beeldbank software

Hallo,

ik ben voor mijn werkgever op zoek naar software om ons beeld archief (foto’s, scans en dergelijke) voor alle collega’s beschikbaar te maken.
We moeten onze beelden makkelijk kunnen oproepen.

Bijvoorbeeld:

ik zoek beelden van parkeergarages. Ik moet dan met een eenvoudige zoekterm alle beelden van parkeergarages uit ons archief op het scherm krijgen.

Ik ben bekend met Portfolio maar wil mijn blik graag verbreden.

Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Met vriendelijke groet,

Zjon

filemaker kan ook een optie zijn.... tegenwoordig met mac os X 10.4 Automator heeeel veeeeel mogenlijk... grtz.

Ik werk dan wel op een mac maar ik zit in een windowsomgeving.

zjon

Ik heb een beeldbank gefabriekt in FileMaker Pro (zowel voor Mac als Windows te krijgen). Denk wel dat elke database info nodig heeft om efficient te draaien (Number 5 Need Input). Als je belangstelling heb....

hey

stel jezelf ff de simpele vraag, hoeveel heeft men er voor over.?

greetzz

Jaha wat denk jij dan??? Ben wel gek maar nie goe gek, zitten echt heel veel uren in, met heel veel scripts voor unieke cijfer en lettercombinatie in samenhang met jaartal en klant (unieke codes voor je scans dus...) en een zoeksysteem zelfs met een topografisch interface voor buitenlandse beelden!!

Ik heb sinds kort de nieuwe Creative Suite 2, en ik moet zeggen adobe bridge voldoet aan al mij eisen. Zolang je maar de id tags goed hebt dan kun je alles vinden en hij heeft een hele snele thumbnail plugin, die is echt retesnel. ik ben zelf cumules en iview gebruiker geweest maar ik ben nu er helemaal van af.

greetz maarten

Tja ok maar om nou de gehel Suite aan te schaffen voor Adobe Bridge?...plus het feit dat je daar nix in kan aanpassen naar eigen ontwerp. FMP kan ik je databse opmaken als de huisstijl van het bedrijf.... :P

gewoon cumulus van limewire afhalen voldoet prima :D

Laat Zjon maar wat roepen nu dan he?! 8)

Aantal zaken waar ik afgelopen jaar achter ben gekomen:

• stand alone of client/server

Bij stand alone heb je een programma en je bibliotheek met verwijzingen naar/thumbnails van en metadata. Bij client-server is er een serverprogramma dat toegang heeft tot de bibliotheek en een database bijhoudt van de metadata en thumbnails en de clients/gebruikers communiceren met het serverprogramma.

Voordeel client-server: geen gedoe waar je image database staat, meestal ‘betere’ beveiliging en betere zoek-performance omdat niet elke client in het database-bestand moet gaan graven. Nadeel: prijs, server.

• prijs

De enige 2 ‘kant en klare’-programma die ik heb kunnen vinden die zowel stand alone als client-server draaien en nog onder de 10-20k euro in te richten zijn voor een aantal werkplekken zijn Cumulus en Portfolio. De rest is ontzettend duur.

• onderhoud

De grootste kosten van een beeldarchief zijn het onderhoud. Als je niet iemand hebt die met z’n neus bovenop de database zit, nieuwe content toevoegt en metadata standaardiseert (flatgebouw, flat, hoogbouw, woontoren. Tja, waar zullen we eens op zoeken), dan heb je binnen korte tijd een schitterend systeem dat niemand meer wil gebruiken en waar niets in staat. Begroot van te voren dus mankracht in, zodat management weet dat dit terugkomende kosten zijn.

Prima verhaal asta, vooral dat laatste over het beheer.

Er bestaan ook content management systemen, want daar hebben we het over, gebaseerd op een webserver en een database. Die zou ook gewoon intern geplaatst kunnen worden. In principe kun je dat ook zelf bouwen met MySQL, PHP, etc.

Klopt helemaal zoals ik ook al zei NEED INPUT. In mijn database kon je dus ook via pull down menu's info aan beeld koppelen: vrouw, kind, haven, boot etc...hoe meer input hoe beter het werkt

[quote:da112679db="jochiewajij"]gewoon cumulus van limewire afhalen voldoet prima :D[/quote:da112679db] Hey, ga jij eens ff snel de [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=9347]huisregels[/url] van dit forum lezen!

ik heb een FMP beeldbank geschreven voor een hele grote kruidenier in nederland, zowel te benaderen vanuit een fmp-client, alsook via het web (PHP). Werkt strak en is superscripted met autobackup etc.

Die ik gemaakt heb bestaat uit een deel voor de beeldbank en een deel voor automatische opmaak en export in xpress (een soort booker applicatie dus).

Als je een beetje handig bent in FMP dan is het allemaal zo gepiept, en als je het geheel combineerd met een paar applescript/auomater dan kun je bijna volledig automatisch werken.

Ik kan door HR beelden op een script te gooien in één keer thumbnails, beeldbank entries, watermarks en de website updaten. Het toekennen van bepaalde trefwoorden moet echter handmatig gebeuren, maar dat doet de klent, niet ik. Als laatste maakt het script folders van max. 600 MB waar de toegevoegde HR beelden inkomen t.b.v. backups.

Zoals gezegd, als je een beetje googled kom je al snel uit op wat templates die 80% van het werk voor je doen. [http://www.fmforums.com/]

[quote:179c19d934="jochiewajij"]gewoon cumulus van limewire afhalen voldoet prima :D[/quote:179c19d934] Jajoh, of je loopt pakweg richting [url=http://www.axio.nl/]Axio Systems[/url] met een kous over je kop en een geweer in je klauwen. Je loopt er binnen en schreeuwt iets van 'Help mij een goede multiplatformdatabase opzetten die de meest uiteenlopende bestandstypen kan lezen, op een server kan draaien en eventueel het hele hires archief kan uitpluizen en binnen de kortste keren de gewenste bestanden op je systeem heeft staan of indien nodig bij de klant!' Bibberend zal een vriendelijke medewerker van Axio je een uitgebreid Cumulus pakket overhandigen met een Xserve en een vet RAID-systeem en vragen wanneer ze het mogen komen installeren... Kortom: jatten mag niet en Cumulus kan heel veel (al moet je er natuurlijk zelf wel even wat voor doen!). In de uitgebreidste vorm (hires op databaseserver) kost het een paar centen maar dan hedde ok wa. En da's idd zoals ergens anders gezegd een kwestie van rekenen.

[b:24bad2567a][url=http://www.iviewmultimedia.com/]iview media pro[/url][/b:24bad2567a]

Ja, die lijkt me ook wel fijn voor thuis... In de [url=http://www.macfan.nl/archief.lasso?id=20d4c4ced0f01dd5f7f8c0da2ab16003]laatste MacFan staat er een stukkie over.[/url] Op de site een heeeeeeel kort beginnetje.

hmmm

ik zat meer te denken aan écht professionele programma’s

gebaseerd op sql of oracle :o

[quote:303da0b996="ateazz"]ik zat meer te denken aan écht professionele programma's[/quote:303da0b996] Ik denk dat [url=http://www.canto.com/]Cumulus[/url] wel aan je eisen voldoet, dit pakket is bedoeld voor grote beeldbanken. Alleen raad ik het je niet aan om het te downloaden via Limewire zoals hierboven al is voorgesteld.. :wink: