Beginnend laptop gebruiker vraagt om raad.

Hallo, ik ga een halve switcher worden. Onlangs heb ik een prachtige digitale camera gekocht. Voor op reis heb ik een mobiel opslag medium, waar ik de bestanden van mijn geheugenkaartje op kan kopieëren. Alleen ik kan ze daar niet op bekijken. Nou is mijn plan om een klein ibook aan te schaffen. Puur als opslag en om de foto's te bekijken tijdens mijn reizen. Nou is mijn vraag de volgende. Welk ibookje kan mijn foto's laten zien, eventueel wat bewerken met photoshop. Heb ik daar een G4 voor nodig, of wil een G3 ook.Wat moet de snelheid zijn, en het min. interne geheugen. Van een pc weet ik het wel, voor apple ben ik nieuw. Ik wil het gewoon minimaal houden, en dat heeft natuurlijk ook weer met de prijs te maken. Wie kan mij een beetje op weg helpen.

Groet anton.

Als je het alleen als opslag gaat gebruiken is een ibook g3 wel goed genoeg. Wanneer je wat meer met photoshop gaat werken heb je toch wel wat meer geheugen nodig... Maar een G3 zou zeker moeten lukken :bigsmile:

Hoi Anton, welkom op macosx.nl!

Een G3 laptop zal met OSX heel veel moeite hebben… ik denk zelf dat het onmogelijk is om OSX op de machines werkende te krijgen.
De huidige (toch ook al wat verouderde) G4 iBooks zijn daarintegen prima geschikt voor de werkzaamheden die jij wil doen. Je kan wel voornemens zijn om niet veel te doen met de laptop en 'm niet te zwaar te belasten, als je eenmaal in Photoshop wat correcties uit wil voeren dan ben je toch redelijk intensief bezig. Vergis je niet hierin.

Apple zal binnenkort nieuwe iBooks met een Intel-processor lanceren. Deze zullen naar verwachting aanmerkelijk sneller zijn dan de huidige G4 iBooks. Of je op deze Intel’s moet wachten betwijfel ik. Maar het is een waarschuwing. Zorg in ieder geval dat je 1 gig aan RAM geheugen in je iBook hebt.

Wellicht is een 12 ich iBook iets voor je. Klein genoeg om mee op reis te nemen, krachtig genoeg om elementaire Photoshop bewerkingen te doen. Hij zal rond de 1040 euro kosten.

ja... dat kan kloppen macbjorn.

@Anton Sollie: wil je het als opslag gebruiken… koop dan een G3
Wil je meer photoshoppen op dat ding… dan zou je idd omhoog moeten (ook met de prijs dus).

Maar het lijkt me ook wel dat je kan photshoppen op je ‘vaste computer’…

ik werk op een ibook 1 ghz (al enorm verouderd.... :? ?)

daarop kan ik heel goed kleine photoshop bewerkingen doen ook al moet ik soms wat lenger wachten dan ik gewend ben op mijn werk.

in mijn ibook zit de standaardhoeveelheid geheugen…

je krijgt hier altijd het goede advies om veel geheugen te kopen en daar ben ik het op zich wel mee eens maar het is niet echt noodzakelijk voor jouw doel.

als je het photoshoppen achterwege wilt laten zou je ook een een video ipod kunnen denken met een camera connector dat is een stuk goedkoper natuurlijk (en je kunt muziek meenemen)

Vraag[b:d0c4d502f7]d[/b:d0c4d502f7]? :sealed:

[quote:607ade7e81="Marresc"]Vraag[b:607ade7e81]d[/b:607ade7e81]? :sealed:[/quote:607ade7e81]

hmmm :? sterke reactie!

:sotp:

ik ontdek nu trouwens ook wat foutjes in mijn vorige post…heb je die al gezien?

[quote:0e52f65068="Tinnieman"]ik werk op een ibook 1 ghz (al enorm verouderd.... :? ?)[/quote:0e52f65068]

Wel, in feite zou er een G5 iBook tussen gezeten moeten hebben. Die lijn heeft gewoon veel te lang gelopen.
Maar je hebt gelijk, die machines zijn nog helemaal top!

