Batterij MacBook snel leeg

Hallo iedereen,

allereerst een zalig kerstmis en gelukkig nieuwjaar :stuck_out_tongue:

Ik heb een probleem, sinds gisteren gaat mijn batterij van mijn macbook (late 2008, unibody) zeer rap leeg. Ik zou niet weten hoe dit komt omdat ik niet meer of minder programma’s heb aanstaan dan eergisteren. Tijdens dit te typen is er alweer 5 % van mijn batterij afgegaan.

Hopelijk hebben jullie een oplossing

Bert

Hoeveel cycles heb je er opzitten?

About This Mac → More Info → Hardware → Power → Health Information → Cycle count

Met Snow Leopard heb ik ook vaker accu-problemen. Dan zakt de health ineens naar 85 %. Na volledig opladen en de computer rebooten is die weer op 100 %. En eens had ik ook 32 % health. PRAM_resetje en hij was weer 100 %(216 cycles, 2 jaar oud)

[quote:7435f8c3db="Pieterr"]Hoeveel cycles heb je er opzitten?

About This Mac → More Info → Hardware → Power → Health Information → Cycle count[/quote:7435f8c3db]

375

Probeer inderdaad de PRAM-reset (zie elders op dit forum), je batterij heeft meer dan 300 cycles, dus Apple zal hem als afgeschreven beschouwen.

Is op zich redelijk normaal gedrag, na 300 cicles kunnen ze niets meer zeggen over de levensduur van een batterij.

[quote:52add92465="Zerk"]Probeer inderdaad de PRAM-reset (zie elders op dit forum), je batterij heeft meer dan 300 cycles, dus Apple zal hem als afgeschreven beschouwen.

Is op zich redelijk normaal gedrag, na 300 cicles kunnen ze niets meer zeggen over de levensduur van een batterij.[/quote:52add92465]
wat betekenen die cijfers eigenlijk ?

Ooit las ik eerder op dit forum dat je je batterij helemaal leeg moest laten gaan, weer opladen, weer leeg en weer opladen. Toen ik dat voor de eerste keer deed, gaf mijn batterij de geest. Ik kon ook niet meer achterhalen hoeveel cycli hij gehad had. Is zo'n cijfer betrouwbaar? Als je zorgt dat je batterij niveau niet beneden de 2 procent komt en je laadt weer op, blijft je aantal cycli hetzelfde. Bij mij staat hij na een jaar nu op 27 :D

[quote:0d1ef1c114="MacbookTo"]Als je zorgt dat je batterij niveau niet beneden de 2 procent komt en je laadt weer op, blijft je aantal cycli hetzelfde. Bij mij staat hij na een jaar nu op 27 :D[/quote:0d1ef1c114] Normaal gesproken telt hij elke keer de precentages bij elkaar op. Als er 1 cyclus in stapjes wordt bereikt (50 procent) wordt dat vermeld door 1 cyclus aan het totaal toe te voegen.

En in de Help van Finder staat bij “Batterijen van draagbare computers kalibreren” de nodige info.

yep, zo heette dat: kalibreren. Ik durf het niet meer.

Kalibreren gaat meestal mis bij batterijen die vanaf het begin al niet helemaal in orde zijn. Hoe dan ook, het is eigenlijk wel noodzakelijk. Niet zozeer om je batterij in topconditie te houden (want beter wordt 'ie er niet van) maar om alle elektronica in de batterij te kaliberen, zodat deze altijd weet wat de daadwerkelijke capaciteit is van de batterij en dat je geen rare percentages en/of tijd schattingen krijgt.

Nu ik weet wat er gebeurt als je een tijdje niet kalibreert doe ik het vaker, mijn MacBook viel telkens uit terwijl hij in sluimer hoort te vallen bij een “lege” batterij. Normaal kalibreren kon niet meer, gelukkig met een workaround dit nog op kunnen lossen.

Ik heb de nieuwe batterij nu een jaar en nog nooit gekalibreerd. Zou ik het nu nog kunnen wagen? Hij staat op 28 cycli. Maar indertijd kwam er ineens een rood kruis door de batterij en was het aantal cycli niet meer te achterhalen. Dan heb je geen poot om op te staan bij Apple.

Hoe krijg je dat voor elkaar, in één jaar tijd 375 cycles?

Vraag ik mezelf ook wel eens af; ik heb namelijk in een paar weken minder dan een jaar al 437 cycli op mijn MB Unibody. Vraag me af of die telling wel klopt -of de accu is slechter als dat ie doet voorkomen, dat kan ook.

Je kunt, als je thuis bent, de MacBook rustig aan de lader laten staan als je aan het werk bent. Hoeft echt niet bij een volle batterij meteen weer van de stroom af...

344 cycli in 11 maanden.

ik heb 512 cycli in 11 maanden op alu macbook.

Ik vind het wel vreemd want 70% van de tijd gebruik ik hem aan de oplader. Bij status staat nu " vervang spoedig"

Ik wil wel graag nog wat dingen proberen om het aanschaffen van een nieuwe batterij uit te stellen OF als ik een nieuwe koop de huidige nog wel te kunnen gebruiken als reserve batterij.

Ook het opslaan van bestanden en systeem bij een lege batterij werkt niet meer (learned that the hard way), waar eerst bij een lege batterij na het insteken van de stekker mijn scherm en spulletjes gewoon terugkwamen, start nu de hele mac opnieuw op.

Ik kan dus veilig een Pram reset proberen maar ik moet oppassen of wegblijven van het kalibreren van mijn accu?