare situatie krijgen en blindtypen denk ik dat je dan helemaal kan vergeten...

Trouwens leren werken met een azerty valt best mee. Ik heb jaren op een bedrijf gewerkt waar 50% Belgen en 50% Nederlanders werkten en men had ook 50 % qwerty's en 50 % azertys , maar we gebruikten allemaal die machines door mekaar en na een tijd dacht je er zelfs niet meer bij na waar je op werkte. Je schakelde automatisch over zonder erbij na te denken.

Nou, hij typt nu al als een QWERTY, want dat is een softwarekwestie. Maar ik wil dus eigenlijk dat wat ik op het scherm zie overeen komt met wat er op de toetsjes staat. Op eBay kun je toetsjes kopen voor vijf dollar per stuk, maar dat loopt nogal in de papieren en ik denk dat het goedkoper moet kunnen.

Ik werk in Nederland en Duitsland, en twee toetsenbordsystemen in mijn leven (QWERTY en QWERTZ) vind ik eigenlijk wel voldoende.

Er bestaan voor een macbook siliconen toetsenbord bescherm covers met QWERTY lay-out.
Ben je meteen beschermd tegen vocht en vuil...

Zie ook op Marktplaats complete toetsenborden en ook losse toetsen voor redelijke bedragen.

Kun je niet gewoon de toetsen losmaken en op de "goede" plek weer aanbrengen? Dan kloppen bijvoorbeeld de leestekens nog altijd niet, maar de letters zitten dan wel op de juiste plekken. En/of je plakt stickers op de toetsen :)

Jakko, het probleem is juist de leestekens; de letters weet ik blind te vinden.

Heeft iemand ervaring met die siliconenhoezen, qua typen?