Bereik Experiabox (V8) is poep. Wat nu?

Op de belangrijkste plekken in huis hebben we keurig WiFi.
Maar in de uiterste hoeken (slaapkamers) pakken we nèt het WiFi signaal van de Experiabox niet (soms wel/soms niet).

Op 40 Mhz zetten kunnen we dat ding niet, want daar hebben de iPods en iPhones niets aan.

Is er een simpele (en vooral zo goedkoop mogelijke :lol: ) manier om net die paar meter extra te krijgen voor het WiFi signaal?

Heel belangrijk is het niet, maar het zou wel handig zijn.

Voor een paar tientjes een repeater ("range extender") aanschaffen.
http://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/

<kan weg>

verander het kanaal van je wifi ff, dit heeft bij mij ook wel een beetje geholpen als er veel netwerken rondom zijn. Dit doe je via 192.168.2.1 o.i.d. Geen resultaat? Dan moet je toch echt aan repeater of een apple airport product, deze werken 10x beter dan die taiwanese/chinese or whatever troep van KPN.

De ExperiaBox V7 werkt hier als een zonnetje, perfect bereik en de snelheid is ook prachtig. (Moet ook wel met glasvezel.)

De Ubee Cisco modems daarentegen zijn verschrikkelijk.

Nou, hier is het bereik bepaald niet perfect. :lol:

Ik zie extenders van 19,95, maar ook van 200 euro.
Een beetje veel bomen in het bos dus.

Kwestie van proberen, en anders weer terugbrengen?

Kanaal veranderen door in je browser naar: speedtouch.lan te gaan. Vervolgens op je wireless netwerk klikken en bij configureren je kanaal aanpassen. Net zo lang het kanaal veranderen tot je snelheid (te testen via speedtest.net) optimaal is.

Indien dit niet voldoende is voor de slaapkamers, heb je twee mogelijkheden:
- WiFi-repeater
- Ethernet plug + modem in brugmodus (ik gebruik een sitecom LAN-plug icm een Apple Airport Express)

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bereik-experiabox-v8-is-poep-wat-nu#post-2507123 time=1356956656]Kwestie van proberen, en anders weer terugbrengen?[/quote]
Ik heb zelf alleen ervaring met eentje van €50, maar je zou natuurlijk prima eerst eens zo'n TP Link kunnen proberen.

Neem [b]geen extender[/b]. Op z'n best halveert ie de snelheid van je netwerk...

Neem een extra AP, een Access Point, die je bekabeld aansluit, en dan heb je een echte oplossing.
Een andere oplossing is een AP met Client Bridge. Dat is een apparaat met twee radio modules, een maakt verbinding met het KPN wifi netwerk, de ander zend een nieuw netwerk uit. Geen verlies van snelheid, wel meer bereik.

Ja, ik was er al een beetje bang voor.
Ik heb eigenlijk niet zoveel zin in extra kabels, of duurdere vervangende apparatuur.

Dan maar géén WiFi in de slaapkamers.

Er is nog een oplossing, en dat is twee AirPorts kopen, en dan wel de Express. Je zet de Wifi op je KPN EB uit, en dan sluit je daar een APEX op aan, en die laat je een nieuw netwerk maken. De 2e APEX hang je ongeveer halverwege waar het signaal minder wordt, en die zet je op netwerk uitbreiden. Volle snelheid en toch beter bereik! Kost wel wat euro's...

Ja, het is goed. :)

Ik denk dat we maar officieel een WiFi-loos gebied gaan aanwijzen in huis.

Is lekker rustig. Boekje lezen zonder gestoord te worden.

Daar gaan we het maar op houden. Zullen m'n kinderen het wellicht minder mee eens zijn.

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bereik-experiabox-v8-is-poep-wat-nu#post-2507150 time=1356960101]
Dan maar géén WiFi in de slaapkamers.[/quote]
En je handen boven de dekens... :lol:

Er ligt al een WiFi extender naast me.

Als ik morgen moed en zin heb, doe ik gewoon een poging.

Niet geschoten is altijd mis.

Ehm... help? :lol:

Ik ben echt netwerk blind.

- Repeater staat ingesteld als 'Universele repeater'.
- Maakt verbinding met de Experiabox (ziet deze dus).

[img]/uploads/community/881295b3d439f1393af3b49e0d5a95d6869a4114_0.png[/img]

Dan heb ik mogelijkheid 1 tot beveiliging:
- IP Adres is dat van de Experiabox
- En dan volgen twee RADIUS server 802.1x dingen??
[i]Die eerste werd automatisch ingevuld.
In de tweede heb ik mijn wachtwoord van Experiabox ingevuld.[/i]

[img]/uploads/community/4575a8ff208f7d2e4d83fd8290c928fb969288c8_0.png[/img]

Of zoiets:

[img]/uploads/community/da5786ce5e8fca281353bb9fe6ca6bb256210c69_0.png[/img]

In beide gevallen toont de iPhone een netwerk met vol bereik, maar wordt er niet verbonden.

Jij hebt geen RADUIS, geen WPA2-Enterprise en geen 802.1x! Niet instellen dus.

WPA pre-shared key is meer in de buurt van wat je hebt. Het beste stel je alles in op WPA2 AES.

WPA2 Mixed bestaat officieel niet en veroorzaakt alleen maar problemen, en TKIP is traag, dus WPA2+AES is de way to go.

Oké. Dat is stap 1.

Neemt niet weg dat de verbinding prima is, maar het WiFi netwerk niet wordt geactiveerd na aanklikken op de iPhone.

Ik heb ook al eens de WPS-knop op de Experiabox aangeklikt, maar weet verder niet wat daarná te doen.

WPS heeft er niks mee te maken :) Dat staat voor iets als Wifi Protected Setup (wat ironisch genoeg heel eenvoudig te kraken is en ook niet uit te schakelen is).

Om de instellingen nog eens langs te gaan:

- Modus = universele repeater
- Band = dezelfde band als je Experia Box (EB)
- ESSID = de naam van de draadloze netwerk van de EB (zodat clients gaan roamen)
- Kanaalnummer = het vastgezette kanaal van de EB! De EB mag dus niet automatisch een kanaal hebben
- WLAN MAC = onzin MAC clone functie, lekker laten staan
- Root AP SSID = de naam van het daadloze netwerk van de EB, kan je ook via 'Netwerk scan' vinden

- Encryptie = dezelfde encryptie als de EB gebruiken - vaak WPA(2)-PSK Mixed (wat een kut instelling is)
- WPA = dezelfde WPA settings als de EB gebruiken - vaak WPA1 + WPA2 met TKIP en AES
- Vooraf gedeelde sleutel = password
- Vooraf gedeelde sleutel passord = netwerkwachtwoord zoals op je EB ingesteld is

En dan laten staan.