Beige G3 probleem

Hallo

Ik sta hier nu met een beige G3 van een kennis.
Het probleem is dat deze alleen wil opstarten met de “alt” ingedrukt. Op het moment dat hij is opgestart ziet er alles normaal uit. Maar er is geen geluid, start je het regelpaneel geluid op dan kun je voor geluidsuitvoer niets selecteren, er staat gewoon niets. Momenteel staat er Mac OS 9.0 op.

Zou het probleem aan het geheugen batterijtje kunnen liggen? Wel is het zo dat de datum blijft staan, ook al gaat ie de stekker uit?

Weet iemand raad?
Thanks

Het is waarschijnlijk dus niet het batterijtje. Wanneer het batterijtje leeg is en je herstart (niet uitzetten) dan blijft de tijd goed. maar zet je hem uit dan verspringt o.a. de tijd.

[quote:c0eb51805a="Zorcky"] ...Zou het probleem aan het geheugen batterijtje kunnen liggen? Wel is het zo dat de datum blijft staan, ook al gaat ie de stekker uit?

Weet iemand raad?
Thanks[/quote:c0eb51805a]
Wat bedoel je daar nu mee, staat de datum juist? of is het altijd dezelfde dag?
Heb je je systeemsoftware, naders moet je eens instaleren (eventueel bijwerken)

Heb je de parameter RAM al gezapt? Herstarten en de command+option(alt)+p+r toetsen gelijktijdig ingedrukt houden tot de computer nogmaals herstart.

OS 9.0 is KUT. Excusez le mot, direct updaten naar 9.1 en dan eventueel door naar 9.2.1 of 9.2.2.

[quote:0829ee056f="vogel"]OS 9.0 is KUT. Excusez le mot, direct updaten naar 9.1 en dan eventueel door naar 9.2.1 of 9.2.2.[/quote:0829ee056f] Mja..dat is jouw mening..maar dat lost het probleem waarschijnlijk niet op..of wel ;) Boot de machine eens in OpenFirmware (Apple + Option + o + f dacht ik..) Volgens mij kun je het geluid namelijk uit zetten in OF

Het is dus de goede combinatie maar hij weigerd in de firmware op te starten?

:x

Ok het geluid is er weer, de kaart voor geluid is verwijderbaar in zo een G3, en die zat door één of andere reden niet goed op zijn plaats.

Nu heb ik nog alleen het probleem dat ik OS X2 niet geinstalleerd krijg. De Hd van 20 Gb is opgedeeld in 2 delen; Het eerste is niet groter dan 8Gb zoals dit moet bij deze toestellen. Nu OS X begint met te installeren maar zodra ik naar de 2de CD moet overgaan loopt alles mis. Start gewoon niet meer op. Ook is er een probleem met Mac OS 9.2.1. Ik weet een tip is, stel de G3 standaard in op hardware vlak, maar deze heeft het altijd goed gedaan zoals hij nu is uitgerust?

OS 9.2.1 gaf dus een probleem omdat die kaart niet goed zat. Nu ging de installatie vlot. Morgen X.2 proberen.

Loopt die installatie van X misschien vast omdat de firmware die ge-update is?

neen dat is juist hetgeen ik niet versta, de installatie loopt tot het einde en van zodra ik op herstart klik vind hij de opstart schijf niet. OS X staat dan op de eerste partitie van 8Gb en OS 9.2.1 op de 2de.

Als ik dan met alt opstart gaat ie direkt in OS 9 opstarten. Kies ik dan OS X als opstart dan vind ie deze opstartschijf weeral niet?

Als ik OS 9 op de eerste partitie zet dan vind hij deze daar wel op, wat zou hier verkeert lopen?

Ziezo, ik heb er een andere harde schijf ingestoken en alle problemen zijn verholpen.

Mac OS 10.2.8 en Mac OS 9.2.1 lopen er weer goed op :lol:

Zomaar een harde schijf probleem? Eind goed al goed

Je moet ook hrt begin lezen hé. De geluidskaart zat ook niet goed hé

:wink:

Het begin heb ik wel gelezen, maar halverwege vertel je ons dat het geluid *terug* goed zat. Dus... Vandaar... Zie Je... Enz... :wink: :roll: :wink:

Ik vind het zelf ook niet echt begrijpend maar zolang hij niet crast en hij wil opstarten met de verschillende OS'en dan lijkt me alles opgelost. Trouwens bestond er nergens een programma waarmee je je Mac kunt belasten om te zien of je systeem betrouwbaar is ja of nee.