Beam me up, Scotty - Beamerperikelen: alleen in 800 X 600

Heel spannend was het gisteren toen Maurice de beamer kwam brengen. Altijd leuk om dingen aan je Mac te hangen en uit te proberen.

In de manual staat dat hij 1024 X 768 pixels kan projecteren maar toen hij eraan hing, was 800 X 600 de enige optie. Weliswaar in twee verschillende refresh rates, maar niet wat hij kan dus.

De enige kabel die paste, is een VGA-kabel. Wel zit er op beide apparaten een s-video aansluiting maar er zit geen kabel meegeleverd in de doos van de projector.

Voordat ik op de gok allemaal kabels ga kopen is er wellicht iemand die hier verstand van en ervaring mee heeft? We willen op de 26e met de Photoshopcursus beginnen en 800 X 600 is echt te weinig; als je een paar paletten open hebt, houd je net een postzegel over als werkblad :frowning:

Wie, oh wie?

Powerbook G4 667 met 1024 Mb RAM en de laatste versie van Jaguar;
Mitsubishi LVP-X120E.

Dat is raar! Met mijn beamer kan ik heel veel resoluties kiezen. Als ik alleen een resolutie hoger dan 800x600 kies krijg ik een grijse balk in mijn beeld. Dus ik denk dat het aan de beamer ligt en niet aan osx! Zou wel eens aan de kabel kunnen liggen. Echter ik heb geen s-video kabel :(

[quote:post_uid0="Igor"]... Dus ik denk dat het aan de beamer ligt en niet aan osx! Zou wel eens aan de kabel kunnen liggen. Echter ik heb geen s-video kabel :([/quote:post_uid0] Ik hang er ook een Studio Display aan met 1600 X 1200 pixels dus aan de Mac ligt het zeker niet. Òf aan de beamer, òf aan de aansluiting tussen beide.

Help plz

[quote:post_uid0="tiny"]Heel spannend was het gisteren toen Maurice de beamer kwam brengen. Altijd leuk om dingen aan je Mac te hangen en uit te proberen.[/quote:post_uid0] Wellicht overbodig, maar staat synchrone weergave aan?

Je moet de beamer aansluiten op de VGA-poort van je TiBook, of heb je net als ik een DVI-poort. Hiervoor heb ik een zgn. DVI -> VGA- adapter bijgeleverd gekregen. Kijk ook even de handleiding van de TiBook er op na, want ik kan me iets herinneren dat je in een specifieke volgorde apparatuur moet aanzetten en aansluiten (even checken).
Daarnaast zal op jouw TiBook een smaller beeld verschijnen, dit heb ik ook want ik heb een vergelijkbare situatie omdat ik een normale 17" CRT aan de TiBook-800 heb hangen.

De S-ingang op de beamer is zeer waarschijnlijk voor koppeling met een S-VHS videorecorder zodat je video op een groter scherm kan aanschouwen.

Succes!

Synchrone weergave (mirroring) staat inderdaad aan...

Ik heb een VGA-poort. Ik zal ff het net op gaan om te kijken of ik daar iets kan vinden over volgorde van aan zetten. Mijn handleiding ligt nog in Haarlem. Ga nooit op twee verschillende plekken half wonen…

Het smallere beeld heb ik inderdaad gezien. Hij moet dezelfde resolutie hebben om te kunnen mirroren. Normaal staat mijn TiBook op 1152 X 768 maar de resolutie die de beamer zou moeten kunnen hebben is 1024 X 768.

Bedankt voor je reactie Bert. Ik ga nog ff op zoek naar de aanzet/-sluitvolgorde

Ik heb even de gebruiksaanwijzing van onze PB thuis erbij gepakt. Ik denk dat het volgende aan de hand is. Omdat jou resolutie op 1152 x 768 staat wordt het beeld op de beamer verkleint weergeven zodat alles erop staat. Dus je moet waarschijnlijk de resolutie van je PB op 1024 x 768 weergeven.

verder hoe je een beamer moet aansluiten op je PB volgens de gebruiksaanwijzing:

1 zet de beamer aan
2 sluit de DVI-naar-VGA-adapter op de VGA-poort van de beamer aan (hoeft bij jou dus niet)
3 stop de kabel in je PB. Het beeldscherm wordt automatisch herkent
4 pas de resolutie van de beamer aan

het moet denk ik wel lukken zo. Ik denk dat het mis ging bij de brede resolutie die de beamer dus niet aankan en dus een kleinere resolutie kiest.

