Backup maken van OSX

Nog maar eens een vraag aan dit forum. Hoe kan ik een volledige back-up maken van OSX voor het geval mijn harde schijf het zou begeven. Het is me eerder overkomen, weliswaar op een PC, maar ik had daar een western digital harde schijf in die opeens niet meer wilde draaien. Ik heb oorspronkelijk OSX 10.2.1 geinstalleerd, maar met de diverse updates nu 10.2.5. Stel dat het me overkomt dan wil ik gewoon een CD hebben waarmee ik in 1 keer alles kan herstellen. En niet eerst 10.2.1. erop zetten en dan weer alle updates eroverheen gooien. Wie weet raad?

ik gebruik voor m'n backups Retrospect en ben er zeer tevreden over.

Kan ik daarmee doen wat ik wil, een volledige backup maken van OSX, zodat ik na een onverhoopte crash alles in 1 keer kan terugzetten. Software heb ik op CD en bestanden backup ik regelmatig met toast op een CD. maar kan ik ook gewoon een backup maken van OSX, zoals dat nu draait op mijn iMac en na een crash i.o.d. wordt vanaf de Cd (of CD's) automatisch de laatst gebackupte versie van OSX geinstalleerd. Ik zal eens bij versiontracker kijken voor Retrospect. Bedankt voor de tip.

Peter,

Ik gebruik Carbon Cloner. Is gratis en makkelijk te gebruiken. Kopieert het gehele systeem plus alle bestanden die jij nodig vindt.

Appleholic

ja een ander vraag.. Ik wil binenkort een schoone instalatie maken maar wel backup maken van de home folder. Ik heb dat vorige keer gedaan maar toen had ik wat problemen met de systeem. Die wou de users niet herkenen en darom moest ik users aanmaken en de backup files dan in die map gooien. Welke document moet je mee backupen als je een backup van je users folder maakt? Ik maak hier gebruik van carbon cloner die werk super.

Groet!

flip :mrgreen:

Zet Journaling aan, dan is de kans een stuk kleiner dat je systeem naar z'n grootje is na een crash! Een backup daarnaast is natuurlijk nooit verkeerd! 8)

[quote:3acdef655e="JeePee"]Zet Journaling aan, dan is de kans een stuk kleiner dat je systeem naar z'n grootje is na een crash! Een backup daarnaast is natuurlijk nooit verkeerd! 8)[/quote:3acdef655e] maar je mac wordt er wel een stuk trager van...

Hoe zet ik journaling aan en wat doet het precies. Heeft het invleod op de systeemprestaties?

Jan Willem heeft meteen al het antwoord op de tweede vraag gegeven voordat ik 'm nog maar gesteld had, vooruitziende geest...

daar heb ik m'n kristallenbol voor

maar hoe zet ik het aan en wat doet het precies? maakt het een log aan van de instellingen of zo?

[quote:60825e56c8="Jan-Willem"][quote:60825e56c8="JeePee"]Zet Journaling aan, dan is de kans een stuk kleiner dat je systeem naar z'n grootje is na een crash! Een backup daarnaast is natuurlijk nooit verkeerd! 8)[/quote:60825e56c8] maar je mac wordt er wel een stuk trager van...[/quote:60825e56c8]

Nou daar heb ik nog helemaal niets van gemerkt en ook in de nieuwe MacFan kun je lezen dat het nogal meevalt! :smiley:

Sorry, ik moet naar mijn werk, misschien kan Jan-Willem het uitleggen.... :sealed:

Ok, werk ze en bedankt voor de tip

[quote:ff193e7932="JeePee"]Sorry, ik moet naar mijn werk, misschien kan Jan-Willem het uitleggen.... :sealed:[/quote:ff193e7932] [url=http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021210062213717]hier [/url]staat een scripje waar ze het uitleggen maar ik zal, als ik jou was, eerst ff denken of je het wel wilt doen, want hij wordt er wel trager door (het is eigenlijk bedolet voor servers waar het een ramp is als er info verloren gaat....

