backup strategie voor OS X

Als nieuweling in de Apple wereld moet ik nog veel leren. Onder meer door vragen te stellen in dit forum. Hier komt er weer zo een: Op mijn iBook zijn voor 3 personen accounts aangemaakt. De documenten etc. die worden geproduceerd zou ik graag wekelijks op CD opslaan bij wijze van backup. Hoe kan ik dat doen zodanig dat ik als 'beheerder' van het spul ook de data van de andere gebruikers mee kan krijgen zonder eerst alles te moeten verplaatsen? Eigenlijk wil ik dus gewoon alle 'huisjes' naar CD zetten.

Is er daarnaast een handige manier om alle instellingen per gebruiker ook op die schijf te krijgen?
Ik heb al naar het programma Backup gekeken, maar ik heb geen .MAC account en was dat ook niet van plan. Die valt dus af. En Silverkeeper schijnt geen backups naar CD te kunnen maken en dat is voor mij op dit moment de enige mogelijkheid.

Wie helpt me verder?

Hans :mrgreen:

Déja Vu is een goed backup-programma. Als je Toast 6 hebt, krijg je het er automatisch bij. anders: [url]http://www.macupdate.com/info.php/id/9221[/url]

Daarmee kan je gemakkelijk automatisch naar cd backuppen.

[quote:f3e0cb19c1="ipanther"]Déja Vu is een goed backup-programma. [/quote:f3e0cb19c1]

Dank voor de tip. Maar een backup programma is maar een deel van mijn probleem. Ik wil ook graag weten:

• of ik met het backuppen van de “huisjes” van de drie gebruikers van mijn iBook alle data en persoonlijke instellingen veilig kan stellen;
  • hoe ik dat in één keer kan doen zodat ik niet voor iedere gebruiker apart hoef in te loggen. Zijn beheerdersrechten daarvoor toereikend?

Hans :mrgreen:

als je de huisjes (home directories) van iedereen backupt, dan zit je goed, tenzij men zijn /haar bestanden nog op andere plekken opslaat.

ik weet niet of je met Deja Vu nog last hebt van de rechten, volgens mij kan je gewoon onder 1 usernaam alles doen. Een kwestie van proberen.

Lukt het niet, dan moet je dus als root inloggen en dan backuppen, dan kan je sowieso overal bij.

[quote:39cd19b5f4="colpolyp"]als je de huisjes (home directories) van iedereen backupt, dan zit je goed, tenzij men zijn /haar bestanden nog op andere plekken opslaat. [/quote:39cd19b5f4]

Bedankt voor de bevestiging dat dit -in principe- genoeg is om data veilig te stellen. Mijn andere gebruikers kennende denk ik niet dat ze snel op het idee komen om documenten op andere locaties te gaan opslaan. Dus wat dat betreft zit ik wel goed :wink:
Inmiddels heb ik met wat zoeken een aardig backup programma gevonden dat in staat is om alles in een keer naar één of meer CD images te backuppen. Geen noodzaak om in te loggen als root.

Hans

[quote:7310f19ccc="jeneverstoker"] Inmiddels heb ik met wat zoeken een aardig backup programma gevonden dat in staat is om alles in een keer naar één of meer CD images te backuppen. Geen noodzaak om in te loggen als root. [/quote:7310f19ccc]

Hmmm, dat blijkt toch tegen te vallen in de praktijk. Het programma in kwestie is Impression backup 1.67. Als ik een backup maak van alle drie de gebruikersaccounts dan krijg ik van de andere twee wel alle mappen in het ‘huisje’ mee, maar -behalve sites- zijn die allemaal leeg. En dan zet ik nog wel de optie ‘run backup process with root authority’.
Zijn er andere mogelijkheden?

Hans :oops: