Belastingdienst en Freelancer

Goeiendag,

[size=9:9d68f0d4b7]Ik heb een vraag die vast al ergens gesteld is op dit forum en waar ik ongetwijfeld naar kan zoeken, maar elke situatie is verschillend dus ook verschillende antwoorden![/size:9d68f0d4b7]

Ik ben 19 jaar, studeer nog Multimedia Vormgeven op het Grafisch Lyceum in Utrecht, dus ben student.
Nu ben ik in mijn vrije tijd steeds vaker bezig met het maken van websites e.d. voor bedrijven en particulieren. Nu vragen sommige bedrijven om een factuur met BTW.
Met oog op de toekomst wil ik mij nu gaan aanmelden bij de belasting dienst.

Echter, wie van jullie kan mij vertellen wat ik hier allemaal voor moet doen om Freelancer te worden!
Waar het mij om gaat is dat ik klanten een factuur met BTW kan sturen en dat ik bijvoorbeeld hardware kan kopen die ik nodig heb voor mijn werk, waar ik de BTW weer van kan terug vragen aan het einde van het jaar.

De belastingdienst heeft mij verteld dat ik hiervoor alleen een BTW nummer nodig heb en deze kan ik aanvragen doormiddel van het formulier: “Opgaaf Startende Onderneming”.

Is dit voldoende of is een inschrijving bij de KVK ook noodzakelijk?

Ik heb hier absoluut weinig verstand van dus wie kan mij hierbij duidelijkheid geven?
Alvast vriendelijk bedankt

Hallo hier iemand van het Grafisch Lyceum Rotterdam..met eigenlijk dezelfde vraag :D

Jongelui,

echt maar 1 telefoontje naar de Belastingdienst is genoeg voor alle info. Ze helpen je primna op weg.
De KVK doet ook aardig wat aan info, mar die vragen overal geld voor. Da’s dan wel weer minder.

succes

[quote:e450800a5d="marcellino"]Jongelui,

echt maar 1 telefoontje naar de Belastingdienst is genoeg voor alle info. Ze helpen je primna op weg.
De KVK doet ook aardig wat aan info, mar die vragen overal geld voor. Da’s dan wel weer minder.

succes[/quote:e450800a5d]

Dit telefoontje heb ik dus ook gepleegd en ik moest dat formulier dus invullen, verder werd ik niet uitgebreid geholpen, maar op dit formulier kom ik dus echter niks tegen wat wijst op Freelance!

KvK hoeft niet, vrij beroep. Belastingnummer wel (is je sofo met wat extra B en NL er aan vast). Laat je goed informeren, vooral ook ivm je ziektekosten en dergelijke! De belastingdienst moet gewoon goed weten wat je doet enzo. Als student zijnde moet je ook je inkomsten in de gaten houden natuurlijk. Een administratie bijhouden is verplicht, zeker als je in aanmerking wilt komen voor de kleine ondernemersregeling (btw vrijstelling als je onder een bepaalde grens blijft). Het is een tijd geleden dat ik het allemaal zelf uitgeplozen heb, er zal vast weer het een en ander veranderd zijn dus ik raad je aan om zoveel mogelijk op te zoeken op de site van de belastingdienst en gewoon te bellen met de belastingtelefoon, ze zijn best aardig! www.freelancer.nu is ook een goede resource en iBiz is een handig pakket om je admin bij te houden :D

Succes!

Als je geen handel drijft zoals goederen verkopen dan hoef je volgens mij niet bij de KvK in te schrijven. Als je een vrij creatief beroep hebt hoeft dat dus niet.

Gewoon onderneming starten en de rest zou vanzelf moeten gaan.

[url]http://www.kamervankoophandel.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1[/url]

Hier staat het wel zo’n beetje allemaal, ook een uitleg over wie zich wel en niet in hoeft te schrijven bij de KvK.

Jan

KvK registratie is wel zo professioneel en kost bijna niets (€60 pj oid). Gewoon doen dus.

Je kunt bij je lokale belastingkantoor ook een informatiegesprek krijgen (gratis) waarin, mits je een beetje goed voorbereidt bent, goed geholpen wordt. Bij de KvK ben ik ook altijd goed geholpen met advies en heb ik nog nooit iets hoeven betalen.

edit: als je binnenkort een huis gaat kopen o.i.d. is de geldschieter meestal niet zo’n fan van een eigen bedrijf - in dat geval zou ik dat eerst even regelen!

