Beginnen met flash

ik weet dat er al heel veel onderwerpen hierover geweest zijn ook veel links naar goede sites met lessen maar ik geraak er nog steeds niet uit de fla's van flashfocus kan ik niet openen anders kon ik daar meer uit leren

maar hoe moet je alles “verbinden” met elkaar?

in een site zoals http://www.rad-e8.com/previous/v25/
hoe begin je aan zoiets? moet je voor alles een nieuw apart flash document maken?
een voor die tekstkaders die zo mooi openschuiven, een voor het menu…
of moet je alles gewoon in dezelfde tijdlijn zetten en dan met GotoAndplay deze met elkaar verbinden?
als iemand hier duidelijke antwoorden op heeft of een site weet waar dit haarfijn doch simpel uitgelegt is
is dat altijd welkom

alvast bedankt

[quote:1baefe3155="iSpons"]ik weet dat er al heel veel onderwerpen hierover geweest zijn ook veel links naar goede sites met lessen maar ik geraak er nog steeds niet uit de fla's van flashfocus kan ik niet openen anders kon ik daar meer uit leren[/quote:1baefe3155]

Jij hebt de fla-bestanden? Of bedoel je de swf-bestanden (uitkomst van het compileren / exporteren van een fla-bestand)?

Er is geen voorgeschreven regel hoe je je flash-website indeelt. Je kunt alles in dezelfde tijdslijn zetten, alles onderverdelen in afzonderlijke movieclips, werken met scenes of heel veel lagen gebruiken. Dit ligt gewoon aan je eigen prettige wijze van werken. Natuurlijk zijn er technische voordelen te behalen bij de verschillende handelswijzen, maar het is vooral van belang voor je eigen prettige manier van werken. Werk zoals jij denkt dat het fijnst is, dat al je werk overzichtelijk blijft.

Gewoon oefenen, een goed besef krijgen van het nut van het nesten in movieclips of gebruik van scenes, enzovoorts, en je komt er zelf wel achter.

ik heb de .fla bestanden, die voorbeelden kon je gratis downloaden ik heb al gezien dat je de tekst makkelijk kunt aanpassen door een .txt bestand in te laden maar kan dit ook met vb foto's in een fotogallerij of moet je daarvoor weer alles aanpassen in het flash bestand?

Fla's moet je wel gewoon kunnen openen. Misschien zijn het Flash MX bestanden en open je ze in Flash 5? Dat levert een foutmelding op, ja.

Voorzover ik het weet, kun je de foto’s niet extern plaatsen (tenzij je ze in een extern flashbestandje zet en deze inlaadt in een andere…). Dat zou wel erg mooi zijn, dan hoef je een bitmapplaatje niet in een vectorprogramma als Flash te zetten, dat scheelt een aanzienlijk deel in Kb-grootte. De foto’s kun je dus alleen vervangen in Flash zelf.

kan ik gewoon een flash bestand maken van 1024 x 768 daar dmv layers een paar afbeeldingen laten bewegen en dan nadien nog tekst enz inzetten en externe flash bestanden aan koppelen of moet ik met nog een aantal zaken rekening houden? (ff vrage voor ik er m'n werk in steek en er dan niets mee ben)

Je kan natuurlijk flash bestanden maken van 1024*786, maar houdt er wel rekening mee dat voor veel mensen dat meteen hun hele scherm is. Als het voor een website is die niet full-screen is, is dat dus te veel. Voor een website zou iets van 760*420 beter zijn. Op die manier is ie voor windows gebruikers met een resolutie van 800*600 nog normaal te bekijken zonder te scrollen.

Als je echt een beginner bent zou ik eerst gaan spelen met de animatie functies van flash en daarna pas de interactie functies.
Flash is ook begonnen als animatie programma.
Met de meegeleverde tutorials kom je wel op weg (als macromedia die er nog bij stopt tenminste).

In ieder geval succes ermee!

ik heb nu al een beginpagina gemaakt met een header en een menu nu zou ik graag externe swf bestanden inladen, iets zoals werken met frames in htm zodat ik niet telkens het menu ed hoef in te laden, maar hoe doe ik dit? ik heb al een voorbeeld gevonden op flashfocus maar ik kan de .fla bestanden niet openen, de .swf bestanden wel maar daar ben ik niet zoveel mee.. of is er zo ook een mogelijkheid om de "source" te zien? (welke actionscripts gebruikt werden ed)

als iemand nog een voorbeeld heeft liggen… altijd welkom :smiley:

Wat je moet doen is het volgende:

Je hebt al een knop gemaakt. Aan deze knop koppel je een actionscript. Je selecteert de instance van deze knop in de scene en in het actionscript-paneel kies je ‘load movie’ (ik weet niet precies waar die zit uit mijn hoofd).

