back-up van een en ander maken

ik wil back-up maken en clean install doen op ander systeem.

en ik heb paar vragen.

• hoe maak ik back up van mail (de postbussen met inhoud)
  • bookmarks-folder safari bewaren
  • itunes - waar staat de echte bibliotheek met muziek en geen shortcut

ik heb er meerdere users opstaan met ieder eigen password. ik ben beheerder. als ik hun doc folder overhaal en op externe schijf zet is dit dan straks nog wel leesbaar als ik doc folder terugzet? moet dan de naam van gebruiker exact hetzelfde zijn?

je merkt. back-ups maken doe ik niet vaak, wel bestandjes.

en tot slot:
ik heb nu asdl en router.

als ik straks ander apple systeem er aan hang moet de router dan opnieuw worden ingesteld??

alvst bedankt

(ps wie zit er trouwens met dit mooie weer achter zijn pc? , of dan toch maar de tour kijken)

[quote:059e8c562e="ronald"]- hoe maak ik back up van mail (de postbussen met inhoud) - bookmarks-folder safari bewaren - itunes - waar staat de echte bibliotheek met muziek en geen shortcut [/quote:059e8c562e]

Je mailboxen zitten in ~/Library/Mail/ maar toen ik zelf een keer zo’n backup terugzette, moest ik toch de mailboxen in de (nieuw geïnstalleerde) Mail aanmaken. De inhoud van de importeren dan wel gewoon.

Safari bookmarks vind je op ~/Library/Safari/Bookmarks.plist

Waar je iTunes-mp3tjes staan kan je zien in Itunes > Preferences > Advanced, de bibliotheek staat standaard in ~/Music

[quote:059e8c562e=“ronald”]je merkt. back-ups maken doe ik niet vaak, wel bestandjes.
[/quote:059e8c562e]

Hulde dat je het überhaupt doet :slight_smile:

[quote:059e8c562e=“ronald”]en tot slot:
ik heb nu asdl en router.

als ik straks ander apple systeem er aan hang moet de router dan opnieuw worden ingesteld??[/quote:059e8c562e]

Nope. Instellingen staan in de router of in de modem. Als je je systeem herinstalleert kon je daar niet aan.
(Er is wel een minieme kans dat randapparatuur die aan je Mac raakt tijdelijk in de war raakt van de installatie. Ikzelf haal altijd alles los van een Mac als ik 'm installeer - behalve natuurlijk het toetsenbord en de muis, want mijn cerebral interface is buggy :slight_smile:

[quote:059e8c562e=“ronald”]
(ps wie zit er trouwens met dit mooie weer achter zijn pc? , of dan toch maar de tour kijken)[/quote:059e8c562e]

ik vind de tour vies :slight_smile:

Voor je back-ups:

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/psyncx.html

Donation ware…

Je mbox-bestanden staan in de Mail-map in de Bibliotheek van je home directory.

iedereen heel hartelijk bedankt voor de hulp daar kom ik zeker verder mee.

Dit is toch wel het beste mac forum.

dit zou een smiley moeten zijn: javascript:emoticon(’:D’)
(sleep het in tekst maar krijg geen icoon blijkbaar)

valt niet mee na te gaan wat te back-uppen (wat een woord), alles maar langslopen en dat voor aantal users.
nu ja, het is toch veel te mooi weer vandaag, je zou er maar aan wennen als je nu de tuin in gaat nietwaar)

goed, we gaan stug door

je kan ook [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260/]carbon copy cloner[/url] gebruiken heel systeem alles + de hidden 8)