Back-up Retrospect

Ik heb retrospect versie 4.3, nu,

kan ik mijn computer herstellen hoe het was op datum (bijv. December 2005) voor ik problemen begon te krijgen met inloggen, root problemen, itunes niet meer openen,…
Maar de laatste complete backup dateert wel nog van begin 2003.

Of kan ik bepaalde folders/files (filmbestanden/foto’s) met retrospect backup desktop 4.3 naar CD-R kopieren? voor ik de mac formateer en herinstalleer om van de problemen verlost te zijn. Hoe?
Ik heb al wat gezocht in het retrospect prog. maar ik geraak er niet wijs uit.

met dank
andy

Met versie 6.1 zou het zowieso wel moeten lukken.

[i:e4105783b1]Designed to protect Mac OS X systems with absolute accuracy and reliability, Dantz Retrospect Backup properly backs up and restores all Mac OS X files and information, including both the data and resource forks of multi-part files, HFS+ metadata, UNIX-style permissions and group ownership, and hard-linked files. Automatic scheduling ensures that backups run even when no Mac OS X user is logged in, and Retrospect client software allows entire networks of Macs to be backed up and restored across the LAN. Dantz Retrospect Backup v5.0 supports more storage devices than any other backup software available for the Mac OS. Hard disk drives, Apple CD-RW drives, CD-RW/DVD-ROM combo drives, SuperDrives and other writable and rewritable DVD drives, tape drives and libraries, and removable cartridge drives are all supported.
What’s new in this version:
This new of versions of Retrospect, Retrospect Express, and Retrospect Client are REQUIRED for all customers who move to the new Mac OS X Tiger operating system. Prior releases of Retrospect must not be used on Mac OS X Tiger.[/i:e4105783b1]

Kun je niet een upgrade downloaden ofzo ?

Zolang je alles geback-upped hebt wel, ik neem aan dat je al je belangrijkste hoofdmappen hebt aangewezen als datgene moet worden meegenomen door retrospect.

Je films etc, kun je gewoon via de restore functie terug krijgen, als je een recycle back-up hebt gemaakt dan heb je de recentste data op je back-up medium.
Dat is ook weer afhankelijk van hoe je de back-up hebt ingesteld.
Je kan je bestanden updaten, (dus een exacte kopie van hoe de map nu op dit moment is)
of toevoegen. (gewoon alle bestanden die ooit op je computer hebben gestaan of nog steeds staan.)
Heb je een normale back-up gedraaid is het goed mogelijk dat je bestanden die je in december 2005 hebt aangemaakt er gewoon opstaan als toendertijd.

Gebruik je meerdere back-up sets (extrene HD, DDS bandjes)?
Als je laatste gehele back-up in 2003 hebt gedraaid, dan is dat wel erg lang geleden.

Heb je geprobeerd je permissies te herstellen met Schijfhulprogramma?
zo klinken de problemen wel een beetje.
Ik wist niet dat retrospect 4.3 gewoon draaide onder OS 10, via Classic modus waarschijnlijk?

Vergeet niet dat een back-up er niks bij verzint, dus als je update naar versie 6 is niet je probleem van nu verholpen… succes!

PS als ik onduidelijk ben geweest (of onvolledig!!) moet je het ff posten!!

-dus nu kan ik het best een volledige back-up maken -Formateren -Jaguar of panther eventueel installeren -aanduiden van de folders die ik terug wil uit back-up

zal dit lukken op deze manier?

Het beste zou zijn gewoon de films op dvd ofzo branden maar omdat er nog een oude versie 10,1 opstaat vind ik niet direct een geschikt programma.

en ze allemaal online op megaupload of dergelijke zetten zie ik ook niet zitten neemt een beetje te veel tijd in beslag.

Iemand een idee hoeveel panther/jaguar nog kost voor op een G3 te zetten. ongeveer 140 denk ik?

Formatteren hoeft niet, gewoon permissies herstellen met schijfhulpprogramma, of had je dat al geprobeerd? (Zit in je programma map onder Hulpprogramma's)

Je werkt met OSX 10.1 begrijp ik?
Om wat voor een machine gaat het? Hoeveel Mhz, en GB heb je tot je beschikking?
Het is namelijk heel belangrijk zoveel mogelijk Gigabytes open te houden om je systeem draaiende te houden. Wellicht dat daar een oorzaak van je problemen ligt.
Aangezien je een G3 hebt en die niet standaard zijn uitgerust met bakken GB’s

Als je met een externe schijf werkt zal dat niet je probleem zijn.