Wel moet je ervoor zorgen dat al je flash bestanden (hoofdstukken) in dezelfde map zitten. dat is veel handiger aangezien je het exacte ‘pad’ moet aangeven.
Als de movie die je wil laden in dezelfde map zit van de hoofdmovie hoef je alleen de naam van dat SWF-bestand (je laadt de swf-bestanden in en niet de fla-bestanden) in te geven.

Daaronder geef je aan op welke ‘level’ je wil dat de clip zich afspeelt. Een level is zeg maar een laag. je hoofdmovie van waaruit je de clip ‘lanceert’ is level 0. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen dat je clip moet laden op level 1. Zeg je level 0 dan vervangt de te laden clip je hoofdmovie.
Het leuke is dat je op deze manier meerdere clips kan laden op meerdere levels.

Oja, handig is om voor iedere ‘load movie’ een ‘unload movie’ actie te plaatsen die - mocht er al een clip geladen zijn op level 1 - de geladen movie eruit gooit.

Succes!

[quote:0661eb2919="iSpons"]maar hoe moet je alles "verbinden" met elkaar?[/quote:0661eb2919] Heb je wat je wil maken al eens op papier gezet... een soort story-board ofzo?

[quote:c59c5c14b6="Bert"][quote:c59c5c14b6="iSpons"]maar hoe moet je alles "verbinden" met elkaar?[/quote:c59c5c14b6] Heb je wat je wil maken al eens op papier gezet... een soort story-board ofzo?[/quote:c59c5c14b6] eum nee niet echt, wat moet daar dan allemaal opkomen?

@MacBjorn
en hoe zorg je dat de externe swf files zich op de juiste plaats afspelen? vb in het midden van de pagina?
of moet je de movie op volledige grootte maken die dan als een soort layer alles overlapt?
(maar dan zou het menu niet meer toegankelijk zijn :? )

[quote:aafcee0352="iSpons"][quote:aafcee0352="Bert"][quote:aafcee0352="iSpons"]maar hoe moet je alles "verbinden" met elkaar?[/quote:aafcee0352] Heb je wat je wil maken al eens op papier gezet... een soort story-board ofzo?[/quote:aafcee0352] eum nee niet echt, wat moet daar dan allemaal opkomen?[/quote:aafcee0352] Met pen en papier de struktuur van de site opzetten met alle details omschreven, in feite dus hoe je je verhaal (story) aan bezoekers duidelijk wil maken. Elk vel papier zou een scherm kunnen zijn met verwijzingen naar andere vellen waar acties gebeuren die je daar illustreerd en omschrijft, voordeel hierbij is dat je in elke fase tijdens het bouwen kunt zien waar je mee bezig bent en waarom je daar specifiek iets doet. Daarnaast doe je er goed aan een kort verslag te maken wat het doel en de prioriteiten van een site zijn en wat een opdrachtgever in de toekomst met de site wil bereiken.

Als ontwikkelaar van database-oplossingen (zijn ook schermen) maak ik ook altijd gebruik van bovenstaande methode, telkens vanuit het oogpunt van de gebruiker(s).

Hierover zijn ook boeken verkrijgbaar (GUI’s) en info op het Internet natuurlijk

Succes… :slight_smile:

Ik doe het altijd zo:

Ik maak altijd eerst een hoofdbestand met daarin het menu. Daarna bewaar ik datzelfde bestand onder een anderen naam en verwijder alle menu-items. Hierna ga ik in dat bestand verder met de content. Als laatste gooi ik dan alles weg zodat ik alleen de essentiele dingen overhoud.

Het in te laden bestand heeft dus dezelfde afmetingen als de main-movie.

Het kan ook anders: je kan bij het inladen van een swf in plaats van laden op een bepaalde ‘level’ ook kiezen voor een ‘target’.
Dit target is in de meeste gevallen gewoon een lege movieclip die een instance-naam heeft meegekregen. Hiermee kun je dus ‘gericht’ inladen.
Op zich is deze tweede methode logischer, maar zelf heb ik dit nog nooit gedaan.

Bij mijn methode is de in te laden movie van dezelfde grootte als de main-movie. Echter, omdat je alle overbodige delen uit het bestand haalt hoef je niet bang te zijn dat je menu overlapt.

