Barrel distortion digitale camera's

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Olympus C5050 en maak daar redelijk wat foto's mee. Maar wat mij opvalt zijn de horizontale of vertikale vervormingen (barrel distortion). Nu staat erop www.dpreview.com wel t 1 en ander over (ook een mac PS plugin) maar het wordt mij nog niet duidelijk. En de plugin werkt volgens mij alleen onder OS9. Wie heeft hier ervaring mee? En weet een oplossing voor deze vervormingen?

Mando

De kwaliteit van objectiefjes op de meeste digicams is niet om over naar huis te schrijven. Echt goede objectieven zijn nog steeds kostbaar, zeker de zoom... De tonvormige vertekening is in Photoshop enigszins te corrigeren met het Spherize filter, je compenseert het gewoon met wat kussenvormige vertekening.

[quote="dada1958"]De kwaliteit van objectiefjes op de meeste digicams is niet om over naar huis te schrijven. Echt goede objectieven zijn nog steeds kostbaar, zeker de zoom... De tonvormige vertekening is in Photoshop enigszins te corrigeren met het Spherize filter, je compenseert het gewoon met wat kussenvormige vertekening.[/quote]

Vergeet dan niet om eerst het canvas een stuk groter te maken (maak het gewoon 2x zo groot in zowel de breedte als de hoogte). Spherize werkt namelijk alleen op het centrale deel van het beeld, niet op de hoeken. Na afloop kan je het canvas uiteraard weer verkleinen tot de oorspronkelijke afmetingen.