Ben van plan om een iBook te halen met extra's vraagje over.

Heey gasten.

Zoals je ziet ben ik hier nieuw en ben ik ook nog nieuw in de Apple world. Nou wil ik flinke pc gaan vervangen door een iBook op mijn kleine kamer.

Ik heb gekozen voor de iBook G4 14" Combo, AirPort Extreme Card, DVD/CD-RW, 60GB Ultra ATA drive, Keyboard & Mac OS, 512MB DDR266 SDRAM Met Elgato EyeTV Wonder USB 2.0 -Dit koop ik voor films te kunnen opnemen en ook movies kan maken van Xbox games- En ik heb ook gekozen voor de Ipod Shuffle

Nou wil in aan merking komen van Apple lease programma, Waarom? Dat mag je best weten ik ga over een aantal maanden op me zelf wonnen en kan kan dus geen flink bedrag missen.

Nou is mijn vraag is hier iemand die mij een beetje weg wijs kan maken over Apple lease programma. Ik heb op de site al gezien dat ik als partuculier in aan merking kan komen. Maar hoe gaat het verder hoe zal Apple hier op in gaan?

En wat moet minimaal de inkomen zijn voor die lease programma?

Dank bij voorbaat

Mijn excuus voor mijn nederlandse taal fouten!

Kan je het wel missen om maandelijks een bedrag te betalen aan je ibook? Dat is natuurlijks de keerzijde. In plaats van een bedrag ineen betaal je nu maandelijks een bedrag. Er zal waarschijnlijk een minimale looptijd zijn en in die tijd zal de Leasemaatschappij de waardevermindering minimaal terug willen verdienen. Die is bij computers vrij aanzienlijk.

Daarom denk ik dat de Lease vergoeding een flinke hap uit je besteedbaar inkomen zal nemen.

Ik ben er achter gekomen dat je iets meer betaald als je voor de lease programma kiest! Maar dat heb ik er wel voor over voor de apple ibook. Maar dit komt omdat ik het echt niet in 1x kwijt kan. eigenlijk een beetje dom van me want ben al een paar maanden vanplan om een iBook te kopen en nu net dat ik op me zelf ga wonen wil ik er 1

Allereerst van harte welkom op dit forum.

Je betaald flink extra via dat leaseprogramma, reken op een procentje of 30. Het is goedkoper om een lening af te sluiten bij een bank.

Tevens vraag ik me af, zeker als je je met video gaat bezighouden, of een iBook wel een slimme zet is. Voor bijna hetzelfde geld heb je een iMac G5 of een PowerMac G5, en die kunnen veel beter omgaan met dergelijke zware taken.

[quote:7ca3f76203="unSOUND"]Nou, je betaald flink extra via dat leaseprogramma, reken op een procentje of 30.

Het is goedkoper om een lening af te sluiten bij een bank.

Tevens vraag ik me af, zeker als je je met video gaat bezighouden, of een iBook wel een slimme zet is. Voor bijna hetzelfde geld heb je een iMac G5 of een PowerMac G5, en die kunnen veel beter omgaan met dergelijke zware taken.[/quote:7ca3f76203]

Ik wil beginnen met een iBook om ervaring op te doen. Want ik wil mijn pc namelijk aan mijn moeder geven! En ik wil zowieso iets compact hebben! en dat is voormij dus de iBook.

En als Mac mij echt super bevalt! Wat ik zeker denk! dan komt er later nog een normale mac! Want games voor de mac dat boeit me niet daar heb ik een xbox voor :wink:

[quote:7ca3f76203]Je betaald flink extra via dat leaseprogramma, reken op een procentje of 30. Het is goedkoper om een lening af te sluiten bij een bank. [/quote:7ca3f76203]

Hmm… Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aangedacht!

Als het puur om compact gaat is een mini ook nog een idee, en die kun je aan je huidige scherm e.d. hangen.

De iBook is verder een prima aankoop hoor, ik heb er zelf ook 1, maar puur voor erbij. Mijn zware werk doe ik op mijn PowerMac G5. En gebruik de iBook vooral om te kijken hoe het werken met de Mac is, maar laat je niet misleiden door de snelheid van de iBook. Ik heb een 1 Ghz iBook, en een 1.6 Ghz PowerMac… maar reken er maar op dat die PowerMac meer dan 2 keer zo snel is.

Ik heb mijn iBook ook via dat leaseplan van Apple, en ik had toen nog niet echt door hoe hoog die rente was… nu inmiddels dus wel.

Ja danke over die melding van de rente die je betaald bij lease programme van apple. Ik heb net ff snel gekeeken op de website van mijn bank en daar is de rente 13.40% per jaar basis en de maandelijkse rekkening kan ik net nog missen bij mijn bank. Dus daar voor bedankt!

En ik denk dat de mini of een iMac G5 later komen. Het lijkt wel dat ik veel met video ga werken maar het groten deels wat ik ga doen is mijn fav TV progammas opnemen zodat ik die later kan dan normaal. En voor de xbox games lijkt me dat ook heel leuk! om dat optenemen en vervolgens online zetten

Maar dit blijft puur een test over de mac zelf ik ben zelf een scripter en ik ben totaal niet grafies weg gelegt dus daar zal ik de Apple nog niet voor gebruiken. Ik heb voorheen met Lunix debian gewerkt dus als ik de mac had zal ik groten deels in terminal zitten. Maar ik denk dat ik een beetje te vroeg ben met conclusies trekken.

PS… Kan ik de spullen wat wil kopen bij de iBook plus de iBook zelf ook gewoon kopen bij een locallen dealer? OF raad je toch aan om via Apple shop dit te kopen!

