'Beheer opslagruimte' in Foto's terwijl ik best veel ruimte heb

Sinds kort krijg ik bij Foto’s op mn MacBook Air deze melding:

Maar ik heb best wat ruimte op de Flash opslag:

En als ik op ‘Beheer’ klik kan ik niet veel opschonen (mailbox is een paar gig en apps en verder valt het wel mee). ‘Overig’ is wel vrij veel (27,81 gig), maar ik kan niet zien wat daar in zit.

Op advies heb ik al een keer ‘GrandPerspective’ gedraaid en dan zie ik wel grote bestanden, maar ik weet niet of ik die durf/kan verwijderen. Bijvoorbeeld: /private/var/db/dyld/dyld_shared_cache_x86_64. Dat bestand is 2,11GB groot, maar geen enkel idee wat het is.

Twee vragen:

1. waarom is 12GB niet genoeg voor Foto’s om te blijven synchroniseren?

2. hoe kan ik opschonen in ‘Overig’ als ik niet weet waar dat uit bestaat?

Alvast heel veel dank!

Nee, die dyld cache kun je maar beter van afblijven! Net als van al het andere waarvan je niet weet wat het is - zeker als het in de systeemmap zit. Hier vind je nog wat algemene tips om ruimte te maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT206996

Wat Foto’s betreft: geen idee waarom dat misgaat. Heb je de MacBook al eens herstart?

<p class="cite">Kwadraatje op 7 juni 2020 om 17:49</p> Nee, die dyld cache kun je maar beter van afblijven! Net als van al het andere waarvan je niet weet wat het is – zeker als het in de systeemmap zit. Hier vind je nog wat algemene tips om ruimte te maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT206996

Wat Foto’s betreft: geen idee waarom dat misgaat. Heb je de MacBook al eens herstart?

Dank! Na een restart, schijf-EHBO, PRAM/NVRAM reset, SMC-reset, boot in safe mode en wat library caches verwijderen is de bibliotheek ogenschijnlijk mooi gesynchroniseerd.

??

Ik heropen deze draad nog even omdat ik nu probeer ruimte te maken voor Cataline update die 20GB vraagt (ik heb maar 9GB ruimte).

Grote apps heb ik al even weggezet op een externe schijf. Maar vooral wederom het kopje ‘Overige’ vraagt meer dan de helft van mijn hele harde schijf (ruim 30GB). Met GrandPerspective zie ik in ieder geval al het vorige update pkg (10.15.5) staan en dat is alleen al 2,12GB. In diezelfde ‘Updates’ map staat nog veel meer. Maar het gekke is: ik kan die update niet weggooien. Waarom niet?

Heeft iemand tips hoe ik van de enorme ballast van ruim 30GB ‘Overige’ afkom? Want dit zorgt ervoor dat ik nog maar heel weinig kan met mijn Mac als het gaat om updaten of bijv foto’s synchroniseren.

het probleem is heel eenvoudig: de schijf is te klein.

meer dan in veilige modus opstarten kun je niet.

misschien is het plaatsen van een grotere SSD een optie.

<p class="cite">fred44nl op 22 augustus 2020 om 13:26</p> het probleem is heel eenvoudig: de schijf is te klein.

meer dan in veilige modus opstarten kun je niet.

misschien is het plaatsen van een grotere SSD een optie.

Maar 30GB ‘overig’ kan toch nooit allemaal nodig zijn? Bijv die installatiebestanden, die zijn al meer dan 1GB, waarom kan ik die niet verwijderen?

<p class="cite">ReneSegers op 22 augustus 2020 om 13:59</p> <p class="cite"><span style="font-size: 16px; background-color: #ffffff;">Maar 30GB ‘overig’ kan toch nooit allemaal nodig zijn?</span></p>
geen idee :)

installeer en draai es Etrecheck en plaats het rapport hiero.

<p class="cite">ReneSegers op 22 augustus 2020 om 13:59</p>
Maar 30GB ‘overig’ kan toch nooit allemaal nodig zijn? Bijv die installatiebestanden, die zijn al meer dan 1GB, waarom kan ik die niet verwijderen?
Die installatiebestanden worden beschermd door System Integrity Check. Via een omweg kun je ze verwijderen, maar daarvoor moet je wel vertrouwd zijn met de Terminal app. Plus dat je een hele goede backup moet hebben van je data.

