ben mijn iBook echt beu...

mijn ibook (4 maand oud) en aangekocht als tentoonstellingmodel die nooit werd gebruikt in de winkel, steekt me nu echt wel tegen, 3 maand geleden begaf mijn trackpad het en ik weet niet hoe het komt, en die brutale man van applecare vertelde mij dat mijn garantie niet geldig is enzo... paar faxen enzo dat ze nooit gekregen hebben ( en dat moet ik geloven) en dat ik maar 750 euro moest neerleggen om hem te laten hermaken, 2 weken geleden heb i kgemerkt dat hij niets anders doet dan crashen enzo... en nochtans gebruik ik die enkel voor keynote, word, photoshop en dergelijke... en soms gebruik ik die op het internet... deze week hoor ik al een vreemd geklik binnenin waardoor alles begint te blokkeren en ik hem zelf niet meer uitkrijg... ook heb i kgemerkt dat mijn batterij echt wel een pak achteruit begint te gaan...

by the way… mijn garantie is degelijk in orde… maar de winkel waar ik de ibook kocht is nu wel definitief gesloten…

wat moet ik nu doen? mij weer laten uitlachen door een man van apple aan de telefoon dat ik maar ergens anders moet gaan spelen met mijn speelgoed? hen stalken? 750 euro betalen? hem weggooien en een portable kopen van Dell? en wat is in godsnaam dat vreemd geklik waardoor alles begint te blokkeren?

voor de rest ben en was ik tevreden met mijn ibook
:wink:

dank u :slight_smile:

Nog één keer vriendelijk doch beslist naar Apple bellen en als je weer niet goed geholpen wordt met de consumentenbond of iets dergelijks dreigen (wel op een vriendelijke manier). Mocht dat niet helpen inderdaad naar de consumentenbond of rechtshulp gaan. Evt ook een duidelijke aangetekende brief naar Apple sturen zodat je een "papertrail" hebt, maar dit zullen ze je denk ik ook wel bij de consumentenbond/rechtshulp/ombudsman/advocaat of want dan ook aanraden. Ik weet bijna zeker dat je in je recht staat, dus je niet laten afschepen met minder dan een snelle, goede en volledige reparatie of een vervangend apparaat!

Dit vind ik du wel heel erg om te horen. Ik heb ook een iBook en tot nog toe nooit problemen gehad. In het verleden heb ik wel eens contact gehad met Apple Benelux (toen bellen naar Belgie) i.v.m. een updateprobleem van een PM7500 en gewoon goed geholpen, terwijl bij de Nedrlandse vestiging toen niet werd geholpen. Als je nog garantie hebt, ga er dan snel achteraaan. Misschien, gezien de problemen is het hopelijk een softwareprobleem (demomodel/veel mee gerotzooit enzo), wat misschien valt op te lossen door herinstallatie van het Os of iets van schijfehbo, diskwarrior of fsck. Maar, garantie betekend gewoon dat je in eerste instantie bij Apple hulp moet kunnen verwachten.

In Brussel (Dilbeek) is er een prima Apple Repair Center (Dom Saviolaan 8 - tel. 02 4665000). Vriendelijke lui en hulpvaardig. Zij houden echt wel rekening met garantieperiode (eender waar je de computer hebt aangekocht) en leveren goed werk. Heb ik zelf ervaren.

Hierop inhakend: Ik las op een Spaans Mac-forum (www.macuarium.com) dat El Corte Ingles (een soort Spaanse Bijenkorf) ook Apples verkoopt. Als nadeel noemde men dat de verkopers je vaak naar PC proberen om te praten, wellicht omdat ze daar meer commissie voor krijgen (Apple geeft winkels kleine marges) en dat de Apple-stand vaak slecht-ingericht is (oude niet-werkende apparaten onder het stof). Ook moet je dus wel eens wachten totdat je gewenste apparaat besteld wordt. Maar... als voordeel werd genoemd dat je bij El Corte Ingles gedurende het eerste jaar je Mac gratis kan omruilen voor een nieuwe bij het minste probleem, dood pixeltje of wat dan ook. Zonder verdere vragen - garantie is garantie! Zo zou het natuurlijk overal moeten. Een ander voordeel is dat je elke computer gekocht bij El Corte Ingles, dus ook een Mac, gratis één jaar kan verzekeren tegen ongelukken en diefstal en voor een relatief klein bedrag tot drie jaar. Dan ben je ook gedekt als je je computer laat vallen ofzo. Prijzen zijn overigens gewoon de standaard Spaanse Apple prijzen, en veel aanbiedingen hebben ze niet. Zijn er in NL winkels die zo'n goede service leveren? Ik heb zelf trouwens mijn 2 Macs daar niet gekocht maar bij een kleiner zaakje bij mij in de buurt, ik had de bewuste draad toen ook nog niet gelezen. Gelukkig heb ik ook nog geen problemen met mijn eMac en 12" PB gehad (afkloppen).

