Batterij van iBook G4 laadt niet op

Sinds een paar dagen wil de batterij van mijn iBook G4 (OS 10.4.2) niet meer opladen. Het lampje van de netvoeding blijft constant groen en springt niet meer op oranje. Ook het icoontje rechtsboven in de beeld laat niet meer het oplaad-icoontje zien. Gelukkig loopt de batterij verder niet leeg. Aan de batterij of de netvoeding zelf ligt het niet: ik heb geruild met een collega en bij hem werkt mijn batterij en netvoeding prima. Als ik zijn spullen gebruik, blijven de problemen bestaan (geen oranje lampje, batterij wordt niet opgeladen). In het systeemprofiel heb ik gekeken naar de kwaliteit van de batterij en die is prima: 4144mAh (normaal 4400). Gek genoeg staat onder “informatie batterij” bij het tabblad “voeding” de volgende zin: “Lichtnetadapter kan batterij niet opladen: Ja”. Als ik dat goed lees, betekent dat dus dat de lichtnetadapter de batterij niet kan opladen. Als dit waar is, dan zou een “nee” ipv een “ja” de oplossing zijn. Maar hoe verander ik dit? Ik heb verder geen idee hoe het probleem begonnen is. Ik heb zeer zeker niet deze instelling veranderd. Wel heb ik geprobeerd de PMU (power management unit) te resetten, zonder enig effect.

Zie je wel hoeveel er nog in de batterij aanwezig is. Of zie je het logotje met zon bliksem achtig tekeneningetje erin?

In het laatste geval is duidelijk dat hij er niet goed in zit. Mischien een los contact? Heb je overigens de status lampjes even bekeken op de accu, Als je de accu eruit haalt en op de knop duwt lichten er geloof ik 5 groene lampjes op. Is dit niet het geval dan is de accu naar de ***!

Cheers! en succes ermee ! :apple:

Nee, ik blijf wel nog gewoon zien hoeveel (ehm... hoe weinig) lading er nog in de batterij zit. De lampjes aan de onderkant doen het ook nog gewoon. Zoals ik al schreef, werkt de batterij prima in een andere iBook.

Sorry voor de kick, maar ik heb een soortgelijk probleem. Heb je dit ooit nog op kunnen lossen?

Komt je iBook in aanmerking voor een nieuwe batterij? Er is een terugroepactie, enkel voor 12" G4 iBooks en 15" PowerBooks met een bepaald serienummer.

is dit ooit opgelost? heb volgens mij nu met mijn ibook 2004 (1e batterij) hetzelfde; enkel is mijn batterij inmiddels helemaal leeg ...

edit: bleek bij mij de batterij te zijn …

Ik heb sinds een week of anderhalf hetzelfde probleem. Ik had 2 batterijen, een origineel en één die destijds vervangen is. Die laatste laadt ineens niet meer op.

Vanmorgen een nieuwe batterij gekocht via Marktplaats. Die laadt echter ook niet. iBook blijft aangeven ‘Berekenen…’ naast een batterijsymbooltje met 'n stekkertje erin.

Enig idee? :oops:

al de gebruikelijke resets gedaan?

Ja, heb gegoogeld en via verschillende fora en de Apple-website wat resetactiviteiten gevonden. Allemaal gedaan, maar helaas.

Ook de reset met P-R?

Anders is je power-management board stuk. Mijn iBook G4 heeft wel kuren gehad, maar een powermanager-reset en een minuutje of 5 zonder batterij deden wonderen. Sindsdien niks meer aan de hand, ondanks dat ik regelmatig tussen mijn batterijen wissel.

grtz bart

Wat bedoel je precies met "reset met P-R"?

Ik heb het volgende gedaan, volgens aanwijzingen op de Apple-site:

[quote:488f10f5ab] 1. If the computer is on, turn it off.
2. Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the Power button to restart the iBook computer. [/quote:488f10f5ab]

Vervolgens ook nog een halfuurtje batterij eruit en stroom eraf, maar helaas.

Ik kan er ook niks aan doen... Ik heb ook zo'n ibook en ik hoop maar dat de mijne het niet begeeft...

Gecondoleerd