Ben stout geweest

Klinkt misschien als een oude reclame van een telecommaatschappij maar...

Tijdens mijn korte vakantie in het warme Zuid-Amerika waar ik bij mijn vriendin verbleef was ik even aan het rondsneupen op tweedehandsmac.nl even zoeken of er bij mij thuis in de buurt nog een Mac te koop was. Er was 1 te koop, maar die bleek achteraf bij de eigenaar uit huis te zijn gejat door slechte mensen in deze maatschappij.
Toen ik dat bericht gekregen had en ik zag een oud collega op msn verschijnen had ik snel even mijn stoute slippers aangedaan (schoenen waren te warm). Ik had hem gevraagd of er bij hem op het werk nog Macs te koop waren voor een leuke prijs.

En verdorie, wat schepte mijn verbazing: er waren een stuk of 8 eMacs te koop.
Ik vroeg hem wat zo’n maccie moest kosten, de prijs viel mee.
Terwijl ik in het zonnetje zat had ik dus in Nederland een Mac besteld.

Toen ik weer thuis kwam van mijn vakantie zei ik tegen mijn lieve zusje dat ze haar buro moest gaan opruimen want er zou een computer komen te staan. En waarom die computer daar dan kwam te staan? “omdat ik een Mac gekocht heb, daarom!”, antwoordde ik.

Word mij eens vreemd aangekeken en medegedeeld dat ik voor andere dingen zou gaan sparen…

Echter deze aanbieding kon ik niet laten liggen

Maandag kan ik deze ophalen bij mijn oud collega thuis.

(p.s. het betreft hier een eMac G4 1250MHz 256MB RAM, 40Gig hdd en een combo drive voor €600 inclusief garantie, niet duur lijkt mij(er zijn er nog een stuk of 6 nu))

Mijn eerste stap richting Apple is in 2004 al gezet door het aanmelden en lezen van dit forum.
Mijn tweede stap is hiermee ook gezet door het kopen van een Apple
Mijn derde stap zal zijn: windows verbannen van mijn slaapkamer, zodat ik weer rustig kan (dag)dromen.
Mijn vierde stap zal zeer waarschijnlijk het stellen van vragen (en het zoeken van antwoorden) op dit forum!

Suggestie voor stap 5: geheugenuitbreiding naar tenminste 512 MB. 8)

Dat is misschien een volgende stap, maar eerst leren hoe ik die eMac op zijn donder ga geven zal wel een vereiste zijn. Aangezien ik tot nu toe alleen 3 keer met de muis van een apple heb mogen klikken en bewegen zal dat nog even gaan duren voordat ik echt kan zeggen dat het geheugen uitgebreid moet worden. 40GIG is op zich ook niet zo heel veel, aangezien er wel eens wat DVD's gespeeld zullen gaan worden (die dan op de harde schijf staan). Ik betwijfel echter of er in de eMac nog een 2e harde schijf bijgeplaatst kan worden. Een externe schijf heb ik wel, USB 2.0 aansluiting, dus dat moet werken.

Er zijn in den beginne altijd veel nieuwe dingen die je moet ontdekken, proberen en leren.

Ik heb 't niet over de capaciteit van de harde schijf, maar over het interne werkgeheugen van slechts 256 Mb. Zowel Panther als Tiger werken gewoon lekkerder met iets meer werkgeheugen.

Kun je nog wat aan de prijs doen? Op [url=http://www.macnews.de/index.php?_mcnpage=6731]Macnews.de[/url] staat hij voor €530,- ingeschaald en de prijzen op die site gelden een beetje als bovengrens. Volgens tweedehandsMac slikt hij alleen duur 200pins laptopgeheugen, maar andere sites zoals macsales.com stellen meer gerust met gewone 184pins-reepjes. Want met die miezerige standaard 256MB ga je snel aan de tax zitten. Als het er vanaf kan zou ik er een reepje van 1GB naast prikken, dan gaat hij wel zo lekker...[size=7:85ea15ffbc]daar gaat je broek ineens heel strak van zitten![/size:85ea15ffbc] Misschien dat een [url=http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html]manual[/url] uitkomst biedt. Ach, en wat hebben we [url=http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/eMac/eMac-upgrade.html]hier[/url]? :P

Meer geheugen is een must, anders ga je je eerste muis klikjes minder "intens" beleven! Het duurt allemaal wat langer en alles lijkt wat stroperig te gaan. Maar met een bankje van 512 erbij zal je een heel groot verschil zien. Jij ook weer blij, je vriendin iets minder!

Leuk dat je een eMac hebt gekocht!

Ik wil je niet van je eMac afhebben, maar ik zou inderdaad nog iets aan de prijs proberen te doen:
voor 530 euro koop je een splinternieuwe mac mini! En als je goed zoekt, heb je voor weinig vast een leuk (nieuw?) 15" TFT scherm. Of misschien heb je zelf nog een scherm?
Ik zou voor de mini zijn gegaan: standaard meer geheugen, 1 jaar garantie en Tiger met het nieuwste iLife 06.

Volgens mij heeft hij de eMac al besteld, dus verhalen wat hij beter kan doen zijn niet zo ondersteunend lijkt mij. Maar goed, als je de eMac al binnen krijgt, zijn er nog wel wat vragen aan de verkoper te stellen Wat voor software zit er bij? Naast OS-X Panter?? of Tiger?? moet er ook de nodige andere software bij geleverd worden. Ik denk even aan iLife enz. Als dat niet zo is, moet er zeker iets van de prijs af.

[quote:f9b4547f4c="macdaddy"] Jij ook weer blij, je vriendin iets minder![/quote:f9b4547f4c]

Mijn vriendin was er heel blij mee. Eerste wat die zei: Maar €600?

En trouwens als ze er niet blij mee was geweest was het ook geen grote ramp, ze woon op een afstand van 13 uren vliegen.