Informeer eens bij een bedrijvenloket in je gemeente. Deze werken samen met gemeente, KvK, belastingdienst etc. Zeker voor startende ondernemers een goed vertekpunt voor het verkrijgen van info.

absoluut doen maar vergis je niet in de administratieve "rompslomp". Laat je goed voorlichten en maak een keuze. Als je eenmaal door de "zure apple" heen bent is het altijd een goede ervaring. Houd er echter rekening mee dat je een aantal extra kosten gaat krijgen. Voornamelijk de ziektekosten en verzekeringen zijn belangrijk om even goed over na te denken. En inderderdaad met je stufi, als dat nog zo is, moet je ook opletten. MAar te veel verdienen is nimmer een probleem ;)

Inschrijven bij de KvK hoeft bij een vrij beroep niet, maar het kan wel, dan ben je gewoon een eenmanszaak. Ik hoef geen inschrijving te hebben, maar heb me wel ingeschreven, en het kan weleens makkelijk zijn als je bijvoorbeeld van een bepaalde zaak een pasje wilt of ergens op rekening wilt kopen. En sommige klanten vinden het professioneler staan.

Veel KvK’s houden trouwens ook bijeenkomsten voor startende ondernemers en freelancers (hangt een beetje af van je regio) en dat kan zeker de moeite waard zijn.

Let wel goed op de relatie tussen jou en de klant; die moet niet als verkapt dienstverband te beschouwen zijn, want dan moet de klant allerlei premies voor je gaan betalen. Je kunt voor de zekerheid een VAR aanvragen bij de belastingdienst, dat kan problemen voorkomen.

Ik dacht dat de belastingdienst zelf het begrip ‘freelance’ niet hanteert, dus dan zal het inderdaad niet op hun formulieren staan. Wel ‘winst uit onderneming’ of (ik meen) ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’.

Bewaar verder elke snipper papier en zorg voor een gedegen administratie. Klinkt erg voor de hand liggend, maar je zult de mensen de kost moeten geven die zomaar wat doen.

Vergeet je leverings- en algemene voorwaarden niet, en vergeet niet afspraken met klanten over deadlines, betaling e.d. op papier te zetten. Dat kan veel problemen voor jou en voor de klant voorkomen.

En natuurlijk veel succes!

Zeker niet naar de KvK als startende freelancer, die willen allemaar geld en wat doen ze eigenlijk voor je? Neem een accountant die je ook een beetje kan adviseren als je dat kan betalen. Als het goed is verdient hij zich zelf terug als je er de ballen verstand van hebt, of zoals ik mijn kop er voor in het zand steek. Mijn accountant kost me 500 euro per jaar en is de ideale vraagbaak. De belastingsdienst is heel aardig en geeft veel raad maar niet altijd de raad die je wilt. Verder zijn freelancers zoals een heleboel OSX'ers ook goede vraagbaken.

Als je als ondernemer die €60 per jaar voor een registratie teveel vindt, ben je volgens mij op het verkeerde aan het bezuinigen. Ik doe geen zaken met bedrijven of personen zonder KvK inschrijving omdat ik zonder veel geld uit te geven geen informatie over het bedrijf kan achterhalen. Ben je bij de KvK ingeschreven kan ik voor een paar euro in ieder geval je gedeponeerde voorwaarden en gegevens opvragen en wie er tekengerechtigd is binnen je bedrijf.

Kies je eigen weg en wat werkt voor jou, maar let op verkeerde zuinigheid. Niet alleen bij de KvK maar ook bij je keuze van een accountant of adviespartij.

Veel van dit soort vragen en antwoorden vind je op www.higherlevel.nl. Het forum voor startende ondernmers.

Doe er je voordeel mee, :wink:

Ik vind een inschrijving van de KvK nergens over gaan als je freelancer bent of maatschap... zoals wij. Wij bestaan al geruime tijd en hebben geen inschrijving. Het grappige is dat we wel veel folders voor KvK utrecht hebben gemaakt... diezelf zien het dus ook niet als iets wat van belang is... :D

Voor BTW-nummer vragen enzo, kun je inderdaad het beste gewoon de belastingdienst bellen, die kunnen je alles precies uitleggen… het is echt doorbijten, want je moet een pak papier invullen maar dan heb je het ook maar gehad!

