batterij iBook 0% maar hij gaat maar door...

Ik ben aan het werk op mijn iBook, krijg een melding met nog 10 batterijminuten te gaan dat ie bijna in sluimerstand zal gaan. Dat is inmiddels een half uur geleden, en hij doet het nog steeds. Mijn batterij staat op 0% en op 'berekenen...' Moet ik mijn batterij opnieuw calibreren, ofzo? Hoe?

mischien hebben ze er bij jou perongeluk een nieuw soort batterij in gezet die een oneindige levensduur heefd, zou wel leuk zijn :wink: 8)

Zullen we ruilen?

Mijn iBook zet zichzelf op 26% altijd uit :frowning:

gaat wel over...

ik had nog 0% en mijn mac zei eerst nog 9min
daarna 14min… (telde op en was ni aant herladen)
tis tot 44min gegaan en dan direct terug naar 2min (nog altijd 0%)

ik heb dan maar gewerkt tot ie in slaap viel… en dan volgeladen

(kheb toch een dikke 10min met 0% gewerkt :P)

Nu merk ik er nix meer van.

De iBook batterij heeft een eigen microcontroller die bijhoudt hoeveel lading er nog in de batterij zit. Na enige tijd verloopt het vol en/of leeg punt en weet hij het niet meer zo goed. Dan is recalibreren nodig: doorwerken tot hij vanzelf in slaapstand schiet en dan in 1x volledig opladen. (Da's van tijd tot tijd trouwens helemaal niet zo slecht voor de batterij)

groeten bart

Het eerste klopt, zie [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284&sessionID=anonymous|2282303&kbhost=kbase.info.apple.com%3a80%2f]hier bij Apple[/url] Het tweede geldt tegenwoordig niet meer... 8)

Mmm, ik las laatst ergens dat het voor moderne Li-ion batterijen "minder slecht" is om steeds vol/bijna vol te zijn. Da's nog steeds niet echt goed... Ik weet niet wat de goede gebruiksaanwijzing voor Li-ion batterijen is, maar bij die van mijn telefoon zat ook een tip om em af en toe helemaal leeg te maken en weer op te laden. Nouja, verouderen doen ze toch.... grtz bart[/u]

[b:af708d3db2]A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.[/b:af708d3db2]

Dit is een quote uit de www.batteryuniversity.com, evenals deze:

[b:af708d3db2]Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as “digital memory”. Here is the reason: Short discharges with subsequent recharges do not provide the periodic calibration needed to synchronize the fuel gauge with the battery’s state-of-charge.[/b:af708d3db2]

…wat weer wordt opgelost door de eerdergenoemde link 8)