Benchmarks verschil PB en iBook?

Bestaan die?

Ik bedoel dus van die mooie grafiekjes waarin je kunt aflezen wat het verschil is in kracht tussen deze 2 juweeltjes. Dit zal misschien mij eindelijk helpen een keus te maken.

Ik weet niet waar ze te vinden zijn maar reken maar dat een PowerBook sneller is dan een iBook 8)

[quote:79ea18f73b="papa"]Ik weet niet waar ze te vinden zijn maar reken maar dat een PowerBook sneller is dan een iBook 8)[/quote:79ea18f73b] No shit, sherlock.

Het verschil in prijs is ongeveer 300 euro. Ik wil gewoon zien wat ik daarvoor terugkrijg. En dan wel FEITEN, niet zo van ja de Powerbook is veeeel sneller…

Check deze site even: http://ladd.dyndns.org/xbench/ kun je zelf de resultaten van mensen hun Xbench uitkomsten naast elkaar zetten. Weet alleen niet in hoevere Xbench representatief is ten opzichte van dagelijks gebruik, maar beter iets dan niets ;-)

Greets
Tristan

[quote:423adce574]En dan wel FEITEN, niet zo van ja de Powerbook is veeeel sneller.......[/quote:423adce574]

De wereld zou erg saai en onoverzichtelijk worden als iedereen enkel met feiten gaat strooien (als je wat, op dubieuze wijze verkregen, data al tot feiten rekent…). Maar goed, gezien de benchmarks klopt de samenvatting dat de PB ‘veeeeeel sneller’ is wel redelijk. Of concludeer jij iets anders?!

Wat zeggen die cijfers precies? Ik had liever cijfers gezien zoals op de Apple-site over de G5. Hoe lang hij bijvoorbeeld doet over een bepaald filter in Photoshop, en het aantal FPS bij spellen.

Ik kan uit die cijfers moeilijk conclusies trekken. Of weet iemand deze te vertalen :innocent:

Kijk op onderstaande link en daar vindt je alles wat je wil weten [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19815&highlight=ibook+powerbook[/url] Ik denk dat hier toch wel voldoende informatie tussen staat

[quote:039f358a0c="tasso"]Kijk op onderstaande link en daar vindt je alles wat je wil weten [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19815&highlight=ibook+powerbook[/url] Ik denk dat hier toch wel voldoende informatie tussen staat[/quote:039f358a0c]

Ja, bedankt :? Dat was mijn eigen topic, en daar staan geen feiten in qua snelheid. Als je alle reacties opteld, zegt 50% dat ik een iBook moet kopen en 50% een PB. Het verschil is zo’n 300 euro, dat wil ik wel ergens terugzien in snelheid.

Vandaar mijn vraag over benchmarks.

Joh je meent het je eigen reaktie. De beste methode om de snelheid te meten is gewoon de knoop doorhakken. Dat heb ik ook gedaan en heb een powerbook 15 inch 1,33 besteld. En ga nou niet zeggen ja maar een powerbook is 300 euro duurder, je hebt het er voor over of niet. Vindt je het een hoop geld (wat het ook is) koop gewoon een ibook. Alle waarde naar zijn geld zo ook het verschil tussen de powerbook en ibook

Ik ben net overgestapt van een iBook naar een PowerBook, dus ik kan je informeren:

iBook 800MHz: XBench score ±80
PowerBook 1.33 met snelle disk: XBench score ±120

PB: maak meer geluid, vnl. de disk
ventilator is als een stofzuiger, maar slaat niet vaak aan

Geluid is veel beter, toetsenbord is veel lekkerder
Scherm is ongeveer van dezelfde kwaliteit

Als je veel op het apparaat werkt (meer dan een uurtje per dag)
wil je denk ik wel een PowerBook.

De laatste generetie iMacs / iBooks / PowerBooks / eMacs gebruiken allemaal dezelfde chipset. (Als je de Developer Notes eens bekijkt en je gaat naar het blok diagram dan kan je zien dat de chips hetzelfde zijn). Het snelheidsverschil zit hem dus enkel in de processor en bussnelheid voor de meeste taken. Grafisch zijn de Powerbooks wel beter omdat ze een betere grafische kaart hebben. Als je spelletjes wilt spelen kan je beter een professionele machine nemen (vreemd genoeg).

De verschillen zijn dus tussen een 1 en 1.33 ghz machine miniem in alledaagse taken.
Pakweg 2 jaar geleden waren de verschillen tussen een instap en highend machine VEEL groter.

Nog wel iets anders. De PowerBooks zijn wel ruimer bemeten wat betreft Harddisk / Geheugen et al, dus dat moet je mee in die € 300 rekenen.

Kijk aan die laatste 2 reacties heb ik veel meer!

