Beamer probleem

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen ik ben Mark, 21 student en werk al 8 jaar met :apple: en altijd alles wel weten op te lossen, maar nu ben ik even de weg kwijt :( en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Voor het houden van presentaties heb ik een tweedehands beamer aangeschaft: Een Sharp XG-3795E het is al een oudje maar doet het prima en heeft een zo goed als nieuwe lamp.

Het probleem is echter dat als ik hem aansluit op de DVI poort van mijn Powerbook G4 dmv het adaptertje (DVI-VGA) en een std. VGA kabel hij even beeld geeft maar dan switcht de Powerbook automatisch van resolutie en herkend hij niets meer. Het beeld op de beamer wordt dan zwart.

Als ik via de systeemvoorkeuren beeldschermen zoek naar andere beeldschermen gebeurd er niets… Ook het switchen van resolutie helpt niet… Is er een mogelijkheid te voorkomen dat de computer automatisch overgaat op een andere resolutie en gewoon de resolutie die ik instel via de voorkeuren
(in dit geval wordt het dan 1024x768 op 60hz want de beamer is XGA) uitvoert ?

Alvast hertelijk bedankt voor jullie reacties, groeten, Mark

EDIT: als ik alleen de kabel aansluit krijg ik wel synchrone weergave via het VGA-profiel, als ik dan echter de beamer aansluit dan spring hij automatisch weer naar een andere instelling en is mijn beeld weer zwart :cry:

Hoi Mark, ik verplaats je vraag even naar de afdeling hardware... daar komen meer hardware-wizzards die je meteen kunnen helpen.

Vreemd probleem... Ik zou alvast de mirorring eens proberen uitzetten. Op mijn TiBook kan dat met de F7-toets (twee vierkantjes).

Dat heb ik ook al geprobeerd, het is zo irritant als ik hem aansluit heb je direct beeld want dan ziet hij een VGA bron, maar dan switcht ie automatisch naar LCD terug en dan is mn beeld weg...

Is er geen enkele mogelijkheid dat automatische switchen uit te zetten oid ?

Dank

Zal het wel niet begrijpen dus zal mijn antwoord ook wel niet goed zijn, maar ik heb iets vergelijkbaars met het aansluiten van m'n TV op mijn PB. Dat werkt ook nooit in 1 keer goed, maar ik krijg dan wel in mijn display preferences te zien dat er 2 schermen zijn. Dan kan ik de tweede gewoon aanpassen en dan werkt het. De TV wordt altijd eerst als een NTSC gezien, vandaar denk ik, maar echt begrijpen doe ik het niet.

Zeg jij nu dat als je de beamer eraan hangt dat je in displaypreferences maar 1 scherm ziet en dus niets aan kunt passen?

Het erge is dat ik helemaal niets aan kan passen. De pb past het automatisch aan en daar ligt nu net het probleem want zodra ik het vga snoer in de beamer steek heb ik beeld (omdat de computer denkt dat het een VGA-toepassing is) dat duurt 5 seconden en dan heeft ie door dat het een apparaat is en dan gaat ie zelf de instellingen weer veranderen naar LCD en is mijn beeld weer verdwenen :cry:

Ik heb zojuist een DVI → Component / SVideo adapter besteld als het goed is zal ie via de component uitgang braaf z’n ‘normale’ beeld uitsturen, is het niet ?

Mvg. Mark

Met het adaptertje werkt alles perfect :D Dank voor het meedenken.

Mark