backup tips gevraagd

Ben al een tijdje aan het zoeken naar wat nou in onze situatie handig zal zijn, misschien kunnen jullie je licht er even op schijnen. De situatie nu is als volgt:
oude iMac ppc waar backup niet nodig is
MacBook intel waar wel aardig wat muziek opstaat
iMac Quad Core 27" met Snow Leopard 1TB en vol met foto's, muziek, pdf's en zware grafische software met ook TM op TC van 1TB
iPhone en iPod

In de toekomst waarschijnlijk komt er nog wel een iMac en/of Mac Book Pro bij en iPad.
En er komt een FX DSRL bij en dus nog meer en vooral nog grotere foto's...

Mijn vraag is eigenlijk 2-ledig. Ten eerste: van de belangrijkste computer wordt natuurlijk al een backup gemaakt, maar 1 backup is geen backup, nietwaar.. Als er ingebroken wordt, nemen ze de TC natuurlijk net zo goed mee en bij een bliksem inslag gaat die er ook misschien aan (Ja, ik heb zo'n speciale dure stekkerdoos daarvoor, maar geen geaard stopcontact in de buurt, dus heb daar niks aan...).
Ik wil dus een gehele 2e backup van die iMac, bijvoorbeeld met Super Duper op een schijf die ik losgekoppeld van het lichtnet elders in huis achter slot en grendel kan opbergen oid.

Ten tweede wil ik de HD van die iMac wat ontlasten door mijn foto's (iPhoto en Aperture), pdf's (ik gebruik Yep daarvoor) en iTunes op een andere HD te zetten, maar daar moet dan natuurlijk ook weer een backup van komen, want als die schijf het begeeft, ben ik al mijn foto's kwijt en die zijn voor ons het belangrijkst...

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Wat is een handige oplossing?

Wat jij nodig hebt is een NAS met RAID1. Bij voorkeur met AFP en tm ondersteuning, maar zonder tm moet het ook lukken.

Je hebt gewoon veel verschillende apparaten, en dan moet je dus naar een netwerkoplossing kijken.

Als je gewoon een goede NAS met minimaal 2 bays (4 is beter, dan kan je uitbreiden enz.), en dan WD Red of WD RE4 schijven in die nas stopt, van minimaal 2TB (ze moeten identiek zijn), dan heb je 2TB redundante opslag, die je kan 'verstoppen' (fysiek) en dan gewoon via je netwerk kan benaderen.

Synology maakt dat soort apparaten, maar QNAP en Netgear doen dat ook.

Stel dat je geld te veel hebt, dan kan je ook een groter ding maken, bijvoorbeeld een ZFS NAS met 24TB redundante storage en fiberchannel interfaces op 10Gbit/sec, maar daar heb je denk ik niet direct zin in ;)

Ja, een NAS, daar was was ik al bang voor;-) Geld te veel, was dat maar waar, integendeel...
Had mijn oog al eens op deze laten vallen: Synology DS212+ & 2x WD 3TB · NAS Behuizing + 2x HDD WD30EZRX 3TB | redcoon.nl [url=http://pinterest.com/pin/60306082480919767/]Pinterest pin Synology NAS[/url], maar zie dat die iig bij Redcoon niet meer leverbaar is. Ga nog wel even zoeken, bedankt voor je reactie iig!

Voor veel apparaten is helemaal geen NAS nodig. Kan prima met USB drives.
Alleen zou ik niet met TM werken. Wat goed werkt is op de externe HD een goede mappenstructuur te maken, en dan afhankelijk van de machine een aantal mappen te synchroniseren met de backups.
Met het gratis Synkron kan dat in 2 richtingen, zelfs met 2 of 3 schijven tegelijk.

Ik heb zelf 2 backupschijven waar per schijf ALLES op staat, een op locatie A, de ander is mobiel en gaat heen en weer. Op locatie B heb ik een computer met 2 kleine harde schijven, die samen ook alles van 1 backupschijf kunnen bevatten. Op locatie A is er nog een computer waar enkel de map met actuele bestanden op staat.
Synkron houdt dit hele slaatje synchroon, zonder gedoe. Enige waar synkron niet blij van wordt, is van verplaatste mappen, want dan heb je de inhoud al snel overal dubbel. Vandaar dus 1x goed nadenken over de structuur.
Er kan zelfs nog een PC of Linux bak in het klubje!

Je kan ook alles op paper opschrijven, en analoog foto's maken, dan heb je helemaal geen computers nodig! Win!

