Belasting aftrek V.O.F?

Hoi Allemaal,

Omdat er veel zelfstandige ondernemers op het forum zitten, wilde ik graag weten wanneer je recht op belasting aftrek hebt als V.O.F.

Mijn compagnon zegt namelijk al jaren dat we hier geen recht op hebben, vrienden van mij daarentegen zeggen van wel. Zij hebben een eenmanszaak, is dit anders? Help?!

Alvast bedankt

Misschien [url=http://www.bedrijfopzetten.nl/eigen-bedrijf/vof-belastingen]hier[/url] meer duidelijkheid?

Hm, die pagina had ik al bekeken maar was het boxen verhaal nog erg onduidelijk. Zal het even goed doorlezen. Als iemand nog meer tips heeft laat het even weten.

Misschien heb je hier iets aan? (maar wat ik niet snap: voor dit soort vragen heb je toch je accountant/boekhouder?) Inkomstenbelasting: * Een VOF (of eigenlijk de eigenaren) zijn in veel gevallen belastingplichtig als ondernemer en in sommige gevallen in het vakje bijverdiensten (winst uit overige werkzaamheden). * In beide gevallen betaalt de afzonderlijke vennoot belasting over zijn winstaandeel. * Als ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn er speciale aftrekmogelijkheden zoals de kleine ondernemersregeling, de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. * Je doet jaarlijks aan het begin van het jaar een schatting en na afloop van het jaar een aangifte inkomstenbelasting. Als je nog in loondienst bent, aandelen hebt of bijvoorbeeld spaargeld dan komt dit samen met je winst uit onderneming in je aangifte inkomstenbelasting VOF. * Het tarief kan oplopen van 15,70% tot 52%.

BTW:

Een VOF zal in veel gevallen aangemerkt worden als ondernemer voor de BTW (de fiscus bepaalt dit als je je aanmeldt). De VOF moet dan in principe BTW in rekening brengen op de facturen en eventueel betaalde BTW terugvragen. Bedenk wel dat de afzonderlijke vennoten aansprakelijk blijven voor eventuele BTW schulden.

Als ondernemer voor de BTW doet de VOF per jaar, kwartaal of per maand aangifte BTW en betaal je BTW of vraag je eventueel BTW terug.

dankje voor de duidelijkheid Star.

We doen zelf alle belastingzaken omdat het om een klein studenten webdesign bureau waar eens in de 2 maanden een opdracht wordt aangenomen. Net een vriend van mij opgebeld, die kent iemand die bij de belastingdienst werkt, maar eens een telefoontje plegen.

Oke, daarom geen boekhouder, got it.

Nog even 2 tips:
-Ga eens met een boekhouder praten. Meestal is zo’n eerste gesprek kosteloos. (wel even vragen natuurlijk)
-Hier kun je veel info vinden en vragen stellen over dit soort zaken.