Ik heb een MacBook (witte, 2.4 GHz) met Snow Leopard.
Tot aan zaterdag werkte de batterij prima, geen problemen mee, en de gezondheidsstatus was schommelde tussen de 96 en 98%. Ik ben zondag vertrokken voor een korte vakantie, en de Mac dus niet gebruikt.
Nu kom ik zojuist terug, sluit de lader aan, en nu blijft hij weergeven: Niet bezig met opladen. Zodra ik de lader ontkoppel, valt de Mac uit…
Als ik op het knopje van de batterij druk, gaan geen lampjes branden. Ik heb al gegoogled, en heb een SMC reset gedaan, maar dat geeft geen oplossing.
Wat te doen? Hoe kan dit zo opeens? Hoelang zit hier garantie op (ik lees 1 jaar, dit klopt?)?
Als dit niet werkt staatop de site van apple een handleiding hoe je de batterij opnieuw moet calibreren. Als dit niet werkt zou ik bij je lokale apple boer langsgaan.
Ik hoop niet voor je dat dit het geval is, maar het is wel een bekend veel voorkomend probleem. Bij sommige batterijen is het zo dat als ze helemaal leeggelopen zijn (je hebt hem tijdens die vakantie zeker in sluimerstand gehad?) ze daarna kapot zijn. Normaal gesproken moet de MacBook zichzelf uitschakelen als de accuspanning te laag wordt. Het laatste beetje stroom wordt dan gebruikt om een minibackup te maken van de programma's en documenten die je op dat moment open hebt staan. Maar helaas komt het dus vaker voor dat de batterij hierna kapot is. Dan moet je een nieuwe kopen en dat kost je dan toch weer ruim 100 euro.
Zoals ik al zei, dit hoeft niet per se het geval te zijn maar het komt wel voor. Hoop het dus voor je dat het iets anders is.
Precies hetzelfde gehad, batterij er uit gehaald en toen weer er in gezet en voila zij begon weer vrolijk op te laden en geen probleem meer gehad daarna.
[quote:752cdb404a="rls_rls"]Ik heb een MacBook (witte, 2.4 GHz) met Snow Leopard.
Tot aan zaterdag werkte de batterij prima, geen problemen mee, en de gezondheidsstatus was schommelde tussen de 96 en 98%. Ik ben zondag vertrokken voor een korte vakantie, en de Mac dus niet gebruikt.
Nu kom ik zojuist terug, sluit de lader aan, en nu blijft hij weergeven: Niet bezig met opladen. Zodra ik de lader ontkoppel, valt de Mac uit…
Als ik op het knopje van de batterij druk, gaan geen lampjes branden. Ik heb al gegoogled, en heb een SMC reset gedaan, maar dat geeft geen oplossing.
Wat te doen? Hoe kan dit zo opeens? Hoelang zit hier garantie op (ik lees 1 jaar, dit klopt?)?[/quote:752cdb404a]
Klinkt als een heel bekend probleem.
De Macbook (zwart, dec 2006) van m’n vader heeft exact hetzelfde probleem, afgezien van het feit dat die van hem niet zo lang ongebruikt ik geweest en de statuslampjes op de accu aangeven dat hij vol zit…
SMC-reset loste het niet op, eens kijken of een PRAM nog wat gaat doen, anders inderdaad toch maar even langs een reseller.
[quote:0f71b6dce0="Paul26"][quote:0f71b6dce0="rls_rls"]Net bij de Apple reseller geweest.
Het kan de lader zijn
Het kan de batterij zijn
Het kan zijn dat intern de verdeling van de stroom niet meer goed geregeld wordt.
Onderzoekskosten €69,95 + verdere onderdelen.
Vind het jammer, zo snel. En ben er zelf bij dat ik geen Apple-care heb gepakt natuurlijk ja.[/quote:0f71b6dce0]
Had je je MacBook bij je? Anders zijn ze niet heel erg behulpzaam geweest. Met een paar hele kleine testjes kunnen ze al een aantal dingen elimineren:
Andere lader eraan (weet je meteen of het daaraan ligt)
Andere accu erin (als ie dan wel oplaadt weet je bijna zeker dat het aan de accu ligt)
Voor die testjes rekenen ze normaal gesproken echt geen kosten. Zeker niet als blijkt dat een onderdeel defect is en je neemt dat bij hun af.[/quote:0f71b6dce0]
Had 'm bij me, en ik dacht precies hetzelfde als wat jij nu aangeeft.
Maar ben het gewend van ze.
Gisteravond heb ik hetzelfde ontdenkt. Donderdag mijn MacBook in slaapstand gebracht door hem dicht te klappen. Gisteravond wilde ik hem aanzetten, was de accu leeg. Kan gebeuren, dus ik sloot hem aan op de MagSafe. Alleen bleef het lampje van de MagSafe groen, er werd niet opgeladen.
Alles gereset (SMC, P-Ram, accu los, etc.). Niks mocht baten. Toen nog maar eens naar de cijfers gekeken: 33 maanden oud, 388 cycli. Hij heeft zijn best gedaan :lol: Van de week maar eens kijken voor een nieuwe accu.