Voor een studieproject moet ik van een afbeelding de achtergrondkleur wijzigen nu ik helemaal geen verstand heb van beeldbewerken behalve het een en ander in iphoto.
Daarom had ik de vraag hoe ik de achtergrond van de volgende afbeelding een roze kleur kan geven [img:645244fca3]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=12362[/img:645244fca3]
Zoals te zien is op de afbeelding is het een mobiel die waarbij ik in plaats van de witte achtergrond een roze achtergrond wil hebben. Iemand een idee hoe ik dit kan doen en met welk programma.
De kleurverhouding is als volgt
R: 254
G: 194
B: 216
Er zullen ongetwijfeld betere en/of vlottere manieren zijn, maar ik heb het als volgt gedaan: in Photoshop laag dupliceren, “drempel” gebruiken om een goeie selectie van de achtergrond te kunnen maken, selectie vullen met gewenste kleur, selectie omkeren en knippen. Hier en daar nog een beetje bijwerken met penseel en gummetje.
Ik zou het nog iets anders doen....
achtergrond - roze
daaroverheen de mobiel - met linear burn ( in lagen pallet )
resultaat / mobiel met een kleuraanpassing richting roze
Hier weer overheen het orginele plaatje met bv selecteer met toverstokje (kies wit) - tolerantie plm 45 / make layer mask (hide selection) / blur mask (gaussian blur 3 à 4)
resultaat: de mobiel is iets meer in de roze richting getrokken,
en ziet er iets minder geplakt uit.
- nieuwe laag maken
- vulling roze
- orginele laag voorop
- met de toverstaf wit selecteren (evt selekteer gelijkend)
- selektie een doezel geven van 1 pixel (eventueel selectie 1 pixel vergroten)
- geselekteerde gebied verwijderen
- hierna kun je met laag 1 nog klooien met schaduw