Batterij levensduur PB 12" (1 GHz model)

Eindelijk heb ik hem dan.. mijn eigen PB 12" 1 GHz versie... Een prachtige machine :lol: Maar toch heb ik wat vraagjes..

• Volgens Apple gaat de accu 5 uur mee, oke dan moet je idd helemaal niks verwachten qua processorbezigheden. Maar ik heb nu mijn energie stand op automatisch staan(omdat ik veel met Photoshop / Illustrator hoop te werken) Maar nu zegt de PB bij 100% volle accu dat ie maar +/- 1.5 tot 2 (en 17 minuten) uur mee kan. Is dit normaal??

• Er staat nu OS 10.2.7 op is het raadzaam om up te date naar 2.8 ?? Panther moet ik namelijk weer los bestellen… Ik heb zelf op een G4 500MHz desktop het idee dat 2.8 weer langzamer is…

Dat was het eigenlijk wel…
Ik ben erg tevreden met me machientje. Prachtige performance, en weinig hitte. Nog geen dvd gespeeld…

Zwaai zwaai

• The (Blijde) Photographer -

[size=9:e0bb752a13](En ja fotoos zullen binnenkort wel komen…)[/size:e0bb752a13]

Dat heb ik ook ja...ik neem aan dat je de calibratie vd accu gedaan hebt zoals in de handleiding staat? Ik krijg ook maar 1.5-2 uur, laden duurt langer dan gebruiken als je de processor op highest heb staan. Update naar 10.2.8 heb ik wel gedaan, ik heb niet het idee dat hij nu langzamer is, ook niet sneller overigens.[/quote]

Updaten naar 10.2.8 deed wonderen voor mijn [i:481cf138c6]battery life[/i:481cf138c6]. Mijn oude iBook SE 466 kon het vóór 10.2.8 zo'n 25 minuten uithouden op de accu, na de update was dat weer bijna 2 uur :)

Ik heb dus nu de officiele kalibratie gedaan volgens het boekje. Maar toch blijft de PB aangeven dat de batterij maar 2 en half uur mee kan in de meest zuinige stand. Dit vind ik toch wel een beetje weinig..

Moet ik om dit op te lossen updaten naar 10.2.8? Of is het niet anders??
En wie heeft dezelfde PB, en kan wel langer met de batterij???

zwaai zwaai

• The Photographer -

er is een beter energie beheer in panther, dat heb ik op mijn g4 800 pb 15inch mogen ondervinden.

Maar is wat in de batterijstatus wordt aangegeven ook de werkelijke status van de batterij? Hoe kan het dat eenzelfde batterij in 10.2.8 of in Panther ineens veel langer mee kan gaan dan in bijv. 10.2.7? Bovendien vind ik het vreemd dat indien de accu volledig opgeladen is en aangesloten is op het lichtnet, er in de menubalk staat dat hij voor 95% of na verloop van tijd zelfs maar 94% is opgeladen. En als je i.p.v. percentage de optie "tijd" instelt, dan blijft hij op [i:890bb0f33a]Berekenen [/i:890bb0f33a]staan (i.p.v. [i:890bb0f33a]Aangesloten[/i:890bb0f33a]). Dat laatste zou je kunnen voorkomen door je batterij een keer helemaal leeg te laten lopen en dan weer op te laden (althans, dat heb ik op een Amerikaanse site gelezen), maar het zou toch niet mogen. (Ik heb trouwens 10.3 op een Alu PoBo 12") Ik heb dus de indruk dat er in de laatste OSX-versies steeds wat problemen zijn met de weergave van de batterijstatus (voor de 1e release van 10.2.8 moest er zelfs een speciale patch komen). Nu in Panther is het dus weer niet optimaal.

