Bah, m'n nieuwe iBook! :'-(

Ik heb precies drie weken geleden een nieuwe Apple iBook 12" inch aangeschaft. Een prachtige machine, als je 't mij vraagt, ik zit alleen met een aantal dingen flink in m'n maag.

De sluimerstand werkt niet of niet voldoende… In veel gevallen doet hij het goed, maar in een - tot nu toe flink aantal gevallen - ook niet. Ik ben een hele consequente gebruiker van de uitknop, om vervolgens voor de sluimerstand te kiezen en mijn iBook vervolgens dicht te klappen. Vooral tussen twee college’s door is dat een ideale manier om mijn iBook toch redelijk snel te kunnen gebruiken zonder 'm opnieuw te hoeven op te starten.

In een aantal gevallen - nu zo’n 10 keer in de afgelopen drie weken - komt de computer gewoon weg niet uit de sluimerstand en moet ik eerst de aan- en uit knop lang indrukken zodat de computer helemaal uit is zodat ik 'm vervolgens weer aan kan zetten. En dat aanzetten geeft vervolgens dan ook weer problemen omdat de aan-knop niet reageert op het verzoek van mij om aan te gaan.

Daarnaast is de case van de iBook heel erg lelijk in elkaar gezet. De rand waar de monitor achter zit, steekt op een aantal punten flink uit of er zitten ‘hobbels’ in. Daarnaast is de case aan de achterkant, bij de scharnier / ventilator wat ‘los’. Ook sluit de accu niet goed aan op de rest van de machine en bij het dichtklappen van de machine zit de monitor niet bepaald ‘recht’, ondanks dat het laatste heel miniem is.

De muispas werkt niet altijd even fijn en is soms wat haperig. Niet altijd, maar bij sporadisch. Heel erg vervelend, vooral tijdens college’s. Ook is de overdracht van nummers op mijn iPod mini tergend langzaam (52 minuten voor 3,22 Gb) - bij andere mensen die ik ken duurt dit maar zo’n 7 minuten.

Ondanks dat er niets uit de hardware-test komt (die bijgeleverd is op een losse cd/dvd), heb ik het idee dat ik een ‘maandagochtend iBook’ heb gekregen en hij staat me op alle mogelijke manieren tegen en dat terwijl ik juist heel erg trots was dat ik eindelijk eigenaar van een iBook ben…

Ik heb dit bovenstaande ook naar de winkel gestuurd waar ik 'm gekocht heb.

Wat kan ik het beste doen? Wat gaan zij doen? Weet iemand dat?

ik heb afgelopen woensdag 3 keer hetzelfde gehad, en ik snap niet wat het kan zijn. Ik kan je niet helpen :oops:

Je kan je iBook gewoon dichtklappen zonder de uit-knop te gebruiken. Dan valt ie vanzelf in slaap. Dan - en dat staat in het boekje - moet je heel even wachten met vervoeren of inpakken want de schijf moet tot rust komen. Ik kan me voorstellen dat als je 'm eerst via de uit-knop in slaap zet en 'm daarna dichtklapt, dat het systeem dan in de war raakt, al lijkt me dat niet normaal. Als ie niet meer wakker wordt - en dat staat ook in het boekje - de uit-knop 5 seconden indrukken en vasthouden, totdat ie helemaal uitgaat. Dan kun je weer herstarten, anders niet. (edit: zie net dat je 'm al ingedrukt houdt.) Over de iPod kan ik je weinig vertellen, behalve dat ie dat bij mij echt veel sneller dan 52 minuten doet. Hoe ga je te werk? Welk OS? Welke iTunes? Welke iPod updater? En welke import-instellingen? Over het deksel: het is maar goed dat ie niet helemaal aansluit, anders heb je je toetsen zo in je monitor afgedrukt staan, maar als het echt te erg is zou ik ermee teruggaan.

[quote:3fd1756700="vogel"]Welk OS? Welke iTunes? Welke iPod updater? En welke import-instellingen?[/quote:3fd1756700] Mijn systeem is up-to-date. Mac OS X 10.3.8, iTunes 4.7.1, iPod Updater 22-02-05, 192 Kbps + aangeschafte muziek van iTMS.