De lijn is idd niet compleet :waarom apple geen g5 notebooks maakt bleef voor mij een raadsel

Omdat de G5 teveel warmte produceert en teveel energie verbruikt. Met Intel core duo processoren zal je batterij het langer volhouden. Tiger loopt volgens mij prima op een iBook G3 vanaf 600 mhz. De 500 schijnt merkbaar trager te zijn. Ik heb ermee gewerkt, met die 500 en die was echt niet vooruit te branden. Voor opslag moet een G3'tje voldoende zijn. De G4 zit wel wat beter in mekaar. Hij typt fijner en de cd's gaan er via een gleuf in en niet via een laatje. Laatjes kunnen makkelijk afbreken. Bovendien is er een serie G3's waarvan het moederbord niet deugt. Je zal er maar eetje te pakken hebben.

[quote:15fe1a37c5="Flavio"]De lijn is idd niet compleet :waarom apple geen g5 notebooks maakt bleef voor mij een raadsel[/quote:15fe1a37c5]

Dit raadsel is al vaak langs gekomen. Het is apple nooit gelukt om een G5 in een laptop te lepelen vanwege de enorme hitte die er vrijkomt.

En de G4 is een goede processor. dit wordt ook bewezen door de mac mini die heel populair is.

ik zie dat vogel gelijk met mij gereageerd heeft. ik sluit me dan ook maar weer eens aan bij de birdman! :D

[quote:2afca93434="MacBjorn"]Een G3 laptop zal met OSX heel veel moeite hebben... ik denk zelf dat het onmogelijk is om OSX op de machines werkende te krijgen.[/quote:2afca93434] Wat een vertrouwen zeg... :|

Een G3 iBook kan prima OS X verdragen, evenals iLife en Photoshop. Op de eerste boottocht van Macosx.nl had iemand een G3 iBook bij zich, en dat ding werkte prima. Tuurlijk, wat langzamer dan de G4’s, maar alles werkte.

Jongens, ik geloof dat jullie mij in een korte tijd een hele hoop duidelijkheid hebben gegeven. Daarvoor mijn dank. Als ik het gemiddeld lees, is de G4 het lekkerste. Beetje geheugen erin. De snelheid is wat minder van belang, of zie ik dat verkeerd.

Ik ga mijn bankrekening tjekken, en verder zoeken op tweedehandsmac.nl.

Laat je bankrekening niet altijd beslissen je kan 500 euro uitgeven en er spijt van krijgen!

Helemaal mee eens. Als je het geld nog niet hebt, zou ik doorsparen voor een iBook G4 in plaats van een iBook G3 kopen.

[quote:25ae72dcf9="unSOUND"]Wat een vertrouwen zeg... :|

Een G3 iBook kan prima OS X verdragen, evenals iLife en Photoshop. Op de eerste boottocht van Macosx.nl had iemand een G3 iBook bij zich, en dat ding werkte prima. Tuurlijk, wat langzamer dan de G4’s, maar alles werkte.[/quote:25ae72dcf9]

Ik heb vaker gehoord dat bijvoorbeeld de Clamshells niet echt lekker lopen met OSX. Maar daadwerkelijk ervaring heb ik niet met die machines. Dus als OSX wel op een G3 Laptop loopt dan kan mijn bericht hierover als niet geschreven worden beschouwd.

edit: quote rechtgezet…

huh? Wie quote nu wie? :? Oh, ff lezen, er mist een quote tag.......He Macbjorn..... Je moet het goede voorbeeld geven!

vraagT

Sorry hoor, ik raak ook wel eens een verkeerde letter. Het is alleen zo jammer dat sommige mensen daar zo over vallen. Pasop dat je geen fout maakt, dan ben je lekker perfect. Helaas.

:lol:

Bedankt voor alle mensen die op mijn vraag reageerden, en waar ik wat van opgestoken heb.