Beeldkwaliteit

Beste medemaccers,

Let op : een volstrekte lekenvraag

Graag hulp bij het volgende : Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een MacBookPro 17 inch. De beeldschermweergave is ronduit geweldig. Daarnaast is mijn vrouw de gelukkige eigenaresse van een G5 met 23 inch beeldscherm. De kwaliteit van de weergave is in het laatste geval veel minder dan de MacBook. Heeft dit te maken met de kwaliteit van het Cinema Scherm of heeft dit te maken met de gemonteerde videokaart. Anders gezegd : is de beeldkwaliteit “op te pimpen” met een betere videokaart???

Graag jullie reacties

Hartelijke groet

Evert Sonneveld

Je zal geen verschil zien in de beeldkwaliteit met een nieuwe videokaart. Ik denk eerder dat het Cinema Display ouder begint te worden. Daarnaast heeft een 17" MacBook pro een glossy scherm met LED verlichting. Dat zal ook een heel verschil uit maken.

Bartje,

Even los van het aanvankelijke onderwerp : ik heb even naar je site gekeken. Je foto’s : helemaal top. Hulde.

Verschillende dingen kunnen een rol spelen:

• gebruikte kalibratieprofielen
  • backlight (CCFL van Cinema Display vs. LED van MacBook Pro, waarbij CCFL in de loop van de tijd slechter wordt (minder bright))
  • type paneel (TN van MacBook Pro vs. S-IPS van Cinema Display)
  • type scherm (mat van Cinema Display vs. glossy van MacBook Pro (tenzij je de matte 17" versie hebt gekozen))

Beste medemaccers.

De antwoorden zijn helder.

Dank voor de hulp

Groet

Evert

tnx :)

Sven,

Ik heb opnieuw het scherm gekalibreerd via systeemvoorkeuren…ineens een veel scherper beeld. Dat had ik eerder moeten weten. E.e.a. was blijkbaar niet goed ingesteld.

Allemaal andermaal dank voor het meedenken.

Groet

Evert