Banner (150x95cm) vraag

Beste mensen.

Ik moet voor iemand een banner ontwerpen van 150x95cm. Nou heb ik nog nooit in zo'n groot formaat gewerkt.

Nu is mijn vraag of er nog bepaalde dingen zijn waar ik op moet letten.

Ik ontwerp voornamelijk voor het Web. Heel af en toe ontwerp ik Flyers. Dus qua printwerk heb ik niet zo veel ervaring. Toch heb ik deze opdracht op mij genomen (leek me wel interessant)

Flyers ontwerp ik zelf in Photoshop (300 DPI, 5MM Bleed). En in InDesign maak ik er dan een PDF van.

Kan ik deze werkwijze blijven gebruiken ?

Hangt er natuurlijk van af wat voor type banner het wordt.
Drukwerk, vinyl plot, foto plot etc.
DPI en bleed moet je daar dan op aanpassen.
Vanuit photoshop kun je toch ook PDF exporteren, waarom dan nog een keer Indesign?

Ik heb mij op dit forum (volgens mij) laten vertellen dat het beter is om een PDF te exporteren vanuit InDesign. Waarom weet ik niet meer. Maar er zal niet zo veel verschil in zitten denk ik.

Het gaat hier gewoon om drukwerk. Ik heb net op internet een template weten te downloaden van 200cmx217xm.

En de richtlijnen zijn eigenlijk exact hetzelfde als bij een Flyer.

Ik was bang dat ik wat over het hoofd zou zien.

Het moet nu dus wel goed komen.

In ieder geval bedankt voor je reactie

waarom een template van 200x217 cm als je 95x150 cm nodig hebt? je kunt toch zelf die maat instellen in photoshop?

ik print banners op 150 dpi. ziet er prima uit, hoger hoeft niet.

Meestal als je een PDF template download staan er instructies bij. Dat zocht ik eigenlijk.

Waar ga je het laten drukken? Daar hebben ze dan ook waarschijnlijk wel de aanlever specs en profielen van de desbetreffende printer.

Is het een idee dat je het niet in een pixel programma als photoshop maakt maar in bijvoorbeeld illustrator? Maar ik weet niet wat de content van de flyer moet zijn. Als het enkel tekst en kleur vlakken is dan zou ik voor ill gaan!

Zulke formaten zijn bijna altijd 150 DPI.

Photoshop > Nieuw > Bestand > 150 CM breed, 95 CM hoog, 150 DPI, CMYK.

Dat zou 'm moeten zijn!

150dpi inderdaad. Ik heb een keer de fout gemaakt om op een dergelijk formaat in 300 dpi te werken. Mijn computer vond 't niet zo leuk, en de drukker belde later ook op met de vraag waarom die bestanden toch zo groot waren, en of ik ze niet in 150 dpi kon maken :P

Euh waarom in Photoshop en niet gelijk in InDesign?
InDesign > Bestand > Nieuw> Document > Breed 1500mm, Hoog 950 mm, Afloop (bleed) 5 mm rondom.

Ga lekker PS bestanden op hoge resolutie plaatsen, tekst erin/overheen, PDF -> Klaar. Alles scherp ipv in de "pixelval" te kunnen lopen :wink:

[quote]
[/quote]

Misschien kent ie inDesign niet, aangezien ie normaal weinig drukwerk doet? Lijkt mij een logische verklaring (zou voor mij gelden :) )

Uit de openingspost:
[quote=RicardoBrown url=http://www.onemorething.nl/community/topic/banner-150x95cm-vraag#post-2220793 time=1305746774]
Flyers ontwerp ik zelf in Photoshop (300 DPI, 5MM Bleed). En in InDesign maak ik er dan een PDF van.

Kan ik deze werkwijze blijven gebruiken ?[/quote] Dus ja InDesign is bekend.

[quote]
InDesign > Bestand > Nieuw> Document > Breed 1500mm, Hoog 950 mm, Afloop (bleed) 5 mm rondom.
Ga lekker PS bestanden op hoge resolutie plaatsen, tekst erin/overheen, PDF -> Klaar. Alles scherp ipv in de "pixelval" te kunnen lopen
[/quote]

[b]Zo moet het dus![/b]

[quote]
Dus ja InDesign is bekend.
[/quote]

Juh, op zich wel...maar misschien niet bekend genoeg. Een psd'tje plakken en opslaan als pdf lukt al gauw. Ik zocht ook maar een verklaring he :)

Maar goed, volgens mij is t m al gelukt...

Voor banners gaat t nog wel, maar probeer je teksten zoveel mogelijk in Indesign te plaatsen aangezien Photoshop er pixeltjes van maakt en je dus blurry teksten krijgt, zeker bij flyers etc! Succes, 150 dpi is perfect, voor banners kan je zelfs 120 dpi aanhouden.
(De meeste leveranciers hanteren ergens tussen de 80 en 150 dpi voor banners).

als de banner geprint gaat worden is het waarschijnlijk beter om hem in RGB te maken. een grootformaatprinter gebruikt vaak meer kleuren dan alleen c-m-y-k. informeer bij de drukker!