Dat iets voor jou werkt zegt niet dat het een 'best practice' is of dat het voor iedereen gaat werken.
Industriousiris schetst een situatie waarbij er een bedrijfachtige sfeer is, of een oplossing die voor een gezin/familie moet werken (de 'ons' in de eerste zin van zijn OP). Hij heeft geen ervaring met gedeelde opslag of servers, en wil vooral veilig backups maken, en dan ook bij voorkeur bij een diefstal van de grote zichtbare hardware nog ergens een backup hebben. Er zijn meerdere computers, en het gaat over grote bestanden, en/of veel bestanden.

Wat heb je dan nodig? Juist, een appraat met eigen RAM en CPU om puur en alleen bestanden op te slaan, het liefste met kleine kans op dataloss door hardware falen, en als het kan, niet iets wat perse naast de computer hoeft te staan. Waar kom je dan op uit? NAS of SAN. Is een SAN een optie? Nee, want te duur. Is een NAS een optie? Ja, want dan heb je veilige opslag, gedeelde opslag, en betaalbare redundantie.

Waarom geen USB schijf en non-standaard configuratie? Om dat er dan niemand hulp kan bieden als er wat mis gaat, om dat je situatie afwijkt van de algemene bekende en ondersteunde opstellingen. Waarom is USB een slecht idee? Om het dat op z'n best de helft van van de snelheid van eeneen gigabit ethernet verbinding kan verzorgen, plus het is PTP, en werkt niet met meerdere systemen tegelijk. Daarnaast heb je geen RAID1, wat het hele punt van veilige opslag teniet doet.

Natuurlijk kan je altijd bedenken dat je zelf wat gaat knutselen, maar dan was je waarschijnlijk niet hier gekomen met de vraag over hoe je backups kan regelen ;)

Maar 1 ding toe te voegen aan bovenstaande;

een NAS is geen oplossing tegen dataverlies... want kan ook stuk.

Altijd twee backups op twee aparte schijven/units maken en 1 van die twee extern opbergen.

Leuk een NAS met alles er op, totdat zoals TS goed opmerkt de bliksem in slaat. Of je huis verbrandt. Weet je tenminste zeker dat je alles kwijt bent.

Mijn externe backup ligt bij kennissen. En die van hen ligt hier. Voldoende afstand tussen die twee huizen. Klaar.

En al eerder vele keren (ook hier) gezegd. Een backup is slechts een deeloplossing van het probleem dat je altijd 100% zeker je data wilt kunnen restoren. Je vraag moet dus meer zijn wat je moet doen om dat probleem op te lossen. En dan ga je ook denken aan restoren op bepaalde hardware, een procedure daarvoor, licentiesleutels, een kopie van je MacOS DVD ergens opbergen, de backups extern (misschien wel veilig - dus encrypt) opslaan etc. etc.

Leuke (?) anecdote over teveel vertrouwen op een NAS: klant van mij kreeg van die NAS RAID oplossing een melding dat een schijf defect was. Geen probleem want die kun je live wisselen. Maar helaas; de aansturing van de LEDjes die aangeven welke schijf stuk was, zat op het moederboard gedraaid. Dus werd de verkeerde schijf (live!) er uit getrokken... gevolg: paar terabytes aan data foetsie. Geen backups want dat hoeft toch niet zei de leverancier... daar heb je immers RAID voor... zucht. Klopt. Maar dan moet je niet de verkeerde schijf er uit trekken. Want daar kan de beste RAID oplossing dus niet tegen. Moraal van het verhaal; Murphy never sleeps.

[quote=GrannySmith url=http://www.onemorething.nl/community/topic/backup-tips-gevraagd#post-2495290 time=1354550768]Maar 1 ding toe te voegen aan bovenstaande;

een NAS is geen oplossing tegen dataverlies... want kan ook stuk.
[/quote]

Dat klopt, maar zoals je kan lezen heeft de TS al een externe schijf (TC, 1TB) voor de 1st tier backup.
Een oplossing tegen dataverlies is meerdere redundante opslag systemen, met bestandssystemen die ook tegen silent corruption faciliteiten ingebouwd hebben, zoals ZFS. Maar dat is niet waar het hier om gaat. Het gaat om een Tier-2 backup die backups van de machines die al backups hebben maakt.

[quote=GrannySmith url=http://www.onemorething.nl/community/topic/backup-tips-gevraagd#post-2495290 time=1354550768]Altijd twee backups op twee aparte schijven/units maken en 1 van die twee extern opbergen.

Leuk een NAS met alles er op, totdat zoals TS goed opmerkt de bliksem in slaat. Of je huis verbrandt. Weet je tenminste zeker dat je alles kwijt bent.

Mijn externe backup ligt bij kennissen. En die van hen ligt hier. Voldoende afstand tussen die twee huizen. Klaar.
[/quote]

Dat is een leuke Tier-3 oplossing, maar we zitten op Tier-2 in dit draadje. Dat kunnen we ook aan de TS bieden, maar volgens de vraag in de OP kunnen we er van uit gaan dat dat nu niet aan de orde is. Alle oplossingen zijn leuk, maar meestal kan je het niet allemaal in een keer regelen als er gewoon geen tijd of budget voor is. En stellen dat je anders 'alles kwijt kan raken' is natuurlijk een punt, maar als je geen geld hebt kan je daar niet zo veel aan doen.

