Backup van een Back-up, en welke HD ?

Hallo allemaal,

Helaas kon ik mbv de zoekfunctie geen antwoorden vinden op mijn combinatie aan vragen. Ik hoop dat jullie mij via dit nieuwe topic verder kunnen helpen.

DEVICES BINNEN MIJN HUISHOUDEN
-AirPort Extreme
-iPad air
-iPhone 6s (2x)
-MacBook Air (2x)
-Apple TV 2

DE SITUATIE
Ik wil een extrerne harde schijf kopen die ik aan mijn Airpotrt Extreme wil koppelen met de onderstaande doelen.
-De backups via TimeMachine moeten hierop opgeslagen worden.
-Ik wil deze harde schijf ook als centrale opslag medium gebruiken voor al mijn devices.
-De media zoals foto’s, filmpjes en muziek moet ik binnen het netwerk via deze hd kunnen delen met al mijn devices.
-eventueel te benaderen vanaf een andere locatie.

Van deze harde schijf wil ik ook om de x aantal uren/dagen/weken een (automatische) Back-up maken zodat ik altijd op safe speel.

DE VRAGEN
Wat kunnen jullie mij adviseren bij de aankoop van een externe Harde Schijf

1. Een dubbele, in Raid opstelling, kopen zoals de ‘WD My Book Duo 6 tb’.
  2. Twee losse externe harde schijven kopen en handmatig backups maken? (Kan dit aangezien er slechts 1 USB poort op de Extreme zit?)

Het is een vrij lang verhaal geworden, maar ik heb geprobeerd om zo duidelijk mogelijk te zijn. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en indien nodig kan ik uiteraard aanvullend informeren.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Gerben

Een Synology NAS.

Alhoewel het heel goed mogelijk is om een disk op de Extreme aan te sluiten, is het in de praktijk niet bepaald de snelste oplossing door de USB aansluiting op de Extreme. Een initiële backup kan dan zomaar meer dan een dag duren.

Time Machine ondersteund tegenwoordig meerdere backup disks tegelijkertijd zonder problemen. Ik werk zelf op 2 locaties. Op beide locaties heb ik een Time Machine server of nas. Op locatie 1 gebruikt Time Machine automatisch de locale nas daar, op locatie 2 wordt automatisch de server gebruikt. Je kan dat ook met USB disks doen, zoveel schijven als als je wilt.

Met een NAS die Time Machine ondersteund ben je waarschijnlijk het veiligst. Neem er eentje waar minimaal een mirror van 2 disks in zit. Een Mac met een raid 1 mirror van disks kan ook, (bv een oude mac mini in server uitvoering). Als je voor een Mac gaat, kan je ook alle downloads van iCloud (inclusief iCloud foto’s en app updates) lokaal cachen op de harddisk van de mac Je hebt dan wel OSX server nodig, (20 Euro in de App Store). Eenmaal gecached gaan de iCloud downloads dan supersnel vanaf je eigen lokale server. Foto’s kijken op de Apple tv kan dan ineens zonder 10 minuten wachten, als je zoals ik een trage internet verbinding hebt…

De backup van een nas is bij de meeste merken goed geregeld. Over het algemeen is dat een externe disk aansluiten op de nas en via de webinterface op een knopje drukken. Je kan meestal ook, al dan niet op een andere locatie, een tweede nas aan de eerste koppelen zodat er automatisch een kopie wordt gemaakt op een 2e machine.

Als je voor een mac als Backup servertje gaat, kan je daar weer een USB disk inpluggen die dan via TimeMachine weer automatisch backups maakt van je server.

Keus genoeg, maar voor een wat betere oplossing dan een disk aan je Extreme gaat het denk ik wat duurder worden dan je in gedachten had.

Een laatste tip: Zorg dat je je backup oplossing bedraad aansluit op je netwerk. De Air’s en andere clients kunnen uiteraard gewoon draadloos blijven verbinden, alhoewel je voor de eerste backup misschien je Air even bedraad wilt aansluiten. Bedraad gaat meestal toch wel erg veel sneller dan via wifi.

Wij zoeken ook zoiets:

• Back up / TimeMachine voor al onze Macs
  • Centrale toegang tot alle muziek en foto’s (in twee verschillende Apple accounts)
  • Muziek afspelen via de stereo (die is al aangesloten op onze Airport router).

Gaat dat lukken met een NAS?

Ja.