Beeldscherm probleem

Gisteren mijn PM G4 bij mijn vriendin gebracht. Haar vader had nog een beeldscherm over en dat heb ik dus gebruikt. Werkte prima! Totdat ze met de beeldscherminstellingen ging rommelen en 1024 * 768 selecteerde met een frequentie van 85 Hz., toen ging ie op zwart en kwam niet meer terug.

Nu zie ikniets meer en kan dus ook niet kijken of de instellingen nu weer goed staan of niet. Is er een andere methode dan een ander beeldscherm aansluiten om hierachter te komen?

Kent OSX een manier van opstarten in veilige modus?

Help help!

Volgens mij gewoon restarten. Ik heb het wel is vaker gehad en hij reset dan z'n instellingen. Veel succes, J

Gelukt Eddy? Anders zou je kunnen proberen het pram te resetten als dat niet geholpen heeft:

Resetting PRAM

1. Shut down the computer.
  2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
  3. Turn on the computer.
  4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
  5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
  6. Release the keys.

Anders PRAM zappen (appeltje-opt-P-R tijdens herstart ingedrukt houden totdat ie 2x "geboinkt" heeft)

PRAM starten helpt maar half, d.w.z. dat ik het apple logo bij het opstarten in beeld krijg (wit-grijs), maar zodra hij overschakeld naar OSX valt het beeld weg.

Het beeldscherm doet het wel als ik het aansluit op mijn iBook.

Is de videokaart stuk, of kan het beeldscherm geen 85Hz aan?

het beeldscherm kan de resolutie of de 85 Hz niet aan. PRAM zappen zou de oplossing moeten zijn.

probeer eens de OSX install CD op te starten of een OS9 opstart CD, als dat werkt, is je beeldscherm OK.

Heej mensen, IK heb een "Apple Mulitple scan 15av" beeldscherm. Soms als ik lkkr aan het surfen op het net ben, wordt mijn beeld helemaal paars en gaat ie knipperen (donkerpaars, lichtpaars, lila, gewoon etc etc.) ik weet niet hoe het komt.

KAN iemand mij helpen?? :?
Pascalliej 8)

Als een beeldscherm de refreshrate niet aan kan is meestal een keer op de ESC drukken voldoende om 'm weer terug te krijgen naar de laatste instellingen. Zeker bij oude beeldschermen heb je weinig mogelijkheden. Kies in je beeldscherminstellingen ook bij voorkeur de ''aanbevolen' settings.

Nu weer beeld?
Zo niet:
ZAP de PRAM (parameter-RAM) door op te starten en de command-option P en R toetsen tegelijk ingedrukt te houden. Laat de startup-boing 2x klinken en laat de toetsen los. Nu zijn alle data, muis, beeldscherm, geheugen, startup-disk en klokgegevens gereset.

Werkt dit niet?
Zoek de CUDA-switch. Deze microschakelaar zit ergens op je moederbord en reset het moederbord zelf. Het is een klein rond knopje, meestal in de buurt van je processor. Druk 'm één keer in. Niet vaker. Het kan stuk (Je hebt toch wel de stekker er uit?!)

Verder moet je voor je veel verder gaat met het updaten van je systeem ook goed kijken of er nog een firmware-upgrade voor je machine is.

Let ook op dat oude hardware zoals SCSIkaarten, netwerkkaarten en vreemde videokaarten onder OSX niet ondersteund worden en voor problemen kunnen zorgen.

Safe-modus op de mac die je met de shift ingedrukt opstarten.
Je kunt ook in single modus opstarten. Je komt dan in de kale shell terecht en moet je met UNIX commando’s in de weer. Het gaat een beetje ver om dat hie nu helemaal voor te kauwen

En ten slotte: willen jullie alsjebieft normaal Nederlands schrijven. Het is hier geen CU2 en van al die debiele MSN-lingo krijg ik bultjes.

PRAM zappen lukt niet, dus ik ga op zoek naar die CUDA switch.

Opgelost, de CUDA-switch heeft zijn werk gedaan

Thankx to deskman

Hoi Eddy en Deskman,

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn G4 400Hz en een Apple Colorsync 20inch scherm.
Exact dezelfde symptomen. Even het beeldscherm geswitched van 1024 - 768 (85Hz) naar 800 - 600 en weer terug en mijn scherm werd definitief zwart…

Heb de Pram gezapped maar dit hielp niet. Probeerde tevens Apple-Option AV (een instructie uit de manual om de monitor te resetten naar default factory settings) maar dit hielp ook niet.

Heb van iemand tijdelijk een 17inch Dell monitor geleend en daar werkt alles op (OS9 en OSX)
Durf de CUDA switch niet aan te raken, want dat lijkt me toch wel link…

Wat denken jullie ? Is er nog hoop , of is mijn fraaie monitor definitief aan gort ? Suggesties ?

Hm... CUDA switch is niet riskant. Je reset er je moederbord mee en de PMU (Power Management Unit) Ik lees wel overal dat een keer drukken genoeg is, en even ingedrukt houden. De schakelaar zit er juist voor om dit soort 'hardware related' zaken mee aan te pakken.

Bij mij werkte het prima. Ik had hem nog maar net, dus was hij nog niet volledig ingesteld.

De switch zit overigens bij dit model naast de batterij (en niet bij de processor)