Bekend cd eject probleem PowerMac G5?

zijn enkele van jullie misschien ook bekend met het volgende probleem:

ik heb sinds enkele dagen een powermac g5 dual 2ghz en deze draait perfect. wat ik alleen wel heb gemerkt is dat soms de cd lade niet wil openen bij het indrukken van de eject toets. hij geeft dan heel even het symbool van ejecten op het scherm weer en doet vervolgens niks. ook het menu.eject werkt niet.

op de discussie fora van apple heb ik hierover het volgende gevonden:

http://discussions.info.apple.com/webx?14@594.IxoeaOvc5yZ.2@.68a19679/226

het opvallende is dat deze bug al eind 2004 bekend was, maar nu schijnt er dus zeer binnenkort een fix voor te komen als ik het goed begrijp?

Gek genoeg had ik na de laatste updates een paar keer dat de DVD-Speler van mijn G5 open ging tijdens het opstarten... Geen idee of het verband houdt met de updates of jouw probleem. Inmiddels doet 'ie dat ook niet meer!

kan het niet aan je toestenbord liggen, dat het lijkt alsof je 2x heel snel achter elkaar de eject knop hebt ingedruk? Dan krijg je het "dat ie gelijk weer dicht gaat" effect.

[quote:f4a8b20cd9="Night"]kan het niet aan je toestenbord liggen, dat het lijkt alsof je 2x heel snel achter elkaar de eject knop hebt ingedruk? Dan krijg je het "dat ie gelijk weer dicht gaat" effect.[/quote:f4a8b20cd9]

nee daar ligt het niet aan. druk gewoon net als anders rustig op de toets. en mocht het daar aan liggen dan zou hij ook met het menu.eject open moeten gaan, wat hij dan dus ook niet meer doet.

Heb het ook met m'n powermac g4, sinds dat ik 2 dvd branders er in heb doet die dat ook, de cd wordt wel van het bureaublad weggehaald, maar komt evenlater weer terug, ik denk dat het iets te maken heeft met de pioneer branders en de drivers van apple, maar dat heb k nog niet uit gezocht... welke dvd brander hangt er bij jou in? grtz

geen dvd brander maar een combo drive van sony

zal de updates van apple maar in de gaten gaan houden denk ik. het is geen groot probleem, maar tis soms wel irritant

Heb ik in het begin ook met m'n G5 gehad. Het PRAM wissen heeft het opgelost... in mijn geval

vreemd genoeg had ik laatst een probleem met het laten slapen van mijn 2x2 pm g5, dit doe ik altijd door appeltje+alt+eject toets. deze weigerde plotseling en ging niet slapen. door de machine opnieuw op te starten was het probleem verholpen. het ligt inderdaad aan de ejecttoets die af en toe gewoon niet werkt en dat is geen hardware probleem van het toetsenbord, maar ik denk softwarematig

[quote:49b592ba24="Slagroom"]Heb ik in het begin ook met m'n G5 gehad. Het PRAM wissen heeft het opgelost... in mijn geval[/quote:49b592ba24]

ok, thanx… ga het proberen.

PRAM wissen ging toch met alt+appeltje+P+R? zijn er dan instellingen die gewist worden? heb het zelf nog nooit gedaan namelijk

@guus

er zijn dus meer bugjes die in verband staan met de eject toets. ben benieuwd wat die (eventuele) update van apple gaat doen

Ja, PRAM wissen is [command] [option] P R

En volgens Apple wordt dan het volgende gewist:

Status of AppleTalk
Serial Port Configuration and Port definition
Alarm clock setting
Application font
Serial printer location
Autokey rate
Autokey delay
Speaker volume
Attention (beep) sound
Double-click time
Caret blink time (insertion point rate)
Mouse scaling (mouse speed)
Startup disk
Menu blink count
Monitor depth
32-bit addressing
Virtual memory
RAM disk
Disk cache

Dat is het lijstje van een nogal oude Mac hoor :D

Als ik zo kijk zou op een moderne Mac met Mac OS X 10.4 van dat lijstje overblijven:

Speaker volume (denk alleen de eerste herstart na PRAM zap)
Startup disk
en… niets anders?

ben benieuwd of je op een G5 32-bit adressering uit kunt zetten :wink:

[quote:7bbc477a58="arnoud"]Dat is het lijstje van een nogal oude Mac hoor :D

Als ik zo kijk zou op een moderne Mac met Mac OS X 10.4 van dat lijstje overblijven:

Speaker volume (denk alleen de eerste herstart na PRAM zap)
Startup disk
en… niets anders?

ben benieuwd of je op een G5 32-bit adressering uit kunt zetten :wink:[/quote:7bbc477a58]

er is zelfs niks veranderd zo op het eerste oog na het PRAM wissen

ben benieuwd of dit het probleem op gaat lossen. iig bedankt voor de tips!

Heb hier dezelfde configuratie staan als jij hebt (ca. 3 maanden oud), alleen met de "standaard" Superdrive van Pioneer, maar heb dit probleem nog niet ontdekt. Lade schuift open - weliswaar na enige vertraging zoals een goed dvd-speler betaamt - zodra ik op m'n (BT) toetsenbord druk of de picto naar de prullenmand schuif. Zou het te maken kunnen hebben met de eject-toets van het toetsenbord (er vanuit gaande dat jullie een ander tb hebben)?