Ben ik weer - Imac loopt vast na opstarten IE

Ondertussen is mijn topic over Outlook ook nog bezig, wat overigens nog niet opgelost is, en er is alweer een vraag van me! Gezellig zo he? :?

Vorige week startte mijn Imac [233mhz, 160, OS9.2.2] niet meer op.
Helemaal niks, geen contact.
Mijn vader heeft even naar de voeding enz gekeken, en plots deed hij het weer.
Alles werkt, behalve internet.
Wanneer ik internet opstart, maakt niet uit welke, of het is de Netscape,
of de IE 4.5 of de IE 5.1, bij elke opstart krijg ik het beeldje te zien van 5.1 for Mac enz enz, maar daarna loopt hij enorm vast en krijg ik er niks meer uit.
Ik heb inmiddels de ie 5.1 en 4.5 verwijderd en toen de 4.5 van de opstart cd geinstalleerd, maar ik krijg weer hetzelfde.
Nu red ik me wel heel even met mijn windows, maargoed…
het blijft behelpen.
Volgens een collega van me kan een Norton Dokter disk uitkomst brengen, is dat zo?
Dan kan ik even op een neer rijden voor die cd.
Of is er een andere oplossing?
Alvast bedankt!!

Nou, er zijn nog genoeg alternatieven voor Norton Disk Doctor en Norton is niet de allerbeste! Smaken verschillen, maar de meesten zijn het er wel over eens dat programma's als DiskWarrior en TechTool Pro zeer goeie alternatieven zijn en wellicht nog beter......

Ik persoonlijk ben gek op DiskWarrior, omdat deze zaken kan repareren die andere reparatieprogramma’s niet voor elkaar krijgen. DiskWarrior kan echter niet defragmenteren, dus daar heb je een ander programma voor nodig.
Ik maak nu gebruik van versie 3, maar aangezien je gebruik maakt van Mac OS 9, zou ik dan voor versie 2.1.1 gaan, die is compatible met Mac OS 7.1 tot en met 9.2.2. Voor Mac OS X heb je een firmware-update nodig en bij een 233 Mhz zou ik niet voor X gaan, dus…
DiskWarrior 3 wordt op CD geleverd en op diezelfde CD staat ook versie 2.1.1 voor Mac OS 9 (en daaronder), dus ook jij kunt daar gewoon van opstarten.

TechTool Pro 3 van Micromat is ook een goede optie. Voordeel van dit programma is de uitgebreidheid. Het repareert niet alleen softwarematig, maar kan ook hardwarematig controleren. Het heeft zelfs een antivirus-functie, maar die vind ik niet echt geweldig…

Norton heeft een heel pakket programma’s en dus veel mogelijkheden, alleen presteert Norton DiskDoctor niet geweldig. Ook in de allerlaatste MacFan staan wat negatieve geluiden. DiskDoctor meldt fouten met datums die niet noodzakelijk gerepareerd hoeven te worden, bundlebits en verkeerde vlaggetjes wel. En het programma heeft zelfs steeds weer een grote fout aangegeven in Mac OS X, terwijl er niets mee mis was en dat telkens weer. Ik weet niet of dit inmiddels is opgelost, maar daar krijg je geen goede naam door…

Voor Mac OS 9 zal Norton de boel wel goed voor elkaar hebben lijkt mij, daar hebben ze genoeg tijd voor gehad :wink: , maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar DiskWarrior 2.1, omdat dit me in mijn Mac OS 9 tijd en ook in mijn Mac OS X tijd iedere keer weer uit de brand geholpen heeft, terwijl de andere programma’s (ook Drive 10) faalden.

Overigens denk ik dat een reparatieprogramma je waarschijnlijk wat die grote crash wel uit de brand kan helpen, dus succes! :slight_smile:

En trouwens, het is helemaal niet erg om vragen te stellen hoor! Daar zijn we met z’n allen voor! 8)

Het probleem is, ik heb helemaal veranderd. Ik heb inmiddels de Norton Dokter Disk gedraaid, maar die heeft niks gevonden. Ook heb ik Internet Explorer 5.0.2 opnieuw geinstalleerd, maar heeft ook weer niks opgeleverd. Verbinding met internet heb ik wel, omdat ik gewoon kan mailen met outlook [dat probleem is inmiddels opgelost] Ik krijg op een gegeven moment wel de waarschuwing dat het bestand Voorkeuren is beschadigd. Ik heb zo het gevoel dat het daaraan ligt, daarom heb ik ook internet opnieuw geinstalleerd, maar dat werkt blijkbaar niet. Enig idee? Ik ben nog niet zo thuis in de macwereld, dus daarom dat ik niet zomaar iets in andere mappen pleur enz enz.

p.s. Hoe weet je m’n oude nickname baardkoala?

Welke versie van Norton heb je gebruikt? Ik zou toch kijken of je aan DiskWarrior kunt komen, die krijgt veel meer voor elkaar!

Verder weet ik meer van X dan van 9… :wink:

Is Mac OS X niets voor je? Ook afhankelijk van je Mac…

Hey fontaholic, Als je alleen maar in het bezit bent van Norton kun je proberen om vanaf je Norton-Cd je Hd te "Speeddisken" deze optie zit in Norton. Vooraf wel even Norton "DiskDoktor" laten draaien! Als dit gedaan is moet je je voorkeuren verwijderen. Opnieuw opstarten en kijken wat ie doet..

