Beheerdersaccount is standaardaccount geworden

Bij een poging om een programma te installeren vanaf de Mac App Store, blijkt dat mijn gebruikersaccount ineens(?) geen beheerder meer is. Vreemd omdat ik uiteraard al vaker programma's heb geïnstalleerd.
Bij Systeemvoorkeuren blijkt dat mijn account (het enige op deze Mac!) een standaard account is en geen beheerdersrechten heeft. Ik kan dit ook niet aanvinken omdat het hangslotje vergrendeld is.
Er wordt dus gevraagd om de naam en wachtwoord van de beheerder. Verschillende pogingen gedaan maar ik kom er niet in.
Mijn account is dus een normale gebruiker geworden zonder rechten. Maar wie is dan wel de beheerder? :sarcastic:
Iemand een idee hoe ik dit kan herstellen of achterhalen?

Welk programma was dat?

[quote=ripwater url=http://www.onemorething.nl/community/topic/beheerders-account#post-2173534 time=1298618675]Ik kan dit ook niet aanvinken omdat het hangslotje vergrendeld is.[/quote]
Als je op dat slotje klikt, wat gebeurt er dan?

Als ik op het slotje klik, vraagt hij om naam + wachtwoord van de beheerder.

Programma was in dit geval Twitter.

Nog even wat andere programma's geprobeerd maar dat gaat ook niet.
Bij software updates voor de Mac krijg ik dezelfde vraag, maar mijn gebruikelijke naam+ww kent hij niet meer..?

Probeer [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wachtwoord-van-mijn-mbp-vergeten#post-1935237]dit[/url] eens.

Ziet er niet best uit. Na deze actie startte de Mac niet meer op. Nu bezig met schijfherstel. Veel rode regeltjes! :confused:

Wat melden de rode regeltjes? Over het algemeen geven deze aan dat er serieus iets mis is met de schijf of het bestandssysteem. Ik hoop dat je backups hebt!

Er was inderdaad iets serieus mis. Kon de schijf niet meer repareren en moest dus opnieuw installeren. Gelukkig had ik back-ups en MobileMe voor de instellingen.
Inmiddels weer up-and-running.
maar weet nog steeds niet wat nu de oorzaak was van het probleem. Ik heb gelezen op diverse sites dat het te maken kan hebben met een software update waardoor dit ineens kan ontstaan. Dus maar hopen dat het niet weer terugkomt..
Voor nu is het probleem opgelost, dank allen voor de hulp.

Heb hetzelfde probleem ! en nog altijd niet opgelost ! Kun je me ajb in stappen uitleggen hoe je het hebt gedaan om het op te lossen? mijn account staat als standaard en dus beperkt ik wil graag terug beheerder terug zijn .

Hier staat de officiele uitleg:

http://support.apple.com/kb/TS1278

Bedenk wel dat dit niet normaal is. Als je weer in je machine kunt is het een goed idee om de het bestandssysteem van de opstartdisk te controleren en eventueel te repareren (repareren van de opstartschijf kan ook alleen vanaf de installatieDVD), en als de disk stuk is deze vervangen.

Mijn " geluk " was dat m'n schijf niet te herstellen was, en ik opnieuw moest installeren en backup terugzetten. Daarmee was het probleem van het beheerdersaccount wel opgelost (en tot nu niet teruggekomen).

Al bedankt om te reageren maar wil je het in stappen uitleggen ? ik heb beide cd's nog en ik heb de nieuwe mac is het misschien anders dan ? de 27 inch .

Met Mac OS X 10.6 zijn de instructies vrijwel hetzelfde, alleen heet het programma waarmee je de passwords aanpast in plaats van "Reset Password" "Password Reset".

Als je er met de instructies van Apple niet uitkomt kun je het beter door iemand anders laten doen.