Beamer aanschaffen, wat zijn de criteria?

Hoi, ik wil een beamer aanschaffen voor presentaties etc. Deze beamer moet natuurlijk goed te verplaatsen zijn, maar ook een hoge lichtopbrengst hebben.

Waar moet ik op letten?
wat zijn de goede merken?
klopt het dat je lampen moet vervangen?
maakt het uit wat voor besturingsysteem je hebt?
Wat is een goede prijs?

en natuurlijk hoor ik graag jullie praktijk ervaringen…

alvast bedankt

1 resolutie, de poort waarop je gaat uitsturen draait een resolutie van bijv. 800x600 of 1280x768 bijv. mijn imac heeft een mini vga waarop hij in 1280x768 uitstuurt (= ook de scherm resolutie) Het geeft het mooiste resultaat als je beamer dat native kan weergeven zonder dat om te hoeven rekenen. Een powermac kan op de tweede (dvi) poort een andere (instelbare) resolutie draaien. 2 lichtopbrengst, hangt af van de omstndigheden waarin je wilt beamen, daglicht of niet. 3 lamplevensduur = meestal 2000 of 3000 uur soms meer en die dingen zijn duur. (500 euro soms)

Merkverschillen weet ik niet, ik heb zelf twee sony beamers (es1 800x600)
prijs hangt af van de resolutie; de sony beamer van mij kost ± 1000 euro maar een indentieke met alleen een hogere 1280x768 resolutie kost dacht ik 1600 euro

Mijn ervaring = koop wat je nu “echt” nodig hebt en niet meer dan dat want ook de beamermarkt maakt grote sprongen vooruit!

[quote:c0cc39e6c5="Hansvanbeej"]1 resolutie, de poort waarop je gaat uitsturen draait een resolutie van bijv. 800x600 of 1280x768 bijv. mijn imac heeft een mini vga waarop hij in 1280x768 uitstuurt (= ook de scherm resolutie) Het geeft het mooiste resultaat als je beamer dat native kan weergeven zonder dat om te hoeven rekenen. Een powermac kan op de tweede (dvi) poort een andere (instelbare) resolutie draaien. 2 lichtopbrengst, hangt af van de omstndigheden waarin je wilt beamen, daglicht of niet. 3 lamplevensduur = meestal 2000 of 3000 uur soms meer en die dingen zijn duur. (500 euro soms)

Merkverschillen weet ik niet, ik heb zelf twee sony beamers (es1 800x600)
prijs hangt af van de resolutie; de sony beamer van mij kost ± 1000 euro maar een indentieke met alleen een hogere 1280x768 resolutie kost dacht ik 1600 euro

Mijn ervaring = koop wat je nu “echt” nodig hebt en niet meer dan dat want ook de beamermarkt maakt grote sprongen vooruit![/quote:c0cc39e6c5]
je bedoelt zeer waarschijnlijk een resolutie van 1024x768, deze resolutie heeft 80% van de huidige beamers die op de markt zijn.

De rest is of breedbeeld, voor home cinema doeleinden, voor presentaties niet echt nodig, of beamers hebben een nog hogere resolties. Deze beamers zijn erg kostbaar. Ook deze zijn voor presentaties eigenlijk overkill.

Dus ik zou als resolutie voor de beamer 1024x768 nemen. Dit kan elke computer aansturen, dit is niet OS afhankelijk.

Dan zit je nog met de lampduur. Deze ligt bij de meeste beamers tussen de 1500 en 2500 uur. Een beamerlamp kost ongeveer 500 euro.

Dan kun je nog kiezen uit 2 soorten projectoren. Namelijk LCD en DLP. Ik zal deze even kort beschrijven.