Enne… is je firmware up to date?

Ik ben overigens ook niet zo’n voorstander van Norton, maakt soms meer kapot dan andersom!
:wink:

Ik heb Osx wel tot m'n beschikking, het lijkt me alleen niet om aan te raden voor een bondi blue 233mhz met 160 mb, of wel??..

Ik heb norton speed disk gedraaid, en dat heeft al wel iets anders opgeleverd. Ik heb de voorkeuren verwijderd en opnieuw opgestart.
Wanneer ik nu IE opstart, krijg ik Microsoft First Run, installeert hij wat dingetjes en wil dan IE zelf openen.
Dat blijkt niet te lukken en hij sluit af.
Het verschil met het eerste probleem is dat hij niet vastloopt en dat er bij deze nieuwe situatie helemaal geen scherm verschijnt, wat bij het eerste geval wel zo was waardoor hij juist vastliep.

Hoe kom ik aan Diskwarrior? De enige mensen met een apple in mijn omgeving zijn de mensen van het bedrijf van mijn oom, die het niet in hun bezit hebben.
Moet ik het kopen? is het duur? Waar~?

Julian.

.. Helemaal niemand!? Dit is toch raar, ik zit al meer dan 3 weken zonder internet op mijn computer en niemand weet een oplossing. Ik ga voor osx, eens kijken of de Imac dat trekt en mijn problemen oplost. Wish me luck.

[quote:637664e502="Fontaholic"].. Helemaal niemand!? Dit is toch raar, ik zit al meer dan 3 weken zonder internet op mijn computer en niemand weet een oplossing. Ik ga voor osx, eens kijken of de Imac dat trekt en mijn problemen oplost. Wish me luck.[/quote:637664e502] [quote:637664e502="Fontaholic"]Ik heb Osx wel tot m'n beschikking, het lijkt me alleen niet om aan te raden voor een bondi blue 233mhz met 160 mb, of wel??...Hoe kom ik aan Diskwarrior? De enige mensen met een apple in mijn omgeving zijn de mensen van het bedrijf van mijn oom, die het niet in hun bezit hebben. Moet ik het kopen? is het duur? Waar~?.[/quote:637664e502]

Diskwarrior voor OSX dwnld
Diskwarrior voor OS9 info dwnld
DriveX voor OSX info

Lijkt me trouwens niet verstandig dat je OSX gaat draaien op een 233Mhz!
Ten eerste gaat dat volgens mij niet en ten tweede je kan je Mac ermee om zeep helpen!
Als je huidige systeem nu echt zo’n puinhoop is dan kun je nog beter je HD een keer formatteren en MacOS9.2.2 erop klatsen…
Probeer eerst eens alles van je Explorer eraf te gooien, maar dan ook echt ALLES!
Vervolgens opnieuw Explorer installeren…
Succes!
:wink:

Ik krijg de diskwarrior niet helemaal in orde, en al helemaal niet via een pc naar de mac. Mac osX installeren word me afgeraden. Explorer helemaal verwijderen en opnieuw installeren zorgt voor nog meer problemen. [werkt dus niet] Formatteren is voor mij echt een ramp, waarbij ik duizenden foto's op 100 mb zipjes moet gaan zetten :P Is er een mogelijkheid om een reparateur in te schakelen? Geen idee of het mogelijk is, en waar? Omgeving Apeldoorn, iemand een idee toevallig?

Of leen van iemand een CD-brander... 8) Misschien kun je via Ethernet (heb je dat?) de boel op een andere Mac zetten? :lol:

Het vervelende is dat ik niets kan downloaden. Geen diskwarrior, geen andere versies van IE enz. Ook heb ik geen andere mac in de buurt. Het enige waar ik wat aan zou kunnen hebben is mijn oom, die werkt met een G4, ibook en 8600. En alle officiele software. Een extern opslagmedium gaat me minstenst 200 euro kosten. Dat is ook de prijs waarvoor ik de Imac gekocht heb. Voor mij is dat dus gewoon te overdreven. Qua IE kan ik bv. 4.5 erop zetten. Maar ook dan krijg ik die problemen. De EHBO schijf geeft geen problemen aan. Wat zal voor mij het beste zijn, formatteren [de opslag moet dan maar op zipjes] of Netscape 7 ergens vandaan zien te halen? Of misschien iets anders?

Heeft je oom een reparatieprogramma? Kijk anders of je de boel bij hem of naar hem kan overhevelen.... :?

Alleen Norton ben ik bang. Ik heb inmiddels maar gekozen voor opslag op ZIP en het formatteren. Ik heb niet echt een keus, ik ga aan de gang en laat jullie mijn vorderingen weten :)

Succes! En in de toekomst evt. een reparatieprogramma om een volgende format te voorkomen/uit te stellen?

Alles werkt weer@! Het is werkelijk waar geweldig. Ik was even vergeten hoe fijn het is om op een mac te werken. Het mag dan een bondi blue-tje zijn, hij raast als de neter :) Ik heb alleen nog steeds problemen met msn. Wat ik toch echt wil gebruiken, omdat mn vrienden t gebruiken enz. Kheb nu Mac messenger 2.7, heeft bij mij alleen last van fatale fouten. Komt wel goed, internet loopt prima [ie5.1] En alles is leeg en mooi. ! Ik wil jullie zeer hartelijk bedanken voor jullie hulp, zonder jullie was dit bondi blue-tje waarschijnlijk de deur uitgegaan.