Ik heb een kleine (letterlijk) video gemaakt met de dingen die, naar mijn idee, mis zijn met de behuizing... want dat is juist wat me tegenstaat. Ik ben ontzettend trots op mijn iBook en heb nu echt zo'n "ik hoef 'm niet meer" gevoel. Heb het idee dat ik het volle pond betaald heb voor iets dat niet voldoet aan de kwaliteit die ik er van verwacht had.

Vergelijk het met een aankoop van een nieuwe iPod waar een hele grote kras op zit als je 'm uit de doos haalt… zo’n gevoel.

http://www.bassandee.nl/iBook.mov

Ik heb je filmpje bekeken en de eerste twee punten komen er niet goed uit naar voren. De laatste twee wel en deze zijn volgens mij 'normaal' bij de iBooks. Zelf heb ik een powerbook en die sluit ook niet mooi recht af. Baalde ik ook van, maar het gaat goed dicht en dat 'scheve' zie je na een tijdje niet meer. De accu zit inderdaad wat los, maar dat zie ik altijd bij iBooks. Maakt het er niet mooier op.

BIj mijn oude g3 iBook had ik ook weleens dat ie niet uit slaap wilde komen, maar die harde schijf was naar z’n grootje. Bij mijn nieuwe PB heb ik nergens last van. Zoals eerder gezegd: iBook gewoon dicht doen zonder de uitknop werkt vaak goed. Al geprobeerd?

Dat touchpad is rond uit irritant, ook dat had ik bij mijn oude g3 iBook. Ben benieuwd hoe ze je gaat helpen bij de winkel!
Succes!

De laatste twee dingen in je filmpje zijn volkomen normaal, de eerste twee herken ik hier niet. Voor het eerste wat je laat zien lijkt me niet in orde. Heb net trouwens mijn iPod ge-update en ik moest 'm formatteren (nou ja!). Maar goed, ik had alle nummers en data toch op m'n iBookje, dus heb ik kunnen testen hoe snel ie is. 3,5 gig in 8 minuten tijd.

Ik heb mijn iPod ook bij een vriendin op haar iBook aangesloten (overigens wél een goede iBook die nergens last van heeft - zelfs niet van de batterij). 3,22 Gb duurt, als ik het vanaf haar iBook (zelfde processor, zelfde geheugen: een exacte - mooiere - kopie van mijn iBook) kopieer, zo'n 6-7 minuten. Normaal, lijkt me.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik zoiets van: geef mij maar een nieuwe, dit ding is niet 100%. Niet qua behuizing, maar ook niet qua interne onderdelen. Er klopt gewoon iets niet.

Maar: sta ik sterk genoeg om een nieuwe te ‘eisen’?

denk niet dat je voor dit soort dingen een nieuwe krijgt, ik heb precies dezelfde dingen die in je filmpje staan das gewoon normaal voor een ibook. bovendien slijt het toetsenbord snel en zit ie binnen notime onder de krassen aan de buitenkant

maar laten we niet vergeten dat een laptop een gebruiksartikel met een levensduur van een jaar of 3-4 is en dit soort dingen volkomen normaal zijn en alleen maar zullen toenemen naarmate je hem meer gebruikt, dat bepaalde dingen niet helemaal perfect aansluiten heeft gewoon met de productie wijze te maken. maw die van jouw is niets brakker dan andere ibooks.

[quote:9568d03fc1="NoiA"]denk niet dat je voor dit soort dingen een nieuwe krijgt, ik heb precies dezelfde dingen die in je filmpje staan das gewoon normaal voor een ibook. bovendien slijt het toetsenbord snel en zit ie binnen notime onder de krassen aan de buitenkant

maar laten we niet vergeten dat een laptop een gebruiksartikel met een levensduur van een jaar of 3-4 is en dit soort dingen volkomen normaal zijn en alleen maar zullen toenemen naarmate je hem meer gebruikt, dat bepaalde dingen niet helemaal perfect aansluiten heeft gewoon met de productie wijze te maken. maw die van jouw is niets brakker dan andere ibooks.[/quote:9568d03fc1]

Ik ga ook een iBook kopen, interessant topic dus :smiley:

Het lijkt mij dat die eerste 2 dingen niet normaal zijn… verder wordt door de andere ook tegen gesproken dat de overdracht van data met zijn ipod zo lang duurt.

