Sinds april schiet mijn Internetverkeer op één of andere manier omhoog.
Ik had een hosting met max. 2,5 gb dataverkeer. In mei opgewaardeerd naar 5 Gb na een waarschuwing.
Dit bij www.budgetwebhosting.nl. Dit doe ik al enkele jaren daar.
Nu zit ik 6 dagen voor het einde van de maand alweer bijna aan mijn limiet (82%).
Ik snap er geen moer van. Jaren geen probleem gehad en ge-upload en gedownload als een gek en nu opeens telkens aan mijn limiet.
Ik host via freestyle4all.nl twee sites:
www.freestyle4all.nl
www.etak.tk
En tot vandaag ook nog een subsite:
www.freestyle4all/europa
Die laatste heb ik maar verwijderd om het dataverkeer te beperken.
Is er nu iets aan mijn sites dat opeens erg veel verbruikt of ben ik een beetje gek aan het worden?
Dat laat zich alleen maar controleren door je statistieken te bekijken. En door te kijken wie er naar je pagina's linkt met google. Als iemand op een populaire site je bestandjes deeplinkt...
Oja, iWeb zorgt tuurlijk wel lekker voor extra data… klikerdeklik
Oké. Dus dat kan? Ik raak altijd een beetje de weg kwijt in wat nu wordt meegeteld in datalimiet.
Niet wat ik download en upload e.d.? Want dat is de provider-kant van het verhaal toch?
Ik ga inderdaad serieus de statistieken van www.freestyle4all eens doorlopen.
Dat is wel een goede tip.
[quote:4192abeb31="Deskman"]Ehm... Alles wat de server in en uitgaat of in ieder geval alles wat uitgaat wordt meegerekend. Of jij het er nou afhaalt of iemand anders.
Als je denkt dat het niet terecht is moet je bij je provider aan de bel trekken.[/quote:4192abeb31]
Ik heb een site met 600 lage, en 600 hoge resolutie foto’s, en ben nog nooit ook maar in de buurt gekomen van mijn datalimiet.
Het is maar vreemd, dus goed de stats uitpluizen. De enige keer toen ik het een beetje naderde was toen ik wat filmpjes online had staan.
Dan weet je zelf niet goed wat je online hebt staan...
Bijvoorbeeld, op de etak-site heb je een pagina 'De familie in de media'. Daar heb je via een javascript functie een .mov file (de soester en zijn muziek), die echter gelijk begint te laden bij het laden van de pagina.
Ik heb die file eens laten laden, duurde flinke tijd, en via 'bewaar bron als' in Quicktime eens weggeschreven naar mijn harddisk. Dat bestand is 12,4 Mb.
Daar zitten zowieso twee dingen niet goed.
1)Je moet NOOIT een bestand van die omvang in je pagina embedden zodanig dat ie gelijk laadt.
2)Je kan het beste een audio bestand van die grootte via streaming beschikbaar stellen. Dan is het zo dat als men drie minuten luistert, men ook maar drie minuten download.
Een bestand van 12,4 Mb op deze manier beschikbaar gesteld, dan levert 82 hits op die pagina reeds een verbruik van een gigabyte op! Als men tenminste ook de pagina laat ‘uitladen’, of de tijd neemt om de pagina in te laden wat in dit geval hetzelfde is…
Als je meer van dit soort verborgen grootverbruikers op je pagina’s hebt, dan kan het hard gaan. Zeker als je je URL’s ook nog eens op MacOSX beschikbaar stelt…
Dus voor deze maand direct die filmpjes er even uitgooien, en je media-bestanden op langere termijn zo presenteren dat ze alleen op verzoek, een extra klik, laden, en dan nog het liefst streaming audio. Dat laatste is een verhaal op zich, maar niet al te moeilijk.
Overigens, zoals gezegd, je statistieken zullen dit ongetwijfeld verraden. Laat je bevindingen maar weten.