[quote:2c4a61c6e1="Saskia_sas"]Ik vind een inschrijving van de KvK nergens over gaan als je freelancer bent of maatschap... zoals wij. Wij bestaan al geruime tijd en hebben geen inschrijving. Het grappige is dat we wel veel folders voor KvK utrecht hebben gemaakt... diezelf zien het dus ook niet als iets wat van belang is... :D

Voor BTW-nummer vragen enzo, kun je inderdaad het beste gewoon de belastingdienst bellen, die kunnen je alles precies uitleggen… het is echt doorbijten, want je moet een pak papier invullen maar dan heb je het ook maar gehad![/quote:2c4a61c6e1]

Dat is een beetje kort door de bocht.
Het hebben van een KvK nummer is geen vereiste voor een freelancer.
Het hangt af van jouw klantenkring, heb je een vaste klantenkring dan maakt het niet veel uit.
Ziet het er echter naar uit dat je vaak met nieuwe opdrachtgevers gaat werken dan kan het verstandig zijn om toch een KvK inschrijving te hebben.
Er zijn opdrachtgevers die een standaard check doen o,a, bij de KvK, sta je niet ingeschreven bij de KvK dan haken sommige af.
Deze afweging zul je zelf moeten maken, en als jij je (toekomstige) klanten kent dan weet je het antwoord al.
Denk erom dat je bij de belastigdienst ook even vraagt naar een VAR verklaring.
Dit is ook iets waar goede opdrachtgevers naar vragen.

Suc6

wij hebben natuurlijk ook te maken met veel nieuwe klanten, maar er is nog nooit naar een kvk gevraagd... maar ja, iedereen moet het zelf weten!

[quote:348a6073bd="Saskia_sas"]wij hebben natuurlijk ook te maken met veel nieuwe klanten, maar er is nog nooit naar een kvk gevraagd... maar ja, iedereen moet het zelf weten![/quote:348a6073bd] [quote:348a6073bd="Merkava"] Er zijn opdrachtgevers die een standaard check doen o,a, bij de KvK, sta je niet ingeschreven bij de KvK dan haken sommige af. Deze afweging zul je zelf moeten maken, en als jij je (toekomstige) klanten kent dan weet je het antwoord al.[/quote:348a6073bd]

Binnen sommige branches wordt er inderdaad nooit naar omgekeken.
Het is alleen iets waar je je als starter wel bewust van moet zijn.
Beetje jammer als je er na x gemiste opdrachten er achter komt dat net deze branche een KvK wel belangrijk vind, en daardoor opdrachten mis gelopen bent.
Maar zoals ik al schrijf, deze afweging moet je zelf maken aan de hand van je doelgroep.

Suc6

[quote:136f9819e0="Saskia_sas"](...)

Voor BTW-nummer vragen enzo, kun je inderdaad het beste gewoon de belastingdienst bellen, die kunnen je alles precies uitleggen… het is echt doorbijten, want je moet een pak papier invullen maar dan heb je het ook maar gehad![/quote:136f9819e0]

een pak papier? Ik kreeg welgeteld 1 briefje van de belastingdienst die ik moest invullen om een BTW nummer te krijgen… :?
Misschien omdat ik als freelancer ben ingeschreven en jullie als maatschap? Dat zal wel meer papierwerk zijn…

Ja, daar heeft het denk ik mee te maken; ik ben ook begonnen als maatschap, en daarvoor duurt het verkrijgen van een BTW-nummer langer (althans bij die slakken van Ondernemingen-2 in Amsterdam) dan voor een eenmanszaak. Ik ben inmiddels weer een eenmanszaak, en daarbij was het zo gepiept.

Met de maatschap hadden we trouwens ook geen KvK-nummer, om de simpele reden dat dat niet mogelijk is (dus al zou Sas het willen, dan gaat het nog niet). Echte problemen heeft dat nooit opgeleverd, al moet ik er wel bij zeggen dat we standaard verwezen naar de algemene voorwaarden. Ik weet niet of elke klant die opvroeg, maar het is gewoon verstandiger om dat te regelen. Het maakt een professionelere indruk.

En tja, wie die extra kosten voor bijvoorbeeld KvK, het deponeren van voorwaarden of een goede accountant/boekhouder te veel vindt, kan misschien beter gewoon lekker in loondienst blijven werken. Je moet je geld niet over de balk smijten, maar sommige investeringen verdienen zich terug.

En vergeet inderdaad die VAR niet, die je trouwens elk jaar opnieuw moet aanvragen. Ik heb opdrachtgevers die én een kopie van mijn VAR willen én me nog een formulier laten invullen. Krijgen ze een van de twee niet op tijd terug, dan wordt betaling van de factuur gewoon opgeschort.