[b:c0cc39e6c5]LCD projectoren[/b:c0cc39e6c5]
Hebben 3 LCD panelen en daar valt per paneel rood, groen en blauw licht op. Dit wordt in een glazen prisma blok samen gevoegd tot 1 beeld. Dit is verder voor jou niet zo interessant. Maar na een aantal jaren gaat een LCD projector andere problemen geven dan een DLP een dat is voor jou wel interessant.
Ten 1e kan er stof op de panelen komen en filters die voor en achter de panelen zitten stofdeeltje komen. Dit resulteerd in paarse vlekken in beeld. Dit is er na een schoonmaak wel uit. Maar dit kost uiteraard geld.
Ten 2e kunnen door de hoge temperatuur van de licht bundel de LCD panelen en of filters gaan inbranden. Dir resulteerd in gekleurde vlekken in beeld. Dit is afhankelijk van welke kleur paneel is ingebrand.
Alle LCD projectoren gaan hier last van krijgen op de duur. Ze krijgen gewoon een minder fris beeld op den duur.

[b:c0cc39e6c5]DLP projectoren[/b:c0cc39e6c5]
DLP projectoren werken met een microspiegel paneel waarvan elke pixel zijn eigen bestuurbare speigeltje heeft, de lichtbundel die hier op valt gaat door een draaiende kleurenschijf en uiteindelijk door de lens richting je projectie scherm.

DLP projectoren zijn minder storings gevoelig, ze kunnen niet inbranden en je zult dus altijd een fris beeld houden. Ook van stof in beeld heb je bij DLP projectoren geen last.
Normaal gesproken gaat alleen de lamp wel eens stuk, iets wat bij LCD ook gebeurt. Met eventuele defecten in de videoverwerkings electrinoca daargelaten natuurlijk, hier kunenn beide soorten projectoren last van krijgen uiteraard.

[b:c0cc39e6c5]Lamp sterkte[/b:c0cc39e6c5]
Deze wordt uitgedrukt in ANSI Lumen, afhankelijk van de ruimte en afstand waarom je wilt projecteren is zo’n 2500 ANSI Lumen voldoende op op een meter of 6 te projecteren in een niet al te duistere ruimte. Een lamp afhankelijk van de projector zo’n 1500 tot 2500 uur mee. In advertenties staat soms wel eens meer. Er zijn ook projectoren die lampen hebben die langer meegaan dan 2500 uur, alleen is dit dan om minder ANSI lumen.

[b:c0cc39e6c5]Conclusie[/b:c0cc39e6c5]
Als je een niet al te onderhoudsgevoelige projector wilt hebben zou ik kijken naar een 1024x768 (ook wel XGA resolutie genaamd) DLP projector. Je kunt hierbij kijken naar onder andere merken als Sanyo, Epson en InFocus.
Als je bijvoorbeeld een PowerBook hebt zou je kunnen kijken of een projector een DVI aansluiting heeft, maar een PowerBook werkt uiteraard ook prima op VGA.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :slight_smile:

Ja! Hoe kom ik nou bij 1280? Ook de rest van het verhaal ben ik het mee eens. We hebben het hier wel over de duurdere jongens!

En hoe zit het nou met die contrastratio, ik lees daar grote verschillen in. Wat houdt dat precies in?

Waar je ook aan moet denken is hoe mobiel wil je hem hebben, er zijn tegenwoordig zeer compacte projectoren op de markt zoals de:

[b:1a1ecbb952]InFocus LP130[/b:1a1ecbb952]

[img:1a1ecbb952]http://www.projectorcom.ru/image/articles/InFocus_LP130_200.jpg[/img:1a1ecbb952]

deze DLP projector past echt in je handpalm, echt heel klein.

[b:1a1ecbb952]Sony VPL-CX6[/b:1a1ecbb952]

[img:1a1ecbb952]http://image.sonystyle.co.kr/bpplaza/image/product/large/VPL-CX6.jpg[/img:1a1ecbb952]
[img:1a1ecbb952]http://www.irkshop.ru/product/Sony_VPL-CX6_full.jpg[/img:1a1ecbb952]

Een mooie compacte Sony LCD projector met een hoge licht opbrengst. Is elektrisch in hoogte verstelbaar. En is optisch natuurlijk de perfecte match met een iBook :wink:

[quote:7990df7915="das"]En hoe zit het nou met die contrastratio, ik lees daar grote verschillen in. Wat houdt dat precies in?[/quote:7990df7915]

[quote:7990df7915]
[b:7990df7915]Contrast ratio[/b:7990df7915]