G3

Version: 10.1.5
Geheugen: 640MB
Processor: PowerPC G3

Mja het zal wel aan het geheugen kunnen liggen, geen externe schijf namelijk.

Dat schijfhulpprog. is dat bij system pref.?

Heb via sherlock hulpprog. gevonden.

Dan komen volgende folder/icons:
Assistenten(map)
bureaubladprinterbeheer
Disc Burner
Disc Copy
Schijf-EHBO
Schijfinstallatie

Is het 1 van deze?

Ik denk dat het schijf EHBO is, ik zeg denk omdat de naam al inmiddels veranderd moet zijn. Schijf EHBO doet me denken aan OS9. Maar als OSX je hoofdsysteem is zal dat nu (in 10.4) wel schijfhulpprogramma zijn.

Probeer de schijf EHBO eens uit.

Defragmenteren kan ook geen kwaad, doe dat wel met Diskwarrior die doet dat op een veiligere manier dan Norton DiskUtility.
Als je daar meer over wilt weten moet je ff de zoekfunctie gebruiken.

Je geheugen is 640 MB, wat is de inhoud van je HD?
Met 640 MB aan geheugen in 10.1 moet je het wel redden op een G3.
Zorg dan wel dat je MINIMAAL 1 GB [u:fdd7c2fde5]vrije[/u:fdd7c2fde5] ruimte op je harde schijf hebt. Dat is toch wel belangrijk hoor!

Bij de EHBO schijf opent ie Classic idd. (hij kan EHBO niet openen: Dit programma of regelpaneel wordt niet door 'Classic" ondersteund. Voor de moment is er zo'n 2,34GB vrij en bij mac OS 1,6GB

Alvast bedankt voor de nodige hulp

Bon _ Jovi

volgens mij moet je even je vraag herformuleren in een nieuwe topic onder forum ‘Het OS.’

Vraag het even op de volgende wijze

Onderwerp: Puma gebruiker heeft problemen

ik begon problemen te krijgen met inloggen, root problemen, itunes niet meer openen,…
Heb veel OS9 programma’s draaien.
Vertel ook of je nog opstart onder OS9.
Vraag welk programma je moet hebben om prermissies te herstellen. (want ik heb nu echt geen idee meer.) Hoeveel partities je hebt, vrije ruimte etc.
Dus niet over de back-up, want dat antwoord heb je al.

Ik denk namelijk dat mensen er niet meer naar kijken of antwoorden, omdat je topic verplaatst is.
wie weet heeft iemand anders een verlicht idee!

In de tussentijd zou ik gewoon al je bestanden op CD/DVD branden of een externe Hardeschijf huren/kopen/lenen. Dan heb je een ‘harde’ back-up die je zelf gemaakt hebt.
Vergeet je iTunes muziek niet!!

succes! PS, je zei het zelf al, maar upgraden naar jaguar of panther is geen ovverbodige luxe!
En zorg dat je ook Retrospect versie 6 verkrijgt.
Regel dan ook een Diskwarrior v3, met al die films verplaats je een hoop GB’s, en defragmenteren is iets wat je zo nu en dan wel eens kan doen!

Ok zal ik dit weekend zeker doen,

Ik heb trouwens bij Disc Utility de EHBO schrijf gevonden waarbij ik de mac OS schijf kan controleren / herstellen.

Met ‘Schijf-EHBO’ kunt u alle schijven met de indeling ‘Mac OS Standaard’, ‘Mac OS Uitgebreid’ of ‘UFS’ controleren en herstellen, inclusief harde schijven, diskettes en cd-romschijven.

‘Schijf-EHBO’ gebruiken:
Selecteer een of meer volumes en klik vervolgens op ‘Controleer’ of ‘Herstel’.

De volgende typen schijven kunt u niet herstellen met ‘Schijf-EHBO’: opstartschijven, schijven die beveiligd zijn tegen schrijven,
cd-romschijven en schijven met geopende bestanden.

Als een volume in ernstige mate is beschadigd, hebt u wellicht andere hulpprogramma’s nodig om het volledig te herstellen.

nee opstarten in classic doe hij niet automatisch, enkel als ik een prog. open die in classic staat (photoshop, dreamweaver, flash,…) en veel itunes heb ik hier ook niet meer opstaan.

Maar hartelijk bedankt hopsa (en da voor nen hollander :slight_smile: )

KEEP THE FAiTH
Andy.