Bedrijfstemperatuur harde schijf

Ik heb mijn Lacie in de meterkast ingebouwd, hij staat praktisch tegen de buitenmuur aan. Met de kou van afgelopen tijd popte er opeens de vraag in me te boven of dit geen schadelijk plekje is voor mijn schijf. :baby:

Ik heb geen cv en het kan dus behoorlijk koud worden op plaatsen buiten de woonkamer om, laat staan de meterkast.

Koeler is wel vaak beter in computerland… maar toch…mijn vraag: kan dit kwaad? (wellicht ook mbt vochtigheid)

In de handleiding van de LaCie (Porsche Design) FireWire Harddisk staat: [quote:4be019c19b]Do not expose the hard drive to temperatures outside the range of 5° C to 40° C (41° F to 104° F) during operation. Doing so may damage the drive or disfigure its casing. Avoid placing your drive near a source of heat or exposing it to sunlight (even through a window). Inversely, placing your drive in an environment that is too cold or humid may damage the unit.[/quote:4be019c19b]

Echt vriezen zal het toch wel niet doen. Als het vochtig is lijkt het me geen goeie plaats.

Als er geen grote temperatuursschommelingen zijn zal het wel geen kwaad kunnen. Dus condens zou wel eens negatief kunnen zijn als de schijf een tijdje heeft uitgestaan,en plots weer aan het werk moet.

Snatverrr, ik had voor deze post al es ff bij de specs van mijn d2 gekeken, maar kwam zo snel niks tegen over bedrijfscondities....

Stel nou dat de luchtvochtigheid oké zou zijn… hoe zit het dan met het “koeler is beter principe”? …of is dat alleen van toepassing op processoren?

Enne, hoe strikt zou ik die marges moeten nemen?

Welja, jullie proeven de krampjes wel om hem “binnen” te halen. De meterkast is voor mij juist de ultieme plaatsing… geen herrie en al mijn data veilig achter slot en grendel (ik boot vanuit de meterkast). :wink:

Zijn er ook luchtvochtheidsmeters te koop?

Ja, dat heet dan hygrometer. Elk binnen-weerstation heeft zo'n ding ingebouwd, en ook los te krijgen. Maar...als die meterkast voor jouw 'goed' aanvoelt als je er in staat (dus niet vriezend koud of 'kerker' vochtig), is het ook goed voor je HD. Niet druk over maken is mijn devies.

Hele warme disks leven korter, ik vermoed dus dat koele drives langer leven 8)

ik heb een mooi houten kastje gemaakt waar ik alles in geplaatst heb... dat vervolgens bekleed met een beetje vloerbedekking en wat ventilatiegaatjes in gemaakt plus een luikje waarmee ik bij mn spullen kan (HD's) als er een klein beetje vocht bijkomt wordt dit door de vloerbedekking opgenomen, en als de luchtvochtigheid weer daalt zal het hier weer uit verdampen..

we hebben het hier niet over de eerder genoemde kerker vochtigheid, want als het druppels gaat opleveren is het foute boel voor de HD, kijk af en toe eens, en plaats hem anders toch gewoon in een zelf in elkaar geknutseld kistje, dat blijft toch wel koud in de meterkast :slight_smile:

Die vloerbedekking, dat lijkt mij nou weer niks. Allemaal synthetisch en dus ontzettende stofnesten tengevolge van statische elektriciteit.

kwestie van de juiste vloerbedekking ;)