Met het vervangingsprogramma van zo'n 1 a 2 jaar terug kreeg ik een nieuwe batterij voor m'n PowerBook. De oude deed het nog redelijk, zat er zo'n twee jaar in, maar wie zegt nee tegen een gratis nieuwe...?
Nu heeft die nieuwe na 228 laadcycli nog maar 45% van z’n oorspronkelijke capaciteit. Dat is vrij plotseling hard achteruit gegaan. Nu is de batterij na 5 - 10 minuten leeg, zelfs nadat-ie helemaal ontladen is en een nacht heeft staan opladen.
Ik heb de PMU gereset, maar dat (zoals ik al verwachtte) geen effect. Gister eens met Apple gebeld, maar die geven als enige oplossing een nieuwe batterij aan te schaffen…
Iemand nog een suggestie om iets aan het leven in mijn batterij te doen? Of heeft er iemand nog een sterk argument richting Apple?
Het heeft veel te maken met het calibreren van de batterij. Volgens Apple moet je een nieuwe batterij helemaal opladen, en daarna helemaal weer opgebruiken voordat je hem opnieuw mag laden. Op die manier is de volledige capaciteit vastgesteld, en kan hij zonder problemen ook aan de lader als hij maar halfleeg is. Heb je dit niet gedaan, dan gaat de capaciteit inderdaad snel achteruit. Eigenlijk zou Apple dit met grote rode letters in de "Aan de slag"-boekjes moeten zetten...
[quote:00aade94d2="Geveke"]Het heeft veel te maken met het calibreren van de batterij. Volgens Apple moet je een nieuwe batterij helemaal opladen, en daarna helemaal weer opgebruiken voordat je hem opnieuw mag laden. Op die manier is de volledige capaciteit vastgesteld, en kan hij zonder problemen ook aan de lader als hij maar halfleeg is. Heb je dit niet gedaan, dan gaat de capaciteit inderdaad snel achteruit. Eigenlijk zou Apple dit met grote rode letters in de "Aan de slag"-boekjes moeten zetten...[/quote:00aade94d2]
hoewel dit al zo vaak aan bod is geweest (zie reactie boven mijn post) … klopt het gewoon niet wat je zegt.
Dat kalibreren heeft maar 1 functie. En dat is dat de accuaanwijzer op je Mac zo precies mogelijk het volheids percentage aangeeft. That’s all. Het is de enige manier voor de electronica in de accu om te kunnen schatten hoe vol de accu is (en dat wil de gebruiker weten, verder niet)
Als de aangever zegt 0% maar er zit nog voldoende stroom in. Blijft de laptop werken.
Als de aangever zegt 99% vol, kan het nog heel lang duren voor hij echt opgeladen is, omdat hij net zo lang oplaadt tot hij ECHT vol is.
Kalibreren is daarop niet van invloed. dus ZO belangrijk is dat kalibreren nu ook weer niet.
Er bestaan ontzettend veel indianenverhalen over batterijen. Dat zijn overblijfselen uit het Nikkel Cadmium tijdperk, waarbij je veel nauwkeuriger met je accu’s moest omgaan.
Met de huidige generatie batterijen moet je maar 1 ding niet doen, en dat is voortdurend helemaal leeg gebruiken.
[quote:0d8e9c1aac="Marius1976"]
...Met de huidige generatie batterijen moet je maar 1 ding niet doen, en dat is voortdurend helemaal leeg gebruiken.
Groet
Marius[/quote:0d8e9c1aac]
Weet je dat zeker? want dat doe ik n.l. wel met mijn macbook: oplader er pas aan wanneer ik de melding op mijn scherm krijg. En de oplader eraf als het ledje groen is.
En nu, na 11 maanden, geeft coconut battry aan:
158 battery-loadcycles, current capicity: 100%
[img:0d8e9c1aac]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id= 19116[/img:0d8e9c1aac]
En de accu gaat nog steeds 3,25…3,5 uur mee.
[quote:8eb4f16ec8="mvdenberg"]
Weet je dat zeker? want dat doe ik n.l. wel met mijn macbook: oplader er pas aan wanneer ik de melding op mijn scherm krijg.
[/quote:8eb4f16ec8]
Ik ben geen deskundige. Maar de accu’s zijn van een type Li-Ion cellen die er normaal gesproken niet van houden om helemaal leeggetrokken te worden, en zoals gezegd: check de richtlijnen van apple.
Ik heb ooit gelezen dat het advies was:
werk lekker op de adapter. In trein werk je op de accu, en als je weer thuis of op kantoor bent, werk je verder op de adapter…
Maar goed. Die 100% kun je pas met zekerheid stellen na een calibrering. Dan kan coconut goed vaststellen wat de werkelijke capaciteit is.
"Zekerheid" is in deze context een lichtelijk te zwaar woord, in mijn beleving. ;-)
Het is maar een indicatie. Nauwelijks waard om daar zo’n mooi venster omheen te zetten. Laat staan een complete toepassing… Ook al omdat je dezelfde gegevens ook gewoon terug vindt onder Over deze Mac.
[quote:cb9abfbb4a="iJoost"]Toch wel, bij Apple op de site staan diverse tips. Gewoon even klikken. ;-)[/quote:cb9abfbb4a]
Beste maccers, ten eerste sorry dat ik niet reageerde op jullie posts. Ik kreeg geen bericht dat er reacties waren…
Even over wat iJoost zegt: ik heb die Apple-tips allemaal gelezen maar ze lossen mijn probleem niet op. Mijn batterij heeft na 228 cycli inmiddels nog maar zo’n 20% van z’n oorspronkelijke capaciteit. Echt belachelijk weinig. Ik heb net genoeg stroom om dit bericht te typen. Hij is zo snel leeg dat ik inmiddels niet eens meer de melding krijg dat er nog maar heel weinig stroom is!
Ik schijn simpelweg pech te hebben, soms is een batterij sneller aan het eind van z’n leven…
Ik ga meer eens kijken wat een nieuwe kost. Weet iemand ergens nog een aanbieding?