Bedankt JanWillem.

graag gedaan

Zo daar ben ik weer :wink: Ik zal de nieuwe MacFan er even bijhalen: [quote:fca108a529]MacFan 46, blz 62: Mac OS X houdt in een soort logboek bij welke veranderingen we op de harde schijf aanbrengen. Oude informatie wordt pas gewist als het bestandsysteem zeker weet dat de nieuwe goed is weggeschreven. Na een eventuele [i:fca108a529]crash[/i:fca108a529] kan Mac OS X in dit journaal opzoeken welke informatie de computer aan het vervangen was en aan de hand daarvan de vorige situatie herstellen.[/quote:fca108a529]

Apple heeft aan Journaling File System de codenaam ‘Elvis’ gegeven…

Over de snelheid: [quote:fca108a529]Op een computer met veel harddisk-activiteit (bijvoorbeeld een server) kan de snelheid met tien tot vijftien procent afnemen. Omdat we deze waarschuwing serieus namen, waren we verbaasd toen bleek dat we bij onze manier van werken niets van een dergelijke vertraging merkten. Alleen als we de moeilijkheden zelf opzochten en onze Mac tienduizend kleine bestandjes lieten kopiëren, zagen we de prestaties teruglopen. Maar zelfs onder de zwaarste omstandigheden lukte het ons niet om meer dan tien procent terugval te meten.[/quote:fca108a529]

En eerlijk gezegd heb ik ook nog niets gemerkt… Ik zag op MacFreak ook een onderwerp, waarin mensen aangaven JFS sinds kort aan te hebben staan en zij verbaasden zich erover dat sommige dingen zelfs sneller leken te gaan…

MacFan heeft een test gedaan: [quote:fca108a529]Natuurlijk ging onze interesse niet zo zeer uit naar het snelheidsverlies, maar naar de veiligheidswinst. Om die te testen trokken we een aantal keren ruwweg de stekker uit het stopcontact. Normaal gesproken heeft Mac OS X daarna een flinke tijd nodig om op verhaal te komen. Het besturingssysteem moet eerst de hele harde schijf controleren en eventueel repareren. Aan het einde van dat proces herstart de computer automatisch en moeten we het normale opstartproces uitzitten. Met ingeschakeld Journaling File System behoort die lange wachttijd tot het verleden. Zelfs als we de spanning ruwweg onderbreken, staat de Mac binnen een paar minuten weer gebruiksklaar. Sporen van problemen of ongenoegen treffen we niet op de harde schijf aan.[/quote:fca108a529]

Ik zal de copyright verder respecteren… :wink: Het artikel bevat nog veel meer over JFS oftewel ‘Elvis’… en over de toekomst… en dat gaat er heel gaaf uitzien, dus kopen die MacFan…

Tot slot de zwaarste test: Zelfs tijdens het overschrijven van een Quicktimefilmpje van 100 mb de Reset-knop indrukken krijgt de boel niet kapot (wat normaal veel problemen kan geven), het originele filmpje draait ook daarna nog perfect…

MacFan raadt aan om voor het inschakelen van JFS eerst je schijf in topconditie te brengen, dus Schijfhulpprogramma en een reparatieprogramma draaien en daarna inschakelen…

Daarna is je Mac net zo veilig als een database…

Een enorme aanrader dus :mrgreen:

Ik heb MacFAn ook gelezen en heb inmiddels Elvis "laten meezingen" Journal staat dus aan.

Maar… hoe zie ik nu resultaat… of wat kan ik nu precies verwachten???

Ik heb nog even zitten kijken wat er over journaling geschreven wordt zo hier en daar. het is eigenlijk iets dat bedoeld is voor OSX server, en het risico zit erin dat bij een software update je een update krijgt voor OSX sercer ipv OSX. Hoe voorkom ik dat, want journaling lijkt mij indedrdaad wel een goede zaak, en je kan het altijd weer uitschakelen wanneer het echt prestatieproblemen veroorzaakt.