De batterij van mijn 10-maanden oude MacBook Pro 13" heeft nog maar 89% capaciteit, is dat normaal of zou ik nog een nieuwe batterij kunnen krijgen vooraleer de garantie op mijn toestel vervalt
[img]/uploads/community/0a9792982c70bc26125d6a3cf1ab9d8d3ea07227_0.png[/img]
Moet je je MBP niet continu aan de stroom houden. In 10 maanden 53 cycli is erg weinig. Ik ben bang dat je niet terug kunt gaan voor garanties.
De levensduur van een accu gaat inderdaad erg snel achteruit, als je hem continu aan de lader hebt hangen. Daar had m'n moeder ook last van, met haar vorige laptop en waarschijnlijk ook met haar huidige laptop.
Eigenlijk zou ze de accu eruit moeten halen, maar dan krijg je zo'n lelijk gat onderin en dat is nou ook niet echt de bedoeling. Dus eigenlijk zouden laptopfabrikanten er een soort van klep bij moeten leveren, waardoor je zonder accu op netstroom ook nog kunt werken zonder dat je de accu ermee verprutst.
Eigenlijk moet Apple wat slims verzinnen wanneer de laptop aan de lader hangt, en de accu is vol deze niet achteruit gaat. Ik bedoel dat deze niet wordt aangesproken......
Het beste is dat je eens in de zoveel tijd (maand?) je accu helemaal leeg laat lopen om hem vervolgens weer helemaal op te laden.
Ik heb mijn MacBook nagenoeg ook altijd aan de lader, maar zit nog steeds op 97% met 300+ cycles
[quote]
Eigenlijk moet Apple wat slims verzinnen wanneer de laptop aan de lader hangt, en de accu is vol deze niet achteruit gaat. Ik bedoel dat deze niet wordt aangesproken......
Meer lezen: http://www.onemorething.nl/community/topic/batterij-macbookpro-13#ixzz0qQyOXgWy
[/quote]
Zo moeilijk is het toch niet om de magsafe van je mac te verwijderen? Doe ik ook af en toe op mijn bureau.
[b]Standaardonderhoud[/b]
Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de stekker van de adapter van je notebook permanent in het stopcontact moet laten zitten. Veel beter is het om je notebook bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Op die manier blijft de batterij in een goede conditie. Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden.
Bron: [url=http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html]Apple - Batterijen - Onderhoud[/url]
Zoals anderen al zeggen, batterij ontladen en opladen houd hem goed, mijn macbook is bijna 2,5 jaar oud, batterij is nog prima!
Een laptop heb je om mobiel te werken, doe dat dan dus ook en leg 'm pas aan het stroom als de accu (bijna) leeg is. Ik werk altijd en overal (dus ook thuis) op de accu van m'n MBP en deze is na 188 cycles nog steeds 99% (late 2009).
De mijne is na 263 cycles op 93 % (december 2007). Ik vind het een goed resultaat.
[quote]
De levensduur van een accu gaat inderdaad erg snel achteruit, als je hem continu aan de lader hebt hangen
[/quote]
Da's onzin, mijn Macbook Pro 13 inch heeft na evenveel tijd en [b]324[/b] loadcycles nog 88 % capaciteit ..
Mijn Macbook Pro zit nar 153 cycles op 5090mAh.. Nu moet ik toegeven dat ik hem inderdaad aan het begin heel veel aan het netstroom had hangen, tegenwoordig haal ik hem er zeker per dag 1 a 2 uur vanaf om er op verder te werken..
Het ruk gedeelte is alleen dat zonder netstroom mijn laptop geen extern scherm aanstuurt. Nu weet ik niet of dit een feature of een bug is maar handig is het zeker niet.
van harte bedankt voor jullie wijze raad - de schuld ligt blijkbaar bij mij ;-) - hiermee naar Apple lopen heeft dus geen enkele zin...
Waar is eigenlijk dat algemene topic gebleven over batterijen? Ik kan niet zo best met de zoekfunctie overweg, kwartier gezocht, maar kan het niet vinden.:cry:
Snap zoieso niet waarom er niet meer van die Sticky-dingen bestaan.:slant:
@Thomash
ja dat vindt ik ook onhandig als ik hem aan een extern scherm hang dat ik mijn macbook pro dan niet dicht kan doen als hij niet aan het netstroom zit.
Meestal doe ik hem dan gewoon half open ofzo.
Ik heb die van mij sinds mei, het is de 2010 versie. Ik heb hem bijna altijd zonder netsnoer en ik heb 38 cycles nu. Mijn health staat op 93%!:sad:
is hier niet al een topic over :P