Die overige 2 zijn overigens geen rampen mijns inziens. Tenminste niet iets waardoor je je hele laptop als triest moet gaan zien. Het niet in slaapstand komen is dus (zoals te lezen) waarschijnlijk op te lossen door een iets andere handeling (overigens is dit met Windows nog altijd een ramp). Het niet aansluiten van de accu… tsja… so be it, als hij maar blijft zitten.

Over je eerste punten gesproken:
-krakkig
-bobbelig
-ipod
Je hebt recht op een nieuwe (of reparatie) als een product niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. Zoals te lezen zijn alle 3 de punten bij andere niet gebruikelijk (?) dus daar kan je waarschijnlijk wel wat mee.

ik zou zeggen ga eens naar een mac winkel en test dr een zelf uit dan merk je wel wat er hier bedoeld word. tis niet zo dat de afwerking slecht is maar dat zijn gewoon bekende dingen die vrijwel iedere ibook heeft in bepaalde mate

sorry maar ik zou dit dus niet pikken...

het excuus van “elke iBook heeft dat” vind ik geen redelijke, de behuizing moet gewoon goed zijn.
je koopt zo een ding toch met een hoge verwachting zeker van apple producten…

als ik jou was zou ik naar een mac dealer gaan en het probleem gewoon voorleggen misschien kunnen ze het maken of krijg je een nieuwe…niet geschoten is altijd mis zeg maar

[quote:7113750d63="gerbengrolle"]sorry maar ik zou dit dus niet pikken...

het excuus van “elke iBook heeft dat” vind ik geen redelijke, de behuizing moet gewoon goed zijn.
je koopt zo een ding toch met een hoge verwachting zeker van apple producten…

als ik jou was zou ik naar een mac dealer gaan en het probleem gewoon voorleggen misschien kunnen ze het maken of krijg je een nieuwe…niet geschoten is altijd mis zeg maar[/quote:7113750d63]
dan moet je gewoon geen ibook kopen, ELKE ibook heeft dit in een bepaalde mate, als je mac dealer hier aan begind kan iedere fool met een enigszins afwijkende casing zomaar een nieuwe ibook claimen dat zou mooi zijn.

Nou dat gekraak bij het scharnier lijkt me toch echt niet normaal. Die van mij heeft daar iig geen last van.

Ik heb even zitten kijken, en dit lijkt mij niet gezond, het knakje dat je scherm maakt bij het sluiten is NIET goed, dit lijkt er haast op dat je een spanning hebt op de schanieren, dus dat het hol staat. Mijn advies, loop er even mee naar een macstore, laat hun er even naar kijken, want dit vind ik er persoonlijk raar uitzien. Verder de snelheid van je firewire is raar. Daar heb ik geen verklaring voor.

Oftewel niet meer zeuren, terug ermee! Doe een beroep op Applecare.

Dat schanier en die accu is echt niet normaal hoor! Tenminste ik heb het niet! Terug ermee ;)

De scharnier en de bobbelige schermrand zijn echt niet normaal. Ik heb zelf ook een iBook en de batterij sluit inderdaad ook niet naadloos aan, maar ik heb ook andere gevallen gezien zoals in jouw filmpje, en dat is toch wel wat erger dan bij mij.

Het gekraak van het scharnier hoort verder ook niet niet. Dat hij niet goed sluit, alla, er zitten rubber dopjes dus je houdt altijd afstand tussen het “deksel” en de “basis”. Die zitten er om te voorkomen dat het scherm niet op de (vette) toetsen terecht komt.

Dus: punt 1 en 2 moeten ze fixen. En snel een beetje! :slight_smile:

[quote:7d03fc38d3="Bas Sandee"]Ik heb een kleine (letterlijk) video gemaakt met de dingen die, naar mijn idee, mis zijn met de behuizing... want dat is juist wat me tegenstaat. Ik ben ontzettend trots op mijn iBook en heb nu echt zo'n "ik hoef 'm niet meer" gevoel. Heb het idee dat ik het volle pond betaald heb voor iets dat niet voldoet aan de kwaliteit die ik er van verwacht had.

Vergelijk het met een aankoop van een nieuwe iPod waar een hele grote kras op zit als je 'm uit de doos haalt… zo’n gevoel.

http://www.bassandee.nl/iBook.mov[/quote:7d03fc38d3]
Ik zie geen filmpje verschijnen, sterker nog, ik kom steeds op een andere site uit als ik op de link naar het filmpje klik.

same here.. filmpje doet het niet.