Extra Ram geheugen kun je bij elke PC boer kopen, dat is vaak stukken goedkoper. Koop dan natuurlijk niet het goedkoopste, want vaak is de kwaliteit toch wat minder.

De meeste Mac-winkels hebben dezelfde prijzen als de Apple store, maar soms hebben ze licht verouderde modellen die dan voor een lagere prijs weg mogen. Ook Mail-a-Mac ( www.mailamac.nl ) heeft nog wel eens oudere modellen of showroom modellen in de aanbieding. Let wel op de prijzen: De Apple store vermeld de prijzen inclusief BTW, de meeste winkels vermelden de prijs excl. BTW. Dus soms lijkt een winkel goedkoper, maar is ie het niet.

Succes met je keuze !

Hallo, en welkom op dit forum.

blij dat je de overstap wil wagen :smiley: Maar denk eens na over een PowerBook, als je de switch maakt is het belangrijk om in een keer een goeie switch te maken. Als je een luchte computer koopt (zoals de iBook) ga je daar misschien minder tevreden over zijn en toch terug overstappen op windows. Kijk daarom ook een naar de PowerBooks, ze zijn wel iets duurder maar ze zijn zeker hun geld waard (ben daar een levendige getuige van :P)

Alvast veel succes met je keuze

Niels

Ik raad je aan nog even te wachten met de aankoop van een iBook, aangezien de verwachting is (of is het meer een hoop?) dat er nog een upgrade zit aan te komen (hoewel er nog geen rumors zijn, lijkt het mij niet geheel onlogisch met een oog op [url=http://buyersguide.macrumors.com]de buyersguide[/url]).

De financiering zou ik regelen via een kennis of de bank (of misschien heb je zelf een spaarrekening, je kan het bedrag vervolgens met een klein beetje rente (om de misgelopen rente te compenseren), maandelijks terug storten). Lease plannen zijn imo enkel intressant voor bedrijven die graag elke 3 jaar aan nieuwe computers moet/wil (afschrijving van computers gebeurt officieel in 3 jaar).

Wat MrSharky zegt ben ik het niet mee eens. Alsof de ‘Apple Experience’ minder is bij een iBook dan bij een PowerBook, nee, niet echt. Enige verschil is dat een PowerBook een ander design heeft (ik vind de iBook mooier) en de PowerBook een stukje krachtiger is (ook grafisch). Of je die extra kracht wel of niet nodig hebt, kan ik niet beoordelen, dat moet je echt zelf bepalen en/of laten bepalen door iemand die wat meer verstand heeft van hoe zwaar de zaken zijn die je wilt gaan doen op je Mac.

Overigens lijkt het mij onmogelijk om video op te nemen, tenzij je het via usb of firewire doet, omdat de enige input die een iBook heeft usb, firewire en een build-in microfoon zijn.

Jochem

Thnx voor de info! Ik heb nu ook besloten om een lening te nemen bij me bank. En ik was al van plan om te w8ten tot een upgrade. Want me oom had me dat al gezegt maar hoelang zal dat nog duren?

Ik wil namelijk niet al te lang w8ten als je begrijpt wat ik bedoel :stuck_out_tongue:

Je kan idd beter bij de Postbank binnenlopen en een persoonlijke lening nemen. Leasplannen die je in de winkel zelf neemt (Comfort Card enzo) zijn altijd mega-duur en je wordt kapot gegooid of zelfs gedwongen om verzekeringen en andere zooi erbij te nemen.

Wanneer schatten jullie dat de update uitkomt van de iBook G4?

Dat schiet al aardig op volgens de gegevens...

[quote:cf4baf91b7][img:cf4baf91b7]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6709[/img:cf4baf91b7][/quote:cf4baf91b7]

Ik heb meschien nog een vraagje! Zoals je meschien al gelezen hebt hier speel ik ook op xbox live! Nu deel ik mijn internet via mijn pc. Maar daar komt straks een einde aan nou wil ik een router gaan halen die zoaks ethernet kabel kan aansluiten zowel W-Lan. Kan ik nu elke router die ik wil kopen, kopen? of zit er nou toch nog iets aan verbonden! Herkenen de routers wel de airport express wel?

Volgens mij kunnen alle routers overweg met de Airport.Ik heb zelf een Thomson 510, en die bevalt erg goed. De Airport gedraagt zich als een computer, dus zodra je de stekker in de router doet, maakt hij gelijk verbinding, daar hoef je helemaal niets voor te doen.

Alles wat je met ethernet aan elkaar aan sluit, werkt altijd. Het maakt dus niet uit of je Router Y met Computer A gebruikt, of Router X met Computer B. Alle ethernet aparatuur (dus airport, computers, ip-webcams, etc) zullen gewoon netjes werken.

Ik heb zelf een ‘e-tech multipc modem’ router. Was een goedkoop dingetje, en doet nu al 3 jaar z’n werk zonder problemen.

Jochem

Ik wil me deze halen nu dat ik weet dat er geen verschil in zit in netwerk!

[img:57bcef5340]http://www.linksys.com/products/image180/befw11s4_v4.jpg[/img:57bcef5340]
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=544

Die werkt prima.

Ik heb er laatst nog eentje bij een kennis aangesloten die zowel een PC als een Mac heeft. Beide zagen de router zonder problemen.

:slight_smile:

Hmm elke dag leer ik steeds iets nieuw over apple! Nou heb ik hier boven al staan waarom ik de iBook wil gaan gebruiken!

Maar ik wil natuurlijk ook gaan testen met programmas voordat ik over ga naar een veel zwaardere mac! Nou is mijn vraag welke video bewerkings software en muziek editing zijn er voor de mac? En welke zijn het beste wat raad je aan?

Dank bij voorbaat!