Batterij-problemen I-book g3

De batterij van de i-book g3 van m'n vrouw heeft kuren. Hij doet het een paar minuten en vervolgens valt de ibook direct en zonder waarschuwing vooraf uit. Volgens de meter in de menubalk zit de batterij vrijwel vol en ook de batterij-check onderop geeft een volle lading aan, zelfs als de i-book is uitgevallen.

Ik heb het idee dat er iets anders aan de hand is dan dat de batterij overleden is. Ten eerste omdat we vooraf niet gemerkt hebben dat de levensduur verminderde, ten tweede omdat-ie nog steeds een volle lading aangeeft, ook nadat-ie is uitgevallen.

Hoe kan ik er achterkomen wat er aan de hand is?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-nl

Zoek je ibook uit het lijstje en volg de instructies. Hopelijk helpt het en hoef je niet verder te zoeken.

Ik heb dezelfde problemen met een ibook g3 233, dus de clamshell. Ook power problemen. Batterij al een aantal keer vervangen, power reset gedaan, maar blijft hetzelfde.

Dat is of een calibreerprobleem van de PMU (power management unit) die in de batterij zit of hij is gewoon oud. Die iBookjes G3 zijn niet meer de nieuwste. De mijne is nu ruim 2 jaar oud en doet ook heeeeeel vreemd.

Nieuwe batterij kost 120 euro 8)

[quote:6d777d4360="buurman"]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-nl

Zoek je ibook uit het lijstje en volg de instructies. Hopelijk helpt het en hoef je niet verder te zoeken.[/quote:6d777d4360]

Eeehhh, hele stomme vraag: in de beschrijving hebben ze het over ‘option’-toets. Is dat nou het appeltje of de alt-toets? Kan ik nooit onthouden… :oops:

Option is alt, command is apple'tje. Logica, hoezo? :?

Buurman bedankt! Ik ga morgen eens even proberen wat de handleiding aangeeft.

Om e.e.a. maar even af te ronden. Ik weet eigenlijk niet of het me gelukt is om de PMU te resetten. In eerste instantie kapte de batterij er al weer na 5 minuten mee.

Gisteravond haalde m’n vrouw de iBook min of meer gedachteloos van de stroom en we realiseerden ons pas na 30 minuten dat-ie het gewoon bleef doen! En vooralsnog nog steeds (inmiddels heeft-ie tussendoor natuurlijk wel weer aan de stroom gehangen).

De enige verklaring is dat de iBook bijna altijd in de kamer staat, dus in een constante temperatuur. We hadden 'm mee op vakantie en daar was het behoorlijk koud. Misschien waren de temperatuur-verschillen 'm even te veel…?

Voorlopig doet-ie het weer en zijn we blij! :smiley: Bedankt voor de hulp!!