beeldscherm IMAC 17 " en slaapstand

Wie heeft er ook last van volgend ongemak ? Wanneer de computer in slaap gaat en terug wordt opgestart dan is het beeldscherm donker en moet ik de helderheid handmatig terug hoger instellen via F 15 toets .

Wanneer 's avonds de computer automatisch stopt ( ingesteld ) wat is dan de beste manier om hem terug in gang te krijgen .
Ik doe dat nu zo : aan uit knop induwen en de computer valt dna compleet uit .
Enkele minuten wachten en dan terug induwen : dan start hij terug op .

Zijn er andere manieren om deze 2 problemen te behandelen .

GRTS

Dit is wel een heel goed forum hoor .

dag automatisch stoppen van je computer is waarschijnlijk de sleepmode. druk je dan een toets op je computer in (2 secondjes) dan wordt ie weer wakker dunkt me.

Kalibreer je scherm even. Bij mij sprong ie na het in slaap vallen altijd op sRGB en dat geeft een erg blauw beeld. Na kalibratie nooit meer last van gehad. Kijk in systeemvoorkeuren>beeldscherm.

[quote:7945d0305a="vogel"]Kalibreer je scherm even. Bij mij sprong ie na het in slaap vallen altijd op sRGB en dat geeft een erg blauw beeld. Na kalibratie nooit meer last van gehad. Kijk in systeemvoorkeuren>beeldscherm.[/quote:7945d0305a]

Dit heeft maar zijdelings met het onderwerp te maken: ik had nog nooit gelabreerd (wat een woord!)(. heb het nu uit nieusgierigheid ook maar eens gedaan.Volgens mij is het scherm dieper blauw geworden. Klopt dat? (De helderheid-schuif staat in het midden)

Als ik 'm kalibreer met de extra opties, dan wordt ie ook te blauw. Begrijp daar helemaal niets van. Je moet je contrast maximaal zetten en dan de helderheid aanpassen. Ik ben benieuwd of het nieuwe schermprofiel het probleem oplost.

Heb ik ook gehad, maar na een van de system updates (weet niet meer welke) is het opgelost. Draai je onder 10.3.6?

[quote:7466485e3d="BenHVL"]Wanneer 's avonds de computer automatisch stopt ( ingesteld ) wat is dan de beste manier om hem terug in gang te krijgen . Ik doe dat nu zo : aan uit knop induwen en de computer valt dna compleet uit . Enkele minuten wachten en dan terug induwen : dan start hij terug op .[/quote:7466485e3d] Automatisch stoppen, wil dat zeggen dat hij helemaal uit gaat? Of in slaap valt?

Als hij volledig uit gaat, kun je de computer maar op 1 manier starten, namelijk met de aan-knop, je iMac heeft namelijk (eigenlijk) geen uit-knop.
Valt hij in slaap, dan is een druk op de muis voldoende om je iMac te laten ontwaken.

Zoals jij het vertelt, slaapt je Mac en druk jij dan de aan-knop in, net zolang tot hij uit gaat. Als dit klopt, dan heb je het over ‘hard-uitzetten’ en dat is eigenlijk niet zo best. Softwarematig uitzetten is echt veel beter, bovendien zorgt Journaling File System ervoor dat de laatste wijzigingen die eventueel niet bewaard zijn, niet worden doorgevoerd, mocht je dus iets hebben veranderd of nog ergens mee bezig zijn, dan is de kans aanwezig dat dat niet wordt bewaard. Voordeel van JFS is dat bij stroomuitval of na een fatale crash, je geen data kwijt bent, alleen datgene wat nog niet was opgeslagen. Verder beperkt JFS het aantal fouten in de directory, zodat je Mac minder snel ‘vreemd’ gaat doen door fouten in de directory. Maar goed ik ga off-topic. :smiley:

Was het niet zo dat de beeldscherminstellingen worden opgeslagen in het PRAM-geheugen? Als dat zo is, dan zou het zappen ervan kunnen helpen, toch? :?

Als ik naar gtst kijk, ook apple's, dan vind ik het scherm van de ibooks ook erg blauw, terwijl ze gewoon een brieftypen. Ligt dat aan de schermen of gewoon aan de instellingen?

bedankt allemaal voor de tips

Ik heb nu het scherm opnieuw gecalibreerd ( was al gedaan van in het begin)

De computer schakelt normaal om 19 h uit .
Maar als ik hem dan wil aanzetten , dan Moet ik eerst de witte knop achteraan induwen om hem hardware matig uit te schakelen en dan pas kon ik herstarten . Of wachten tot de dag erna om 8h .

Ik ga nu ook proberen om 3 seconden 2 willekeurige toetsen in te duwen en zien wat er dan gebeurt .

Zal het resultaat laten weten van beide problemen hé .
grts

Anders slaapt hij wel erg vast... :wink:

Maar goed ik heb nooit getest hoe het werkt met automatisch om een bepaalde tijd in slaap vallen. Klinkt vreemd in ieder geval. :?

het probleem van het donkere scherm schijnt na slaapstand ( ik spreek wel heel voorzichtig ) na hercalibrering opgelost te zijn . Datgene van uitschakeling : ik hou jullie op de hoogte .