Overigens is de tip van Bert zeer waardevol. Je zou het niet zo 1 2 3 denken maar dit wordt zeer vaak gedaan. Men noemt dit een 'flow-chart' en het is heel goed te vergelijken met een storyboard. Vooral met sites die veel sub-pagina's hebben valt het aan te raden om eerst uit te docteren hoe en waar de sub-pagina's moeten komen. Houd in je achterhoofd dat bezoekers van een website zo snel mogelijk aan hun informatie willen komen en niet eerst door tien sub-pagina's willen browsen. Dan zijn ze binnen no time weg. Het vervelende van internet is dat de gebruiker erg lui is en slechts met een enkele muisklik je site kan wegdrukken.

Een flow-chart is een zeer belangrijk hulpmiddel. Welke info komt waar te staan en hoe zorg ik ervoor dat mijn bezoekers daar zo eenvoudig mogelijk kunnen komen? Welke informatie is belangrijk en welke informatie niet?
Allemaal vragen die je met behulp van een flowchart in kaart kan brengen en zo bepaal je de navigatiestructuur van je site.

wat bepaalt de grootte van een flash bestand? het aantal layers of aantal frames? of aantal gebruikte library items? ik wil m'n site niet te groot maken zodat hij nog snel laad, of kan dit ook door streamen verholpen worden? ik zou m'n menu in een apart bestand zetten, dan een hoofdbestand en een content zodat ik alles makkelijk kan aanpassen

in hoeverre mag je ideeen overnemen van iemand anders site zonder copyright te schenden?

alvast bedankt voor alle hulp,ik ga straks die flow chart eens proberen maken

De grootte van je bestand wordt ondermeer bepaald door geimporteerde bestanden (pixelfiles en audio), ingebedde fonts en veel keyframes. Pixelbestanden kun je beter importeren in PNG-formaat. Nadat de foto op zijn plek staat kun je beter de foto 'opbreken' (break apart) en het libary-item weggooien.

Door gebruik te maken van actionscripting kun je ook veel ruimte besparen. Echter dit is wel een functi voor gevorderden.
Je hebt zelf al een groot bestandsgrootte-probleem opgelost door de site op te delen in verschillende movies en die in te laden. Dat is in ieder geval prettiger werken.

Copyright is een probleem apart. Ik denk dat je beter naar andere sites kan kijken en een mening te vormen over het design. Wat vind jij goed en wat niet? En waarom wel of niet?
Hoe lost iemand anders een probleem op waar jij op dat moment mee zit? Het is niet interessant om een design over te nemen. Soms kun je elementen overnemen maar zorg ervoor dat je niet kan zien dat het van een andere site afkomstig is.

Ik wist ook niets van Flash toen ik ermee begon (duh! :-)) maar toch heb ik mezelf redelijk de weg wijs kunnen maken. In Flash heb je ingebouwde lessons die je de basistechnieken leren van het motion-tweenen (die mooie verschuivende animaties) en het tekenen van objecten. Je kunt deze aanroepen via het Help-menu en dan naar Lessons et voila...

Ik hoop dat dit is wat je nodig had. Misschien ben je al gevorderder in Flash maar ik kon dat niet goed uit je bericht opmaken of je dat al dan niet bent.

Succes!

Groeten, Wilfred

hey ja ik ben nog een beginner wat flash betreft dus ik zal dadelijk eens naar die lessen kijken :) en strax een boek over flash gaan lenen in de bib dan geraak ik wel verder die motion tweens lukt wel al aardig maar is het ook mogelijk dit te gebruiken bij afbeeldingen of vormen die niet in de library staan? en kun je ook tweenen tussen 2 verschillende objecten zoals faden ed?

en weet iemand een site met klik en tuut geluidjes voor bij een mouseover ofzo :slight_smile:

iedereen alvast bedankt voor alle hulp :slight_smile:

In je libary verzamel je elementen die je in je film wil gebruiken. Zie het als een opslagplaats. Vanuit je libary kun je elementen slepen naar de 'stage'. Wat je doet is in feite een kopie maken van het object in de libary. Deze kopie heet in Flash een 'instance'. Dit is heel handig wanneer je een site hebt met veel knoppen. je maakt 1 knop en die sleep je net zovaak op je stage wanneer je wil. De knop zelf maak je maar 1 keer. Maar deze instances kun je zelf ook veranderen. Zo kun je kleuren bewerken, laten vervagen (alpha) etc. zonder dat je aan de 'echte' knop hoeft te komen.

je kan tweenen met symbolen die niet in de libary staan zoals bijvoorbeeld grafische objecten. Ik raad het je echter niet aan. Wil je bijvoorbeeld ook de alpha-waarde van het object veranderen dan moet dat object een ‘instance’ zijn, en dus moet het origineel in de libary staan.

Sites met geluiden zijn er genoeg! Kijk eens op www.flashkit.com om te beginnen.