De vraag is echter of het wat uithaalt. Een schijf van 60 GB is naar de huidige maatstaven echt te klein: er zijn USB-sticks waar aanzienlijk meer op past. Zelfs als je 10 of 20 GB terugwint, ben je binnen no time weer bij af.

<p class="cite">Kwadraatje op 22 augustus 2020 om 15:28</p>
<p class=”cite”>ReneSegers op 22 augustus 2020 om 13:59</p>
Die installatiebestanden worden beschermd door System Integrity Check. Via een omweg kun je ze verwijderen, maar daarvoor moet je wel vertrouwd zijn met de Terminal app. Plus dat je een hele goede backup moet hebben van je data.

De vraag is echter of het wat uithaalt. Een schijf van 60 GB is naar de huidige maatstaven echt te klein: er zijn USB-sticks waar aanzienlijk meer op past. Zelfs als je 10 of 20 GB terugwint, ben je binnen no time weer bij af.

Ja ik vrees dat ook al een tijdje idd. Mn MacBook Air doet het nou eenmaal al zo lang zo goed, dat het nog niet nodig is geweest te investeren in een nieuwe Mac en ik m nu ook te oud vind om te investeren in een nieuwe schijf…

Je zou het nog kunnen gaan zoeken in de hoek van de Nifty drives. De oorspronkelijke zijn niet meer aan te komen, maar er zijn nog varianten verkrijgbaar. Voor een paar tientjes heb je dan 64 GB extra opslag. Wel even goed navragen of deze bij jouw MBA past.

<p class="cite">Kwadraatje op 22 augustus 2020 om 20:54</p> Je zou het nog kunnen gaan zoeken in de hoek van de Nifty drives. De oorspronkelijke zijn niet meer aan te komen, maar er zijn nog varianten verkrijgbaar. Voor een paar tientjes heb je dan 64 GB extra opslag. Wel even goed navragen of deze bij jouw MBA past.
Ik heb een MacBook Air (11-inch, Mid 2012). Maar kan ik dan niet net zo goed met een externe harde schijf gaan werken evt?

Kan natuurlijk ook.

Heb weer wat gevonden op zoek naar reservekopieën van mobiele apparaten. In de map ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/ Vind ik twee mapjes met lange onduidelijke titels, de hele map ‘Backups’ is meer dan 6GB groot.

Maar als ik in de Finder kijk naar ‘beheer reservekopieën’ staat er niks…

Kan die map dan misschien weg?

<p class="cite">ReneSegers op 24 augustus 2020 om 12:25</p> ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/
dat zijn lokale backups van iPhone/iPad, die je gemaakt hebt via iTunes.

onder Catalina gaat dat via Finder.

als je nu backups maakt naar iCloud, dan kun je deze wel wissen.

<p class="cite">fred44nl op 24 augustus 2020 om 13:02</p>
<p class=”cite”>ReneSegers op 24 augustus 2020 om 12:25</p> ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/
dat zijn lokale backups van iPhone/iPad, die je gemaakt hebt via iTunes.

onder Catalina gaat dat via Finder.

als je nu backups maakt naar iCloud, dan kun je deze wel wissen.

OK dank

Wat je kan doen is het volgende;

Je foto’s laten uploaden naar iCloud waarbij je de settings zo zet dat de originele in iCloud staan en de MacBook een klein stukje van de foto heeft staan en pas download wanneer je hem aanklikt.

Scheelt ook aanzienlijk wat ruimte.

<p class="cite">nicj56 op 24 augustus 2020 om 20:51</p> Wat je kan doen is het volgende;

Je foto’s laten uploaden naar iCloud waarbij je de settings zo zet dat de originele in iCloud staan en de MacBook een klein stukje van de foto heeft staan en pas download wanneer je hem aanklikt.

Scheelt ook aanzienlijk wat ruimte.

Dank voor de tip. Ik heb de hele foto bibliotheek inmiddels al op een externe harde schijf gezet. Ik heb het maar opgegeven om op deze MacBook nog met het nieuwste systeem te werken. Ik heb Catalina, maar de updates zijn dus steeds te groot. Dan ga ik maar even achterlopen en op enig moment een nieuwe Mac aanschaffen.

Dank voor alle tips!