[quote=GrannySmith url=http://www.onemorething.nl/community/topic/backup-tips-gevraagd#post-2495290 time=1354550768]En al eerder vele keren (ook hier) gezegd. Een backup is slechts een deeloplossing van het probleem dat je altijd 100% zeker je data wilt kunnen restoren. Je vraag moet dus meer zijn wat je moet doen om dat probleem op te lossen. En dan ga je ook denken aan restoren op bepaalde hardware, een procedure daarvoor, licentiesleutels, een kopie van je MacOS DVD ergens opbergen, de backups extern (misschien wel veilig - dus encrypt) opslaan etc. etc.[/quote]

Dat is meer een recovery draaiboek of disaster recovery pakket, niet iets waar de TS om vroeg, en volgens de OP ook de middelen niet direct voor heeft liggen.

[quote=GrannySmith url=http://www.onemorething.nl/community/topic/backup-tips-gevraagd#post-2495290 time=1354550768]
Leuke (?) anecdote over teveel vertrouwen op een NAS: klant van mij kreeg van die NAS RAID oplossing een melding dat een schijf defect was. Geen probleem want die kun je live wisselen. Maar helaas; de aansturing van de LEDjes die aangeven welke schijf stuk was, zat op het moederboard gedraaid. Dus werd de verkeerde schijf (live!) er uit getrokken... gevolg: paar terabytes aan data foetsie. Geen backups want dat hoeft toch niet zei de leverancier... daar heb je immers RAID voor... zucht. Klopt. Maar dan moet je niet de verkeerde schijf er uit trekken. Want daar kan de beste RAID oplossing dus niet tegen. Moraal van het verhaal; Murphy never sleeps.[/quote]

Daarnaast: live dingen doen is altijd een slecht idee, ook als het 'kan' en 'ondersteund' wordt. Daar bovenop moet je natuurlijk altijd identification gebruiken, dus LED laten knipperen, markeren, alles offline halen, schijf er uit, WWN en Serienummer barcodes scannen en controleren of ze volgens je foutmelding en asset management systemen ook echt van de 'kapotte' schijf zijn, en dan vervangen en je normale recovery en resync procedures uitvoeren.

RAID ? Backup. RAID is wel een methode om hardwarefalen tegen te gaan.

Er van uit gaan dat je uberhaupt veilig kan zitten is raar, want dat kan gewoon niet. Je kan de kans dat je alles kwijt kan raken kleiner maken, maar als er een grote bom op nederland valt, dan is het hele land weg en al die offsite backups ook. Je kan ook te maken hebben met silent corruption op de bron, en dan na 2 backup lagen er pas achter komen. Dag data, want nu zit je bit rot op al je opslag al lekker doorgekopieerd.

Maar gelukkig heeft de TS hier niks mee te maken, die wil gewoon een 2nd tier backup voor al z'n apparaten, en een consumenten nas met 2 bays, en RAID1 is dan de beste prijs/kwaliteit verhouding. Stel dat er bergen geld zijn, dan ga je een intercontinental ZFS-based systeem gebruiken, maar ik ga er niet van uit dat dat er is ;)

Maar goed, dit zijn nog altijd lokale oplossingen. Als een keer ècht de pleuris uitbreekt (ik denk bijvoorbeeld aan brand) ben je nog steeds ál je data kwijt.

Ik heb daarom ervoor gekozen naast een lokale backup ook een online backup er op na te houden.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen (ook prijstechnisch) met [url=http://www.backblaze.com]Backblaze[/url].

Koop dan een paar 100 GB bij bijvoorbeeld Google/Dropbox/waar dan ook. Binnenshuis backuppen is leuk maar natuurlijk altijd diefstal/schade gevoelig.

Okee.. maar we zijn hier niet een all-tier backup oplossing aan het verzinnen mensen. Iemand wil tips over een tier-2 oplossing, dus dan krijgt ie dat ook.

Daarnaast: het lijkt me vooral naar voor de persoon in kwestie als er brand is, om dat z'n apparatuur weg is. Materiaal dat al gemaakt is, dat dan weg is, dat is jammer, maar zonder apparatuur kan je niet meer werken, en de data is daar dan ondergeschikt aan.

Maar nogmaals: allemaal leuk dat iedereen puzzelstukjes wil aanreiken voor een complete oplossing, maar dat is niet wat de vraag was, en ook niet wat qua kosten te doen is voor de persoon in kwestie.