beheerdersaccount verliest bevoegdheden

Sinds een paar weken staat er op het werk een Powermac. Ik heb vandaag een middag uitgetrokken om het een en ander in te stellen (accounts, internet, netwerk e.d.). Maar het wil niet allemaal niet lukken. Ik heb het idee dat er wat mis is met mijn beheerdersaccount.

Hier de problemen waar ik vandaag tegenaan liep:

[list=1:45b5cb0bee][:45b5cb0bee]Ik wilde een gesharede iPhoto-library, waarvoor ik in een ander topic al een vraag gesteld heb. Een van de dingen waar ik tegenaan loop, is dat ik als beheerder niks mag veranderen aan de ‘eigenaar en bevoegdheden’ van de verplaatste iPhoto-library.
[
:45b5cb0bee]Ik wilde een netwerkverbinding maken. Met mijn eigen iBook kan ik gewoon inzage krijgen in de verschillende mappen op de server en bij sommige mappen heb ik ook al toegang gekregen. Op de Powermac lukte dat vanochtend ook nog, maar nu ineens niet meer. Als ik met :apple: -k naar het netwerk ga, zie ik in plaats van het gebruikelijke lijstje van computers en servers een alias ‘library’ staan. Met die library kan ik vervolgens niks, omdat ik bevoegdheden mis.
Ik zie geen verschil met de instellingen op mijn iBook. [/list:o:45b5cb0bee]Beide problemen zijn op zich al een topic waard, maar omdat ik in allebei de gevallen tegen mijn ‘bevoegdheden’ aan loop, vraag ik me af of er iets mis is met mijn account.

Op de powermac staat [b:45b5cb0bee]OSX.4.0[/b:45b5cb0bee] en ik kan (omdat ik het nog niet voor elkaar heb gekregen om met internet de verbinden) niet updaten.

Zomaar wat ideetjes:

Updaten kun je proberen via FireWire target mode en je iBook.
Internet toegang kun je (tijdelijk) regelen door de iBook en de PowerMac met elkaar te verbinden en internet delen aan te zetten.

Vertrouw je de PowerMac helemaal niet, begin dan met een clean install.
Zeker als de Mac nog niet echt is gebruikt of als er flink mee gerommeld is door anderen die ook pogingen hebben gedaan om dat ding in te richten.

Er is op het werk maar één manier om internet-aansluiting te krijgen en dat is via het bedrijfsnetwerk. Dus de oplossing met de iBook zal ook niet werken. Misschien kan ik wel een combo update downloaden en die via firewire op de PowerMac zetten?