Bang & Olufsen vult je boekenkast met opvallende nieuwe speaker

Bang & Olufsen kondigt vandaag de gloednieuwe Beosound Emerge aan, waarmee het de ideale speaker voor in de boekenkast op de markt brengt.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Zowel bij B&O als bij Bose betaal je meestal meer voor design dan voor kwaliteit. Het zijn beiden bekende gehypte merken met een kwaliteit van veel hoge tonen, veel bas maar nauwelijks middengebied.

Kan je dan toch compenseren met geluidsinstellingen ?
Dan kan je de middentonen net zo hard opwerken tot het klinkt alsof door een conservenblikje zit te luisteren

Bas en treble kan je meestal compenseren, het middengebied niet omdat daar op de meeste versterkers geen instelknop voor aanwezig is. Daarnaast zitten op de duurdere versterkers al geen instelknoppen meer voor hoog en laag en zeker niet voor midden. Alleen nog bij het merk Marantz zit soms ook nog een knop voor het middengebied. Voor mij moet een versterker en geluidsboxen gewoon goed en evenwichtig in hoog midden en laag klinken, zonder dat je allerlei instellingen moet gaan aanpassen.

Zwah verrast me met het op een lijn stellen van B&O en Bose. Het beschreven sis/boem-geluidsbeeld ken ik wel van menig Bose-product, maar naar mijn ervaring legt B&O zich juist toe op een neutraal middengebied. Wellicht alleen bekend met de onderkant van de line-up? Daar is een evenwichtige geluidsbeleving altijd een uitdaging. En prijs/kwaliteit? Ik verzet me ertegen de Consumentenbondnederlander als norm te zien. Laat iedereen zijn eigen afwegingen maken,

Ik weet niet welke “dure versterkers” je bedoelt, maar bij verreweg de meeste versterkers in de prijsklasse van onder andere Marantz kun je het geluid juist zeer goed aanpassen. Meestal met een uitgebreide grafische equalizer. Bij de volledig analoge modellen (die tegenwoordig vaak nog duurder zijn) is het vaak ook mogelijk om in ieder geval hoog, midden en laag naar wens in te stellen.

Aan de andere kant moeten aanpassingen eigenlijk niet nodig zijn omdat een speakersysteem niet goed (genoeg) klinkt, maar alleen als je een bepaald deel of bepaalde karakteristieken van muziek wilt accentueren.

Een voorbeeld is o.a. de Hegel 390, net onder de € 6000,-, ik heb zelf een NAD M33, daar zit wel nog een bas/treble regeling op. Wel staan deze altijd op 0 en uitgeschakeld door mij voor gebruik. Van mij hadden ze het weg mogen laten. Maar zoals je zelf ook al zegt, het moet zonder aanpassingen al gewoon goed klinken, anders heb je niet de goede combinatie. Verder als een geluidsbox niet goed klinkt in o.a het middengebied dan verhelp je dat ook niet met een grafische equalizer, daar dit ook te maken heeft met gebruikte filters in de geluidsbox zelf.

Precies wat je zegt.

Sorry maar je kan op je iPhone toch het hele spectrum (nou ja, hele…) met schuifjes instellen met Tim Cook’s quasi-decibel grafiek erbij ?
Of is dat amateuristisch geneuzel ?

Niet helemaal amateuristisch, maar nee, als het niet vanaf het begin goed klinkt, krijg je eigenlijk nooit een echte goede klank. Nou is ‘goed’ natuurlijk wel iets persoonlijks en binnen het segment van de markt waar men zich met dit product op richt, zal deze speaker ook weer niet écht slecht zijn.

Mijn opmerkingen over bepaalde merken waaronder in mijn ogen ook Sonos valt is natuurlijk wel mijn persoonlijke mening, er zullen vast mensen zijn die dit wel geweldig vinden. Geluid is altijd heel persoonlijk en daarom is het ook belangrijk altijd eerst ergens te gaan luisteren voor dat je geluidsboxen aanschaft. Als een equalizer alles zou verhelpen dan zou je ten alle tijden kunnen volstaan met de aanschaf van Ikea/Sonos geluidsboxen van € 100,- per stuk, die ik persoonlijk als een spreeuwenkast vind klinken. Maar ook dure boxen zijn zeker niet altijd de beste. Daarom, altijd eerst luisteren, zodat je voor jezelf kunt bepalen wat je mooi vindt.