Ik koop hem niet om te gaan gamen, en daarom ga ik denk ik een iBook kopen, voor die 300 euro kan ik dan nog een leuk Airport Express-station kopen, en lekker veel geheugen.

Dat het scherm ongeveer van de zelfde kwaliteit is ben ik niet met je eens. Het scherm van een powerbook is veel scherper, met name bij een lagere brightness. De kleuren blijven dan natuurgetrouw en bovendien hetzelfde als bij volledig backlight.

Bovendien biedt een Poewerbook meer uitbreidingsmogenlijkheden voor de toekomst. (bv. geheugen, firewire 800)

[quote:4e4a07d4a1="Zeolynx"]Kijk aan die laatste 2 reacties heb ik veel meer!

Ik koop hem niet om te gaan gamen, en daarom ga ik denk ik een iBook kopen, voor die 300 euro kan ik dan nog een leuk Airport Express-station kopen, en lekker veel geheugen.[/quote:4e4a07d4a1]

Veel plezier met je ibook.
Maar weet je nou wat van de snelheid.
Ik denk dat je besluit al lang vaststaat gezien je vorige berichtje.
Alleen durf je de knoop niet door te hakken.
Zal ik het doen voor je.
Kopen die ibook en je zal ook van deze laptop geen spijt krijgen.
Ze zijn allebei goed.

Eigenlijk stond mijn keuze al vast, om een PB te kopen.

Ja en ik weet inderdaad nog steeds niet veel over de snelheid, behalve dat het verschil nog nooit zo klein is geweest.

[quote:65c97a99e1="Zeolynx"]Eigenlijk stond mijn keuze al vast, om een PB te kopen.

Ja en ik weet inderdaad nog steeds niet veel over de snelheid, behalve dat het verschil nog nooit zo klein is geweest.[/quote:65c97a99e1]

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik net zoals jij heel lang hebben lopen twijfelen.
Maar op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken.
Als je dat niet doet dan wordt de pb g7 al geleverd.
Ook ik heb hetzelfde gehad als jij, de verschillen in snelheid zijn mijn inziens nog steeds erg klein.
Maar de powerbook heeft net wat meer snelheid een betere grafische kaart en meer uitbreidingsmogelijkheden.
Misschien nu niet zo interresant maar ik denk dat ik er later wat meer aan heb.
Hetzelfde met digitale camera’s welke zal ik nemen hoeveel pixels heb ik nodig welke is snel zat.
Mensen verklaarde me voor gek dat ik de canon 1ds kocht (ook mede door uit de kluit gelopen hobby fotografie).
Maar nu heb ik er heel veel plezier van, en mensen die me toen voor gek verklaarde vragen me nu om plaatjes te komen maken.
Zo zie je maar dat je niet te veel naar anderen moet luisteren (wel een beetje natuurlijk) maar dat je gevoel veel belangrijker is.
In ieder geval veel succes met je besluit

Voor de geinteresseerden, ik heb het zelf gevonden:

http://macreviewzone.com/html/reviews/guides/individual/04/mixed/12A-pwrb-1-1.33-ibk-1.shtml

Ik vind het verschil toch wel heel groot.

[quote:b2b7473ae1="Gans"]Bovendien biedt een Poewerbook meer uitbreidingsmogenlijkheden voor de toekomst. (bv. geheugen, firewire 800)[/quote:b2b7473ae1]

Ik denk dat je daar eerlijk moet in zijn en niet té veel in de toekomst kijken. Je doet gemiddelt met een pc 3 jaar, voor een freak 1,5 jaar of minder. Dus je hebt wel eventjes om je iBookje uit te breiden en dan over te gaan op een nieuw model. ( als er meer geld is)

@Zeolynx
Bedankt voor de zeer duidelijk link, ik zit namelijk in een gelijkaardige situatie maar ben toch meer geneigt naar een iBook. Nu ( studententijd) kan ik 300? wel voor betere dingen gebruiken.

Het is al gezegd in een ander topic:

Je kunt ook ADC developer worden bij apple. Voor maar 99 dollar.

Hierna kun je met 20% korting je 1 Mac kopen. Voor de PB zou dit betekenen dat:

Normaal € 1783 - 20% = 1427 + 99 = +/- € 1530 + even voor 100 euro extra ram kopen, dan ben je voor 1650 euro wel klaar :smiley:

Misschien nog wel interessant voor je.

Weet je al wat het wordt. Of twijfel je nog. Ikzelf had eerst de 1,33 ghz 15'' inch besteld. Maar heb de order omgezet in een 1,25 ghz met alles erop en eraan dus superdrive, airport extreme, verlicht toetsenbord 512 mb geheugen en alu uitvoeing Het scheelde me 600 euro. En ik vond de verschillen in snelheid niet wereldschokkend. Tuurlijk het is een eerdere serie powerbooks maar hou het in je achterhoofd.