Groet Igor

[quote:post_uid0="Igor"]Ik heb even de gebruiksaanwijzing van onze PB thuis erbij gepakt. Ik denk dat het volgende aan de hand is. Omdat jou resolutie op 1152 x 768 staat wordt het beeld op de beamer verkleint weergeven zodat alles erop staat. Dus je moet waarschijnlijk de resolutie van je PB op 1024 x 768 weergeven.

verder hoe je een beamer moet aansluiten op je PB volgens de gebruiksaanwijzing:

1 zet de beamer aan
2 sluit de DVI-naar-VGA-adapter op de VGA-poort van de beamer aan (hoeft bij jou dus niet)
3 stop de kabel in je PB. Het beeldscherm wordt automatisch herkent
4 pas de resolutie van de beamer aan

het moet denk ik wel lukken zo. Ik denk dat het mis ging bij de brede resolutie die de beamer dus niet aankan en dus een kleinere resolutie kiest.

Groet Igor[/quote:post_uid0]
Te gek dat je het ff voor me opgezocht hebt, iGor. Tnx  :)

Ik heb de resolutie wel aangepast naar 1024 X 768 maar dat heb ik gedaan nadat alles eraan hing. Ik ga hem nog eens aansluiten in de volgorde die jij doorgegeven hebt. Ik ga dat alleen vanavond laat of morgenochtend doen want ik moet verder met andere dingen. Ik zal morgen wel ff posten over of het gelukt is.

Tnx  :D

ok ik hoor het wel :)

[quote:post_uid0="tiny"]Mijn handleiding ligt nog in Haarlem. Ga nooit op twee verschillende plekken half wonen..[/quote:post_uid0] LOGICA: als je lid bent van MacOSX.nl hoef je maar de helft te verhuizen :p  :p  :p

jaja... 'even' een beamer regelen... Hartstikke goed dat er mensen actief meedenken!

Peter Lievense :slight_smile:  :D

[quote:post_uid0="Bert"]als je lid bent van MacOSX.nl hoef je maar de helft te verhuizen :p :p :p[/quote:post_uid0] :p :) :p :D :p :)

:D

Ondanks al jullie reacties is het me niet gelukt om de beamer werkend te krijgen.

Ik heb hem aan gezet in de volgorde die iGor voorstelde en vervolgens is er toch alleen maar 800 X 600. Zaterdag over een week willen we hem gebruiken dus als er nog iemand suggesties heeft naar wat deze 'beamerleek' nog kan proberen…

[quote:post_uid0="tiny"]dus als er nog iemand suggesties heeft naar wat deze 'beamerleek' nog kan proberen...[/quote:post_uid0] Hmmm... strange ??? Wellicht overbodig, maar heb je vooral ook de diverse resoluties, frequenties en aantal kleuren uitgeprobeerd?

Ik wou dat ik een keus had, Bert =(

De enige opties zijn er twee van 800 X 600. (uit mijn hoofd op 56 mhz en 60 mhz). Die heb ik beide geprobeerd. Ik heb geen andere hardware-instelling op de projector kunnen ontdekken…

Toch bedankt voor je reactie :slight_smile:

Hallo, als "leverancier" van de beamer wilde ik toch nog melden dat hij i.c.m. mijn Dell wel prima op 1024x768 draait. Op de beamer kan je geen resolutie instellen, aangezien het de RGB-input via de VGA poort van de computer automatisch overneemt. De powerbook van Tiny wil na het herkennen van de beamer helaas geen hogere resolutie dan 800x600 afgeven. Volgens de handleiding van de beamer is hij prima compatible met mac dus blijft het een beetje raar. Naar mijn mening is het echt een professionele beamer ( eind '99 ) die bij ons prima functioneert. Misschien is het een idee dat iemand anders uit de buurt van Amsterdam/Utrecht het dit weekend eens probeert ? ( Adriaan bijvoorbeeld. ) Groet, Maurice

Misschien is dit wel een goed idee, Maurice.

Ik heb inmiddels ook al in twee andere plekken mijn vraag neergelegd. Er is toch nog iets dat ik wil proberen. Ik blijf verder zoeken

Ik houd jullie op de hoogte…

Ik wil het best proberen met mijn PB. Heb zelf ook een beamer en die krijg ik ook aan de gang. Ik woon alleen wel in zaltbommel. Wel op de route Amsterdam/utrecht maar dan net iets verder doorrijden. Ik hoor het wel. Ik kan ook bij iemand langs komen. geen probleem want heb een auto.

Ok mensen; ff een laatste update:

De beamer werkt nog niet. Switchres heb ik uitgeprobeerd maar die kon me niet van het probleem afhelpen en opgestart in OS 9 werkt het ook niet…

iGor, ik vind je aanbod heel aardig maar ik vind ook dat je wel erg ver zou moeten rijden om alleen een beamer uit te testen…

Ik probeer nog ff wat andere dingen maar nog steeds zijn alle suggesties van harte welkom…