Om even op de topic terug te komen: als er iets mis is met je nieuwe Mac, vriendelijk doch beslist zeuren tot je je zin krijgt!

Misschien moet je je mac kopen met een VISA-card? :wink:

Maar even serieus. Het klinkt wel ernstig Yoan. Ik heb zelf ook een ibook en gelukkig nog geen enkel probleem. (Nu ik dit schrijf bedenk ik mij dat ik toch een probleem had: de rubber pootjes lieten al na een maand los, maar dat is zonder kosten en zonder morren gerepareerd door Mac House waar ik hem gekocht had :) ). Als ik de diverse berichten op dit forum zo lees, dan vraag ik mij ernstig af of Applecare zijn geld wel waard is. Ik heb die service niet en ik denk dat ik daar beter mee af ben.

[quote:ceff2395d9="SanderQ"]Als ik de diverse berichten op dit forum zo lees, dan vraag ik mij ernstig af of Applecare zijn geld wel waard is. Ik heb die service niet en ik denk dat ik daar beter mee af ben.[/quote:ceff2395d9]

Ja de meeste mensen gebruiken dit soort forums als ze problemen hebben met hun mac hé! Dus daarom lijkt het misschien dat Apple niet altijd zo goed is. Maar ikzelf bijvoorbeeld heb nog nooit enig probleem gehad met al mijn Apple computers (ondertussen al bijna 15tal). En ik heb zelf ook nog nooit mijn AppleCare gebruikt (de standaard dan van 1jaar). Dus ja ik weet niet ofdat het wel de moeite is om dit te betalen. :?
Als je dit elke keer gaat betalen als je een nieuwe mac koopt dan ben je na enkele jaren toch al een hoop geld kwijt (waarmee je dan zelfs een nieuwe mac kan kopen :stuck_out_tongue: )

[quote:4828add05b="TheBT"]Als je dit elke keer gaat betalen als je een nieuwe mac koopt dan ben je na enkele jaren toch al een hoop geld kwijt (waarmee je dan zelfs een nieuwe mac kan kopen :P )[/quote:4828add05b] Tja dat wordt dus een vrij ingewikkelde rekensom van de kans op een probleem, de afschrijving, de kosten van Applecare en het aantal Macs dat je van plan bent aan te schaffen. :D

Positief: Ik heb dan wel een AppleCare genomen op mijn iBook. En dit kwam toch goed van pas. Mijn accu heeft het begeven en krijg nu toch een nieuwe.

Negatief: Okay, aan de ene kant is het bezopen om voor extra garantie te betalen. Want eigenlijk betaal je om geen gezeik te krijgen. Want eigenlijk moet je na een jaar nog met je accu kunnen werken. Maar dan moet je weer bellen, schelden, rechtshulp of consumentenbond erbij halen. En daarom vinden de meeste zo’n extra garantie erg handig. Maar een computer hoort langer mee te gaan dan een jaar. Dus je hebt zelfs na je jaar garantie nog recht op reparatie. Maar dan kom je dus weer terug op gezeik, schelden en bellen.

het ziet er naar uit dat apple toch besloten heeft mij te helpen... klachtje ingedient bij de centrale zetel waa ze me dan naar applecare hebben doorverbonden en waar ze deze keer vriendelijk en behulpzaam waren en dat ik een der dezer dagen mijn ibook online moet aansluiten en ze zullen dn zien wat er mis is...

toch bedankt aan iedereen :slight_smile: