bepaalde apps onder intel Mac?

Goeden avond,

Ik sta op het punt om binnen nu en twee weken een nieuwe Mac te kopen want mijn huidige G4 “Bolletje” kan het toch allemaal niet meer echt bijhouden. En ik wil weer wat vernieuwing in mijn iMac serie.
Maar ik vroeg mij af of ik wil aan een intel moet beginnen of dat ik gewoon een PowerPC G5 moet kopen. Want draait alle Adobe software wel ‘native’ onder Mac OS X met intel. En hoe zit dit bijvoorbeeld bij Quark Xpress is die er al klaar voor?
Weten jullie misschien ook wanneer de eerste Macs met intel bij de Apple dealers komen…of duurt dat nog zo lang dat ik beter gelijk mijn Mac kan bestellen via de Store?

Alvast bedankt,
Didier :apple:

De eerste Intel-Macs komen pas in februari. Hou er mee rekening dat ze wel een stuk sneller zijn maar op dit moment nog de meeste software moeten emuleren via rosetta. Ook vind ik het persoonlijk nog al te snel om de eerste lichting Intel's al te kopen want volgens mij gaan er toch nog heel wat addertjes van onder het gras komen. De G5 iMac in zn 20" configuratie is denk ik de beste keus op dit moment, maar als je nog wat langer kan w8n is dat waarschijnlijk nog beter.

Voordat dit op slot gegooid wordt... Hoe zit het eigenlijk met plugins, menu extras, contextuele menu plugins, quicktime codecs, dat soort dingen, hoe werken die eigenlijk onder Rosetta?

Voor quark geen probleem. Die is er er klaar voor.

Voor de rest, tja, … het zal nog wel even duren voor alle ‘zwaardere’ apps aangepast zijn denk 'k. :?

[quote:e2a5b445fb="wjgmspeedy"]Voordat dit op slot gegooid wordt... Hoe zit het eigenlijk met plugins, menu extras, contextuele menu plugins, quicktime codecs, dat soort dingen, hoe werken die eigenlijk onder Rosetta?[/quote:e2a5b445fb] Ik... [size=9:e2a5b445fb]ga eerst eens even lekker zzzlapen![/size:e2a5b445fb]

[quote:7b55867c96="wjgmspeedy"]Voordat dit op slot gegooid wordt... Hoe zit het eigenlijk met plugins, menu extras, contextuele menu plugins, quicktime codecs, dat soort dingen, hoe werken die eigenlijk onder Rosetta?[/quote:7b55867c96]

menu plugins en preference panes werken niet onder rosetta.

en eind van deze week staan de intel imacs al bij de mac winkels.
de macbook komt pas vanaf februari, (maar dat is ook niet zo ver weg)

[quote:dc11be0227="scheppervanhemelenaarde"]Voor quark geen probleem. Die is er er klaar voor.

Voor de rest, tja, … het zal nog wel even duren voor alle ‘zwaardere’ apps aangepast zijn denk 'k. :?[/quote:dc11be0227]
Steve heeft tijdens de keynote aangegeven dat Quark tijdens de expo uit zou komen met een universal beta. Dus Quark is er nog niet helemaal klaar voor.

Softpress heeft al een Intel-versie van Freeway in beta, die getoond zal worden op MacWorld in San Francisco ... die zijn ook al klaar.

Dit is het tweede topic waarin ik lees dat de Intel Macs pas in februari worden geleverd...

FOUT!
De iMac wordt nu al geleverd, de MacBook PRO pas in februari.

maar heeft iemand van jullie de iMac met intel al besteld? En zijn er al mensen die hem al nader hebben bekeken?