[quote:63fffc1ad1="iGeysir"]Maar is wat in de batterijstatus wordt aangegeven ook de werkelijke status van de batterij? Hoe kan het dat eenzelfde batterij in 10.2.8 of in Panther ineens veel langer mee kan gaan dan in bijv. 10.2.7? Bovendien vind ik het vreemd dat indien de accu volledig opgeladen is en aangesloten is op het lichtnet, er in de menubalk staat dat hij voor 95% of na verloop van tijd zelfs maar 94% is opgeladen. En als je i.p.v. percentage de optie "tijd" instelt, dan blijft hij op [i:63fffc1ad1]Berekenen [/i:63fffc1ad1]staan (i.p.v. [i:63fffc1ad1]Aangesloten[/i:63fffc1ad1]). Dat laatste zou je kunnen voorkomen door je batterij een keer helemaal leeg te laten lopen en dan weer op te laden (althans, dat heb ik op een Amerikaanse site gelezen), maar het zou toch niet mogen. (Ik heb trouwens 10.3 op een Alu PoBo 12") Ik heb dus de indruk dat er in de laatste OSX-versies steeds wat problemen zijn met de weergave van de batterijstatus (voor de 1e release van 10.2.8 moest er zelfs een speciale patch komen). Nu in Panther is het dus weer niet optimaal.[/quote:63fffc1ad1]

misschien omdat de panther beter omspringt met energie beheer? Ik kan niet klagen :slight_smile: Alles loopt hier perfect.

[quote:9fdd506f0a="Fuji"]misschien omdat de panther beter omspringt met energie beheer? Ik kan niet klagen :-) Alles loopt hier perfect.[/quote:9fdd506f0a]

Dat geloof ik graag, maar klachten over weergave van de batterijstatus in Panther zijn blijkbaar vrij algemeen, als we afgaan op Amerikaanse forums. Ik verwacht dus ook wel een verbetering daarvan in een volgende update.
Ik heb het trouwens in het algemeen niet zo op met wat de fabrikant belooft en de uiteindelijke “batterijprestaties” van het apparaat zelf, of het nu gaat om een walkman, een gsm of een draagbare computer: er klopt meestal niet veel van. Persoonlijk gebruik ik mijn PoBo vrijwel altijd aangesloten op het lichtnet, zelden op de batterij, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor andere mensen heel belangrijk is hoe lang een accu meegaat.

Ik heb juist voor een iBook gekozen vanwege de vrijheid. Je koopt geen laptop om 'm vervolgens aan te sluiten op het lichtnet. Dan had ik net zo goed een iMac of eMac kunnen kopen. Mijn ideaal is een laptop die 's nachts op de adapter staat en overdag los van het lichtnet. Dus de levensduur van een accu is zeer belangrijk voor mij, ongeacht of dit een PB opf iBook is.

Maar ik denk dat we als mac gebruikers ivm battrij duur niet kunnen klagen :)

Hoe lang gaan de centrino’s mee? Deze tippen toch nog niet aan mac battrijduur?

Ik heb express voor een Powerbook gekozen, omdat ik steeds meer fotoopdrachten buiten de deur krijg die digitaal verwerkt moeten worden. Nu kan ik makkelijk mijn kaartjes legen en in de trein lekker uitzoeken. Maar dan wil ik wel dat de accu lang, heel lang mee gaat. En maar 50% mee gaan van wat je belooft op je website.. dat vind ik jammer. Had eigenlijk ook niet langer verwacht.. maar toch.. 2 uur is nog geen 3 uur :cry: tis zo jammer..

Maar ik ga binnen kort maar eens updaten of meteen over op Panhter misschien dat de boel dan wel klopt…

[quote:37bdf29b07="Zora la rousse"]Ik heb juist voor een iBook gekozen vanwege de vrijheid. Je koopt geen laptop om 'm vervolgens aan te sluiten op het lichtnet. Dan had ik net zo goed een iMac of eMac kunnen kopen.[/quote:37bdf29b07] Die vrijheid heb je ook als je een stopcontact gebruikt hoor: als ik uren op mijn werk of in een bibliotheek zit te werken, sluit ik mijn laptopje gewoon aan op het lichtnet. Dat gebeurt trouwens ook standaard op congressen als mensen een presentatie geven. Het werkt doorgaans ook sneller. Dat je dus net zo goed een desktopmodel kan kopen, is niet waar: ik zie me nog niet over straat lopen met een eMac om die vervolgens in een bib te gaan installeren.

Ik haal met mijn 1GHz 12" toch meestal wel tegen de 3 uur bij zwaar gebruik (4,5 bij minder intensief), zowel met 10.2.8 als 10.3.