Dit is de maatstaf voor kleuren contrast. Het meet de verhouding tussen de kleur zwart en de kleur wit uitgedrukt in het aantal stappen ertussen in. Hoe hoger de contrastratio hoe groter het aantal stappen, hoe beter de kleurweergave van het beeld. De notatie is 100:1, oftewel 100 stappen tussen een compleet zwarte pixel en witte pixel.
[/quote:7990df7915]

:slight_smile:

hoe duur is zo'n mooi ding dan ?? 8)

[quote:67adf5b51b="Hugo"][quote:67adf5b51b="das"]En hoe zit het nou met die contrastratio, ik lees daar grote verschillen in. Wat houdt dat precies in?[/quote:67adf5b51b]

[quote:67adf5b51b]
[b:67adf5b51b]Contrast ratio[/b:67adf5b51b]

Dit is de maatstaf voor kleuren contrast. Het meet de verhouding tussen de kleur zwart en de kleur wit uitgedrukt in het aantal stappen ertussen in. Hoe hoger de contrastratio hoe groter het aantal stappen, hoe beter de kleurweergave van het beeld. De notatie is 100:1, oftewel 100 stappen tussen een compleet zwarte pixel en witte pixel.
[/quote:67adf5b51b]

:)[/quote:67adf5b51b]
Ik dacht dat het een soort signaal-ruis verhouding was. Bij met name LCD beamers is zwart nooit echt zwart, het schermpje binnen in reflecteert altijd wat. Een contrastratio van 1:400 betekent dan dat als wit 400 Lumen licht bevat, zwart er 1 heeft. Hoe groter het verschil in lichtopbrengst tussen wit en zwart, hoe zwarter het zwart is, en dus mooier.
Als je in de bovenstaande quote de hoeveelheid licht die nog van een zwart vlak afkomt als stapgrootte neemt, dan klopt het dus.

Tegen woordig heb je ook beamers die wireless werken. dus dan kun je draadloos met je beamer communiceren.

Toch wil ik het ff kwijt :P Ik heb nog 2 beamers staan die ik voor presentaties gebruikt zijn tegen een leuke prijs waaronder 1 kleine van infocus, pb maar voor specs etc..

he jammer, ik heb er net een aangeschaft.

Bedankt voor jullie tips. Ik heb er echt wat aan gehad!

Werkt het lekker ?? :P

Ik heb ook veel aan alle reacties gehad en een prachtige HP DLP beamer gekocht (2000 ansi lumen, contrast ratio 2000:1, XGA resolutie 1024x768, gewicht 1,7 kg.) Ik heb er ca. 20 uur mee gepresenteerd en merk dat hij eigenlijk te goed is voor wat ik nodig heb en dan is het prijskaartje weer wat hoog. :?

Dus als er iemand is die hem voor een redelijke korting wil overnemen dan hoor ik het graag. Hij was 1800 euro incl. btw (adviesprijs 1800 [b:3f8312cfbb]exl.[/b:3f8312cfbb] btw). En uiteraard heeft hij nog de volle garantietermijn te gaan! :slight_smile:

Rob

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF06a/10709-73067-80311-80311-1417001-6748547.html

Je moet ook weten hoeveel uur die al heeft gebrand wand een lamp kost ongeveer 400 euro en kijk ook even hoeveel geluid die maakt wand dat is ook erg irri

Gr.marthijn

Hoi

ik lees in jullie reacties niks over breedbeeld beamers.
Het gaat inderdaad erg hard in de beamerwereld,en nu wil ik graag een breedbeeldbeamer kopen met (W)SVGA resolutie (854x480 pixels) of eventueel (W)XGA (1024x576 pixels).

Kan een ImacG5 dit uitsturen ? Ik kom er namelijk niet achter.

en heb je eigenlijk een breedbeeld beamer nodig voor een breedbeeld projectie? Of kan je ook een gewone kopen en dan projecteren met 2 zwarte balken boven en onder?

Een zwarte balk kan je niet projecteren: dan wordt er namelijk niets geprojecteerd. Een 'gewoon' beeld beamer kan dus ook breedbeeld projecteren, maar dan wordt niet het hele beeld gebruikt.