beeldverhoudingen 4:3, 3:2, vreemd...

Ik kom net bij het uitprinten van een zwartwitfoto tot een vreemde ontdekking: er zijn stukken afgesneden. Nou ben ik gaan kijken in m'n camera-instellingen en daar staat dat er foto's gemaakt worden van 2848x2136 pixels. Dat is een verhouding van 4:3, maar een normale foto heeft een verhouding van 3:2. Moet ik nu handmatig alles gaan bijsnijden en is het normaal dat camerafabrikanten tegenwoordig een andere beeldverhouding hanteren?

Vrijwel alle digitale compact camera's hebben een beeldverhouding van 3:4, vanaf de eerste, jaren terug. Net als je televisie. Daar liggen ook de roots van die camera's. Eerst was er de videocamera, toen de compacte digicam. Voor de maat van sensoren wordt ook nog steeds het uit de televisiewereld stammende systeem gebruikt van 1/2.7" of 1/1.8": diameters van de vacuumbuis (!) waar de sensor in past.

Vrijwel alle DSLR’s, afgezien van Olympus’ modernistische fourthirds systeem, hebben een beeldverhouding van 2:3. Dat laatste is ook de klassieke verhouding van kleinbeeldfilm (24x36mm). Domme afdrukcentrales hanteren nog steeds altijd de 2:3 verhouding. Slimmere, zoals pixum.nl, passen de afdruk aan aan de verhoudingen van het bestand. Het zgn. 10cm formaat levert dan bij jouw camera foto’s van ca. 10x13 op, en met een DSLR 10x15cm.

Domme centrales vullen het 10x15 formaat botweg op, waardoor er een stuk van je foto niet wordt afgedrukt. Minder domme laten je de keuze welke strook niet wordt afgedrukt. De hema deed dit jaren terug, weet ik uit eigen ervaring, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.

De domme centrale hier is een Canon MP600. Voor consumenten zoals ik komen daar hele nette platen uit, maar ja, bijgesneden dus. Het ziet ernaar uit dat ik mijn foto's niet te krap moet aansnijden tijdens het fotograferen of toch naar een slimmere afdrukcentrale?

Bij sommige camera's kun je ook zelf kiezen of je 2:3 wilt of 3:4

Als je 10x15 papiertjes in je printer stopt, of iets met die verhouding als medium instelt, zal er geknipt worden.

Je moet wel even opletten: als je print op 10x15 oid dan hou je óf een witte rand over, óf je snijd wat van je bestand af. Kijk even bij pagina instellingen. Vanuit welk programma print je? Bij photoshop elements bijvoorbeeld kan je precies instellen hoe groot je print.

Het kan vanaf Photoshop, maar tot nu toe gebruik ik een simpel maar zeer snel progje van Canon zelf. Ik zal binnenkort eens kijken, welke formaten er nog meer te koop zijn. Bij MM kost dat spul werkelijk geen drol. 8) Hmmm, 18x13 cm komt het dichtste bij, maar dan wordt er nog steeds geknipt...

Geen drol? Ik vind dat canon photo paper plus of pro nog best prijzig. En dan komt de inkt er ook nog bij. Je kunt 't voor wat anders dan een enkel snel printje beter naar een centrale sturen, à een duppie per plaatje ofzo.....

[quote:2846cb2b3b="fistkikker"]Je kunt 't voor wat anders dan een enkel snel printje beter naar een centrale sturen, à een duppie per plaatje ofzo.....[/quote:2846cb2b3b] Precies. Ik stuur digitaal naar de Hema, krijg je 5min later een meeltje dat het klaar ligt. Alleen tof natuurlijk als je dichtbij de Hema woont, maar dat kost past echt geen drol.

[quote:1c9330da24="vogel"]Hmmm, 18x13 cm komt het dichtste bij, maar dan wordt er nog steeds geknipt...[/quote:1c9330da24]

de meeste afdrukcentrales noemen het 13 x 18. in de praktijk is het 12,7 x 19 cm. ook weer 2:3

Zelf printen is alleen leuk als je iets bijzonders wilt, of iets snel in handen wilt hebben. Een goede centrale werkt niet slechter, maar wel goedkoper. En waarschijnlijk zal de houdbaarheid van de foto ook beter zijn, maar dat is de laatste tijd nogal verbeterd. Bijna alle centrales hebben 3:2 in het pakket; een aantal ook nog 4:3. Lastig is het wel dat er dan met maten van de "smalle kant" wordt gewerkt. 10 cm (dat is dan 3:2 (want 10 x 15) of 11 cm (verhouding 4:3 dat wordt dan bij benadering 11 x 15), enz. Ga niet in een opdracht verschillende verhoudingen in een mapje stoppen, want soms krijg je dan heel andere formaten. En ook grappig: :( dan is de grootste maat de prijs van de hele map.

Best wel typisch. Vrijwel iedereen fotografeert digitaal (ik zou de percentages wel eens willen weten), maar de meeste centrales houden gewoon vast aan het analoge formaat. Zo ook de fabrikanten van papier, de makers van fotolijstjes, de programmeurs van printer-drivers, etc.

Wordt toch eens tijd dat men het digitale tijdperk instapt.

Ik zal het eens uitrekenen. 5 euro delen door 40 = 12,5 cent per foto aan papier. Inkt moet ik nog ervaren hoe snel die opgaat, maar is bij Canon printers het goedkoopste. Ik ga sowieso geen grote albums vastleggen. Bedankt trouwens voor de tip over dat 13x18 formaat.

bij een aantal centrales worden naast de formaten 'in het spraakgebruik' ook de daadwerkelijke afdrukformaten genoemd. soms moet je even naar zoeken.