Backup bestanden van OS 9 naar OS X

Jo luitjes,

Op een iBook staat OS 9.2 met allemaal persoonlijke bestanden en programma´s erop. Hoe kan ik die nou het beste/snelste/makkelijkste backuppen zodat als ik er een nieuwe installatie op doe met Mac OS X mijn bestanden weer terug kan halen? Ik heb een firewire HD en een firewire aansluiting op de iBook. Heb ook al gehoord van Carbon Copy Cloner, maar dat is alleen voor Mac OS X.

Thx :slight_smile:

Alles van Os9 kun je zonder meer naar een mapje op je firewire HD slepen en straks weer terug. Dat hele gedoe met permissies enzo bestond in de OS9 tijden nog niet.

Maar hoe kan ik er zeker van zijn dat ik al mijn bestanden heb? Kan ik gewoon de HD drag and droppen?

Ja, dat is alles... Eventueel onzichtbare bestanden worden met de mapjes gewoon meegekopiëerd. Er is een nadeel an het doorkopiëren van grote hoeveelheden data is dat als er een bestandje niet mee wil omdat het corrupt is de sessie er mee ophoudt. Je kunt dan alleen overnieuw beginnen... Oplossing hiervoor is om een map op je firewire te maken die je gezellig 'kopiesysteem' noemt (of wat je maar wilt) en daarin stuk voor stuk je mappen vanaf de HD overslepen. Elke map die compleet is is dan ook echt kompleet. Bij fouten hoef je alleen de foute sessie over te doen (of eerst het probleem oplossen...)