back uppen

Na de schik van een afgebroken update gisteren, heb ik me weer eens bezig gehouden met het malen van een back up.

Ik gebruikte daarvoor (voor gisteren) altijd CCC (Carbon Copy Coner) maar die geeft bij mij momenteel allerlei foutmeldingen. Nou heb ik gezocht op dit forum en vond:

Superduper (JeePee) en gewoon met Installer -> Schijfhulpprogramma een .dmg maken

Ik begrijp dat Superduper een kopie kan maken maar dan eerst de hele doelschijf wist. Nou gebruik ik een externe harde schijf voor het maken van back ups van 3 macs. Das dus niet zo handig, of kan ik hier om heen.

Is het maken van een "gewoon met Installer -> schijfhulp prog een .dmg maken ook voldoende? (buiten het gedoe van het installatieschijfje enzo)

Ik wil gewoon als er iets misgaat op een lege harde schijf alles terug kunnen halen wat ik voor de crash had.

Wat is wijsheid, wie heeft hier ervaring mee. het is lastig te experimenteren met de computers die ik heb want die hebben alle 3 een taak in mijn leven. Eigenlijk heb ik een experimenteer-computer nodig, Ja weer een reden om een 4e mac aan te schaffen.

heb je wel de allerlaatste versie van CCC?

2.3 dat is volgens Versiontracker de laatste. Hij doet erg lang over het herstellen van de volumepermissie o.i.d. en vervolgens komt hij niet toe aan het copieren van de bestanden maar geeft foutmeldingen op het ontbreken van files enzo.

Op het Bombich discussieforum staat over de 10.3.4 updater: Problem solved. After downloading the "combined" updater from Apple's support pages (79MB) and installing it, now CCC works again. Looks like the version fed to me via software update didn't contain everything I needed (it was around 40MB). Also, in case anyone has a similar problem, remember to delete your receipt from /Library/Receipts/ so that the combined installer will install over the software update version.

Ik ga het nu zelf proberen…

Hoe groot is je externe harde schijf? Als hij groot genoeg is en je wilt hem gebruiken als Backupschijf voor je 3 Macs (wauw 3 stuks, ik heb er 'maar' 2... :( :wink: ), dan kun je die schijf opsplitsen in 3 partities. Daarna kun je zonder problemen met SuperDuper! een backup van iedere Mac op een aparte partitie zetten. :D

Yes, Simpel maar je moet er maar op komen!!

Thanks!

Graag gedaan hoor, altijd leuk om mee te denken en eventueel iemand daarmee uit de brand te kunnen helpen.

Hoe groot is je externe harde schijf?

Ik vind de op deze plek [url]http://macintosh.fryke.com/cgi-bin/macnews.cgi/2004/02/28#20040227_optimise[/url] beschreven methode erg goed, praktisch en snel werken. Gewoon via de terminal, zonder tussenkomst van andere software!

Ik heb laatst 3 externe schijven gekocht voor backups. Die roteren elke week, zodat ik bij verlies van 1 schijf toch nog 2 weken terug kan.

Voor de backups zelf gebruik ik Retrospect.
Die draait op 1 Mac en maakt elke avond een backup van een andere Mac.
Dat gebeurd gewoon in de nacht, terwijl ik lig te slapen.

[quote:4382566304="JeePee"]Hoe groot is je externe harde schijf?[/quote:4382566304]

Ik heb een LaCie van 80 Gig (een blaauwe) firewire. Daar kunnen mijn iBook (10G) en mijn iMacG3 ook zo iets (10G) makkelijk op. Mijn iMac Flatscreen heeft 60G

Eigenlijk wil ik een nieuwe kopen maar ik ben er nog niet uit hoe groot die moet worden. Die nieuwe d2’s van LaCie zien er wel erg mooi uit. Ik wil er een die zo weinig mogelijk geluid maken. 't Spul staat in de woonkamer.

Dank voor de andere reacties (patjo en Macpro). Ik zal ze onderzoeken…

[quote:0ecdda7bcc="boekeloo"]Eigenlijk wil ik een nieuwe kopen maar ik ben er nog niet uit hoe groot die moet worden. [/quote:0ecdda7bcc] Zo groot mogelijk natuurlijk, maar je moet letten op het volgende: - heb je een firewire aansluiting nodig? (antwoord is natuurlijk Ja) - heb je een USB 2 aansuiting nodig? (in mijn geval was het antwoord Nee) - kies een 8 MB cache ipv 2 MB voor meer snelheid - kies een HD zonder ingebouwde ventilator

Ik heb zelf Maxtor schijven gekocht en die voldoen aan de specs die hierboven staan.
(Ze hebben toch geen ventilator! Heb in een ander topic een keer geschreven van wel, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.)

Voor de ultieme grootte die je kiest kijk je gewoon naar elk model dat ze aanbieden en de bijbehorende prijs. Deel de GB’s door de €’s en je weet de prijs per GB. Op die manier kun je meerdere schijven makkelijk vergelijken.

Zo groot mogelijk ja 1terabite (zeg ik het goed?) van LaCie.

Ja Mail-a-Mac heeft momenteel verschillende schijven van LaCie voor minder dan 1€ per gig

250 GB FW 400 en 800 7200rpm 8MB cache voor 209,99

of

250 GB FW 7200rpm 8Mb cache 219,00

Wat is het verschil?? en hebben deze een ingebouwde ventilator Weet jij dat MacPro

Deze lijken het voordeligst.
Ik denk je kan altijd groter gebruiken, maar voorals nog lijkt t dat ik voor t maken van back ups hier voldoende aan heb. Over 5 jaar kopen we toch weer wat nieuws, toch…

Dank voor je tips

Het lijkt erop dat die van €209,99 in de aanbieding zijn. Ze hebben naast FW 400 ook een FW 800 aansluiting en dat is altijd mooi meegenomen. Krijg je straks een Mac met FW 800, dan werken je schijven meteen een stuk sneller.

De grootste schijven moet je in principe nooit nemen.
Die zijn altijd een forst stuk duurder, omdat dat net de laatste techniek is.

Dus de Bigger Disk van LaCie met 1 terabyte opslag kun je rustig laten liggen.

Die tera is gewoon heel duur natuurlijk. Misschien worden de netwerkschijven ook wel goedkoper in de toekomst. Misschien dat ik op de klokhuisdag zo'n schijf van mail-a-mac kan scoren. Dat scheelt weer de verzendkosten

Dank voor je meedenken en hulp